شناسهٔ خبر: 45515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ژانرهای مختلف نمایشی بر صحنه‌های تئاتر / از «شمس پرنده» ی پری صابری تا «کچلو» ی رضا کشاورز

پنجشنبه و جمعه فرصت مناسبی برای خانواده‌هاست تا به تماشای آثار تازه در تماشاخانه‌های مختلف تهران بنشینند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ با تعطیلی مدارس و فراهم شدن اوقات فراغت برای خانواده‌ها به ویژه در تعطیلات پایان هفته، فرصت مناسبی برای رفتن به سالن‌های مختلف نمایش و تماشای آثار متنوع در ژانرهای متفاوت ایجاد شده است. اتفاقی که علاوه بر ایجاد فرصتی برای بهتر بهره بردن از زمان، سبب آشنایی بهتر با فرهنگ و هنر به خصوص برای نسل جوان که آینده‌سازان این سرزمین به شمار می‌روند؛ خواهد شد.

سالن اصلی مجموعه تئاترشهر از سوم مردادماه میزبان نمایش "سه خواهر و دیگران" نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی حمید امجد شده است. این نمایش هرشب ساعت 19:30 با حضور بازیگرانی چون افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه رحمانی، مارال آتشی، رامین سیاردشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسینی، پیام امیرعبداللهیان، سام کبودوند، بهنوش بختیاری و جمشید جهان زاده به صحنه می‌رود.

نمایش "سفر به نهایت دور" نوشته و کار محمد میرعلی‌اکبری با حضور بازیگرانی چون خسرو شهراز، مجید آقاکریمی، آرش فلاحت‌پیشه، محمدرضا مالکی، مسیح کاظمی، مهدی نصرتی، بهناز نادری، کامبیز مُنصف، لادن نازی، حمید خوش‌نویس، سحر حق‌شناس تیر و مردادماه سال جاری هرشب ساعت ۲۰ در سالن چهارسو اجرا می‌شود. نمایش "خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن" به کارگردانی آزاده انصاری در سالن سایه به صحنه می‌رود.

داود فتحعلی‌بیگی پیشکسوت نمایش‌های آئینی سنتی نیز این روزها نمایش "انسانم آرزوست" را با همراهی تعدادی از بازیگران مجرب و دانشجویان خود بر صحنه تماشاخانه سنگلج برده است. داوود داداشی، غلام بابوته، صادق توکلی، شاهین اعلائی نژاد، زری اماد، شهرام مسعودی، شهره اشتری، محسن پوشایی، ساسان مهرپویان، منیژه داوری، شیرین کاشفی، امیر حسین انصافی، امیر محمد انصافی، باباک مولانا، محسن میرهاشمی، حمیدرضا جهانگیری، سام راد، امید مصباحی، سعید وفایی، مینا دستگرده، مهدی صفاری نژاد، نسیم توکلی بازیگران این نمایش اند که هر شب ساعت 19:30 اجرا می‌شود.

تالار وحدت نیز این روزها میزبان تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون در نمایش"راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" نوشته و کار اصغر خلیلی است. فرهاد آئیش، ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رویا میرعلمی، نرگس محمدی، علیرضا آرا، علی نیکزاد، پیمان شیخی، منوچهر علیپور، خسرو امیری، علیرضا زمانی‌نسب، حمیدرضا کاظمی‌پور، نگین ابدالی، یزدان منصوری و تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر در این اثر به صحنه می‌روند. این تالار از اواخر مردادماه مجددا میزبان نمایش "سقراط" نوشته و کار حمیدرضا نعیمی می‌شود که پیش از این با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو شده بود.

سالن حافظ یکی دیگر از سالن‌های نمایش نیز دو اجرای "این آهنگ را دوباره بزن سم" به کارگردانی داوود بنی اردلان و نمایش "مستاجر" به کارگردانی ستاره امینیان را بر صحنه دارد. امیر مهدی ژوله، الناز حبیبی، پژمان جمشیدی، بهاره رهنما، آندِریا نوشاد در نمایش "این آهنگ را دوباره بزن سم" و مرتضی اسماعیل کاشی، افشین غفاریان، سارا علیا، منا شریفی، سمیرا طلوعی، برنا اعتمادی، سعید اویسی و رحیم نوروزی در نمایش "مستاجر" نقش‌آفرینی می‌کنند.

مجموعه ایرانشهر از این هفته میزبان نمایش‌های جدیدی است. تالار استاد سمندریان این روزها دو نمایش"خروس می‌خواند" نوشته و کار شهرام کرمی و "مثل آب برای شکلات" را بر صحنه دارد. نمایش "خروس می‌خواند" ساعت 19:30 با بازی رویا افشار، یعقوب صباحی، سیروس همتی، مه لقا باقری، سروش طاهری، بهنام شرفی و فرامرز قلیچ خانی و نمایش "مثل آب برای شکلات" ساعت 21:30 با نقش آفرینی رویا نونهالی، محمد سایبانی، حسین اصیلی، الهام اسکندری، فاطمه جعفری، بهنام پانیزه، معصومه آقا بیگی، سارا شاهی، افسانه پرمر، وحید فراهانی، مهسا شکوهی اجرا می‌شوند. در این میان نکته قابل توجه موسیقی و طراحی نمایش "مثل آب برای شکلات" است که نظر تماشاگران را به خود جلب کرده است. همچنین نمایش"ایوانف" نوشته و کار امیررضا کوهستانی برای بار دوم با حضور هنرمندانی چون محمدحسن معجونی، سعید چنگیزیان، مهین صدری، وحید آقاپور، محمدرضا نجفی، فریبا کامران، علی باقری، فاطمه فخرایی، رضا بهبودی و نگار جواهریان در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به صحنه می رود. نمایش "کچلو" کاری از رضا کشاورز نیز دیگر نمایشی است که در این سالن از مجموعه ایرانشهر اجرا می شود.

