شناسهٔ خبر: 43509 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان مقاله کنفرانس مطالعات ایرانی در مجارستان منتشر شد

نخستین کنفرانس از سلسله برنامه های مطالعات ایرانی در شرق و جنوب شرق اروپا (ISESE) برگزار می شود.

 

کنفرانس مطالعات ایرانی در مجارستان

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ایرانیان و مجارها دو ملت تاریخی هستند که ارتباطی هزار ساله دارند؛ لیکن نخستین تلاش‌ها در عرصه مطالعات ایرانی در مجارستان، هم‌زمان باسایر نقاط اروپا، از نیمه قرن هجدهم آغاز شده و از اواسط قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم، به صورت جدی‌تر و در چارچوب فعالیت‌های دانشگاهی ادامه یافته است. طی سال‌های اخیر، با عنایت به وجود صدها نسخه خطی فارسی در مرکز شرق شناسی بوداپست و تربیت پژوهشگران آشنا به فرهنگ و زبان فارسی، اقدامات فراوانی در این زمینه انجام شده است. ترجمه اشعار شاعران معاصر به زبان مجاري؛ بازخواني ۱۸۰ نسخه خطي فارسي موجود در مجموعه شرق شناسي بوداپست ؛ ترجمه كامل متون فارسي و عربي درباره ريشه مجارها از جمله زين الااخبار و تاريخ بخارا؛ ترجمه شاهنامه فردوسي به زبان مجاري و تهيه كاتالوگ تاريخ هنر ايران در مجارستان از جمله کارهایی است که در سال‌های اخیر و با هدف افزایش شناخت از ریشه‌های مشترک دو فرهنگ و تمدن ایرانی ـ مجار در مجارستان انجام شده است.

این برنامه به میزبانی و مشارکت کالج بین المللی ابن سینا در بوداپست و دانشگاه مسیحی گاسپار در مجارستان بین دهم تا ۲۰ ماه ژوئن ۲۰۱۶ در بوداپست برگزار خواهد شد. زبان کنفرانس انگلیسی است و فراخوان آن به شرح زیر اعلام شده است.  

علاقه مندان برای شرکت در این کنفرانس می توانند بر اساس محورهای اعلام شده، چکیده مقاله را به دبیرخانه ارسال کنند. پس از تایید چکیده مقاله از سوی دبیرخانه، اصل مقالات به منظور ارائه یا انتشار در کتاب دو زبانه کنفرانس دریافت خواهد شد. چندین موسسه و نهاد فرهنگی در ایران، در اجرای این برنامه مشارکت دارند.

اطلاعات کلی کنفرانس به شرح زیر می باشد:

دبیر علمی و مدیر برنامه کنفرانس در مجارستان: پروفسور میکلوش شارکوزی (استاد تاریخ شناسی در دانشگاه گاسپار بوداپست)

میزبان کنفرانس: Avicenna International College به ریاست پروفسور شاهرخ میرزا حسینی

دبیر علمی کنفرانس در تهران: دکتر محسن جعفری مذهب (عضو هیئت علمی پژوهشکده اسناد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)

دبیر اجرایی کنفرانس: دکتر علی کالیراد (مدیر گروه عثمانی و بالکان در دانشنامه جهان اسلام)

زبان کنفرانس: انگلیسی

برنامه های جنبی کنفرانس: بازدید تخصصی به همراهی کارشناسان مجارستانی از میراث ایرانی ـ اسلامی در مجارستان و بازدید از شهرهای براتیسلاوا و وین.

نظر شما