شناسهٔ خبر: 45643 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مؤسسه اشراق برگزار می‌کند: درسگفتارهایی در علوم انسانی

مؤسسه اشراق با شروع دور جدید درسگفتارهای آموزشیِ خود، اقدام به برگزاری درسگفتارهای تابستانی در شهریور ماه ۱۳۹۵ نموده است. دوره تابستانیِ این درسگفتارها در قالب ۶ درسگفتار و از ۶ شهریور ماه در محل مؤسسه اشراق برگزار خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز؛ مؤسسه اشراق با شروع دور جدید درسگفتارهای آموزشیِ خود، اقدام به برگزاری درسگفتارهای تابستانی در شهریور ماه ۱۳۹۵ نموده است. دوره تابستانیِ این درسگفتارها در قالب ۶ درسگفتار و از ۶ شهریور ماه در محل مؤسسه اشراق برگزار خواهد شد. عناوین و توضیحات این درسگفتارها به شرح زیر می‌باشند:

۱.

فیزیک برای فیلسوفان ۲:

شرح فلسفی رسالۀ دینامیک لایبنیتس

علیرضا شفاه

شنبه‌ها؛ ۱۷ – ۱۵:۳۰

«وجود داشتن همان هماهنگ‌بودن است». چه بسا این جملۀ لایبنیتس تمام فلسفه را در خود داشته باشد. هزاران مناقشه‌ای که در باب محاسبۀ حرکت در اجسام شده است، نهایتاً به درک ما از این حقیقت بازمی‌گردد که جواهر نه‌تنها وجود دارند بلکه همواره در رابطه قرار دارند. دررابطه‌بودن برای جواهر به‌معنای بُعد داشتن است. این همه را لایبنیتس برای تحلیل حرکت در پایه‌گذاریِ علم دینامیک به‌کارگرفته است. رسالۀ دینامیک لایبنیتس صرفاً مبشّر علم تازۀ دینامیک نیست؛ بلکه با عمیق‌ترین معضلات و مسائل متافیزیک و الهیات پیوند خورده است و نهایتاً از این رو مهم است که نشان می‌دهد چگونه علوم دقیقه و فلسفۀ محض متقابلاً و در حاقّ خود به هم وابسته‌اند.

۲.

علم اداره از میرزا ملکم تا امام خمینی(ره)

بازخوانی مناقشه‌ی تاریخی اداره و شریعت در طرح اعتباریات علامه طباطبایی

سیدعلی متولی

یکشنبه‌ها؛ ۱۶:۳۰ – ۱۵

«قانون مرکب است از خطوط بی‌روح، اما دوَل فرنگ به قانون جان و زبان داده‌اند...». به‌زعم ملکم اگرچه طرح قانون آغاز راه تجدد ایرانی است، اما این تنها مجری قانون است که معنای آن‌ را ضمانت می‌کند. توفیق موقّت طرح قانون در انقلاب مشروطه و تشکیل اولین مجلس قانونگذاری، تعارض اداره و شریعت را به بحثی مناقشهبرانگیز تبدیل کرد. حتی علمای نجف که برخلاف شیخ فضل‌الله نوری اداره و وضع قانون را به عقلای مسلمین تفویض کرده بودند، در عمل همان رویه­ی پیشنهادی شیخ، مبنی بر نظارت شرعی فقها را فصل‌الخطاب تعارض اداره و شرع میدانستند؛ یعنی آن­جا که اداره‌ی حکومت با احکام شرع در تعارض قرار میگرفت، قانون یا رویه‌ی اداری به نفع حکم شرعی کنار گذاشته میشد. همین مناقشه، در دهه ۶۰، میان مجلس و دولت از سویی و شورای نگهبان از سوی دیگر رخ­ داد و امام خمینی(ره) در پاسخ به آیتالله خامنهای، از معنای ولایت مطلقه فقیه سخن گفت؛ اینکه تشکیل و اداره حکومت از احکام اولیه اسلام است و احکام شرع که اموری اعتباری هستند، در صورت تعارض با اداره حکومت، می­توانند کنار گذاشته شوند. کانون توجه این مناقشه تاریخی، پرسش از نسبت علم و اداره است؛ این پرسش که چگونه تنها وضع بحرانی اداره و مجری قانون است که روح علمی قانون را ضمانت می‌کند؟

۳.