تالار هنر سالن ویژه نمایش‌های کودکان و نوجوانان نمایش "لاکی" به کارگردانی آناهیتا غنی‌زاده و نمایش"پدر یک دقیقه‌ای" نوشته و کار رضا فیاضی را بر صحنه دارد. گفتنی است؛ نمایش "پدر یک دقیقه‌ای" طی روزهایی که از آغاز اجراهای عمومی اش می گذرد با استقبال بسیاری از سوی منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شده است.

تالار محراب یکی دیگر از سالن‌های نمایشی تهران، در سالن اصلی این مجموعه دو نمایش "سوگواری قبل از مصیبت" نوشته و کار کهبد تاراج و نمایش "کافیه فقط چند لحظه فکر کنی…!" به کارگردانی نسیم تاجی را در سالن کوچک این مجموعه به صحنه دارد. شایان ذکر است؛ این سالن اصلی این تالار از 24 مردادماه میزبان کمدی سیاه بازی "هزار و یک مکر" به کارگردانی برکه فروتن می‌شود.

خانه نمایش اداره تئاتر نیز با اجرای نمایش "خرمهره" به کارگردانی محسن قصابیان و بازی محسن قصابیان، پژمان عبدی، میلاد آرین، بنیامین صیادی نیا از ۲۷ تیرماه هر شب ساعت ۲۰ میزبان علاقمندان به هنرهای نمایشی خواهد بود.

سالن بزرگ تالار مولوی به عنوان پایگاه اجراهای دانشجویی میزبان نمایش "الجزایر" نوشته و کار میلاد فرج زاده است که هر شب ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود. همچنین نمایش "ماشینیست" نوشته و کار مهدی مشهدی کاظمی دیگر نمایشی است که در این سالن اجرا می‌شود. سالن کوچک این مجموعه نیز نمایش"فردا" نوشته و کار امین اسفندیار را بر صحنه دارد.

نمایش "شمس پرنده" به کارگردانی پری صابری نیز اجرایهای مجدد خود را از 14 مردادماه در کاخ سعدآباد آغاز می کند. این نمایش همچون دیگر آثار این کارگردان آمیزه‌ای از شعر، موسیقی و حرکت است.

سالن تازه تاسیس "کنش معاصر" نیز این روزها نمایش "در اینجا" را به کارگردانی آیلین کیخانی و بازی احمد ساعتچیان، کیوان محمودنژاد، سیدجواد یحیوی، فرانک حیدریان، فردین شاه حسینی، پریا وزیری، سمانه اسماعیلی، روژینا ابراهیمی، سالار مهندسیان را بر صحنه دارد. این نمایش هر شب ساعت 21 اجرا می‌شود.

نمایش "رویای یک شب نیمه تابستان" به کارگردانی مصطفی کوشکی نیز از ۲۷ تیرماه اجراهای عمومی خود را در سالن تئاتر مستقل تهران آغاز کرده است. آزاده صمدی، محمد صادق ملک، سجاد باقری، شهروز دل افکار، روشنک گرامی، مجید نوروزی، نازآفرین کاظمی، هومن کیایی، علیرضا کیمنش، خاطره حاتمی، غزل شجاعی بازیگران این اثرند.

نمایش آذری "آپاردی سئللر سارانی" به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی ایرج افشاری اصل از سوم مرداد در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود. آتش تقی پور، فاطمه شکری، علی یازرلو، سیاوش جامع، بهار محمودزاده، علی نکته سنج، امید سعید پور، میثم محب الهی، فرشید ابوالحسن زاده، جلال تبریزی، محمد یوسفی و عاشیق سیروس مهدی پور بازیگران این نمایش هستند.

نمایش‌های "شاه اوبو"، "آنتیگونه" و "همسایه آقا" نیز در تئاتر باران به صحنه می‌روند. نمایش "شاه اوبو" به نویسندگی احسان زیورعالم و کارگردانی آناهیتا قرچه است. نمایش "آنتیگنه" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا هدایتی است. همچنین نمایش "همسایه آقا" به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی نیز از ۶ مرداد ماه ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود. این نمایش که پیش از این آن را در سال ۸۵ در تئاتر شهر روی صحنه رفته بود مجددا با حضور فریده سپاه منصور، علیرضا آرا، حبیب دهقان نسب، رویا میر علمی، شهرام حقیقت دوست، خاطره اسدی، امیر رضا دلاوری و مهدی پاکدل اجرا می‌شود.

نظر شما