کارگاه متن‌خوانی «اصول فلسفه‌ی رئالیسم»

در پرسیدن از امکان انسانی علم

محمدهادی محمودی

یکشنبه‌ها؛ ۱۸:۳۰ – ۱۷

هم‌زیستی مسالمت‌آمیز کتاب‌ها در قفسه‌ی کتابخانه، یک‌وقت ما را به توهم هم‌ارزی آن‌ها نیندازد؛ کتاب‌ها هم‌ارز نیستند. ما هم همه‌وقت و همه‌جا و به یک‌اندازه خواننده‌ی همه‌ی کتابها نیستیم، ولو اینکه کارمان خواندن و نوشتن باشد. هر کتابی ماجرایی دارد که ما را به پیگیری آن می‌خواند. متقابلاً، خواندن هر کتاب پیگیری ماجرای آن است. گاهی بازیگوشانه ماجرای کتاب را موقعیتی می‌دانیم که در آن نوشته شده است یا وصفی که به آن شهره شده ‌است، اما لاأقل در کتاب‌های فلسفه که از ماجراجویی‌های عرفی ما فاصله گرفته‌اند، ماجرا چیز دیگری است. فلسفه درگیر ماجرای خودش هست، آن‌هم نه ماجرای تاریخ تاکنونی‌اش، بلکه ماجرای همین امروزش. همین امروز فلسفه از خود می‌پرسد که آیا می‌تواند آغاز شود؟ آیا دانایی، لاأقل به عنوان راهی که می‌توان امیدی به آن بست، ممکن است؟

۴.

دربارۀ بیهوده نبودن

پیگیری مسئله جوهر در لایبنیتس و هگل

دکتر اباصالح تقی‌زاده

سه‌شنبه‌ها؛ ۱۶:۳۰ – ۱۵

«حقیقت انسان متضمن پیکار تا پای مرگ است». هگل در این جمله خواسته است بگوید که از هر چه بگذریم، از زندگی نمیتوانیم بگذریم. البته او به جای زندگی کردن، از جنگیدن سخن گفته است. اما مگر نه این است که زندگی با سکون و آرامش ادامه مییابد و جنگیدن، خطر زندگی کردن است؟چگونه ممکن است آنچه خطر زندگی است، حقیقت زندگی باشد؟

۵.

عقلانیت متقاعدسازی در سیاستگذاری

چگونه یک متن سیاستی بنویسیم؟

سیدعلی کشفی

سه‌شنبه‌ها؛ ۱۸:۳۰ - ۱۷

گفته‌اند سیاست‌گذاری، هنر متقاعدسازی است. همچنین دستورالعمل‌های نگارش متون سیاستی بر قواعد و شیوه‌هایی تأکید دارند که نگارندگان باید برای متقاعدساختن مخاطبانشان رعایت کنند. مخاطبان این متن‌ها، جامعه‌ی سیاستگذاران، سیاستمداران، مدیران اجرایی، گروه‌های ذی‌نفع، تحلیلگران سیاستی و حتی عموم مردم‌اند. پس متون سیاستی، امکانات خود را برای اقناع و ترغیب همگان به سمت اهداف سیاسی‌شان فعال می‌سازند.

اما اگر سیاست‌گذاری صرفاً هنر پیگیری هدف‌های موقت در سیاست باشد، چه عقلانیتی در پس آن نهفته است؟ این عقلانیت هرچه باشد، نمی‌تواند خارج از چرخه‌ی سیاست‌گذاری قرار گیرد. بنابراین، این عقلانیت را باید درون همان دستورالعمل‌های نگارش متون سیاستی، به‌مثابه‌ی شیوه‌های محصل متقاعدسازی کشف کرد. این درس‌گفتار، جستجویی در پی ضرورت، در فن سیاست‌گذاریست.

۶.

فلسفه دانشگاه

ایده‌هایی در باب نهاد علم

دکتر میثم سفیدخوش

پنج‌شنبه‌ها؛ ۱۸:۳۰ - ۱۶

دانشگاه فلسفه دارد. این عبارت در جامعه¬ی ما تنها به این معناست: برخی دانشگاه‌های ما رشتۀ فلسفه دارند. این در حالی است که معنای دیگری هم بر این عبارت مترتب است. دانشگاه چونان یک هستومند و چونان یک پدیده بنیادهایی نظری دارد که بدان هویت می‌بخشند. هویتِ هر چیز تعیین‌کنندۀ رسالت و غایتِ هستیِ هر چیز است. به این ترتیب فلسفۀ دانشگاه هستی‌شناسی دانشگاه را چونان هستومندی زنده آشکار می‌کند. فیلسوفان مهمی به درنگ پیرامون این هویت پرداخته‌اند که پس از تنقیح مناطمان از عبارت فلسفۀ دانشگاه به بازخوانی آراء برخی از آنها اقدام خواهیم کرد: کانت، همبولت، هیدگر، گادامر، دریدا، هابرماس و ... .

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این درسگفتارها به آدرس ahdamoozesh.blogfa.com مراجعه و یا با شماره ۰۹۱۰۳۹۹۴۸۲۴ تماس حاصل نمایند.

نظر شما