شناسهٔ خبر: 45968 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میرشکاک: رباعی‌های ارژن احیاگر عرفان قرن چهارم و پنجم است

یوسفعلی میرشکاک در مراسم پاسداشت بیژن ارژن با رباعی‌های خود احیاگر تفکر عرفانی قرن چهارم و پنجم است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بیست و هفتمین نشست شب شاعر ویژه پاسداشت بیژن ارژن عصر امروز یکشنبه ۷ شهریور در سالن رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مصطفی علیپور درباره ارژن گفت: بیژن ارژن رباعی مجسم است و نمی‌دانم از کجای رباعی اش بگویم. آنهایی که او را می‌شناسند که فقط رباعی نگفته و در قالب‌هایی چون شعر نیمایی هم سروده ولی نمی‌دانم چرا برای من مساوی با رباعی است.

وی افزود: از دهه ۶۰ تا سال‌های بعد از انقلاب که شاعران ما گونه‌ای از تحول را وارد قالب رباعی کردن می‌توانم به قاطعیت بگویم اگر تاریخ ادبیات معاصر ما بخواهد سیر تحول رباعی را بررسی کند با هیچ عذری نمی‌توند از رباعی های بیژن ارژن بگذرد.

این شاعر ادامه داد: اگر رباعی سرایان ما در سال‌های بعد از انقلاب با حکمت و اندیشه نقطه عطفی در این قالب درست کردند مرکز تاثیرگذارتر از این نقطه عطف، بیژن ارژن است و تردید ندارم که یکی از موثرترین رباعی سریان شعر امروز ما است. گزینش رباعی‌های او بسیار سخت است چون در هر کدام یک کار فرمی و محتوایی جدید انجام داده است.

ارژن نیمای رباعی است

در ادامه کیومرث عباسی قصری به خوانش غزلی درباره ارژن پرداخت و مهدی مظاهری از دوستان این شاعر گفت: شخصیت بیژن ارژن به قدری بزرگ است که گاهی شعر را در حاشیه قرار می‌دهد. برخی او را به عنوان سالک واصل می شناسند هم در حوزه فردی هم اخلاق عمومی.

وی افزود: ارژن نیمای رباعی است و اندیشه، خیال و تصویرگری ای که از او می شناسیم نه پیش از او سراغ داریم و نه در کسی در این روزگار یافته‌ایم. ارژن در مواجهه با رباعی روشی دارد که افرادی را که به رباعی سرودن مشهورند، به خود مشغول کرده است.

ارژن احیاکننده تفکر عرفانی قرن‌های چهارم و پنجم است

سخنرانی بعدی این برنامه یوسفعلی میرشکاک بود که گفت ارژن احیاکننده تفکر عرفانی قرن‌های چهارم و پنجم است. او می تواند با غزل‌سراها و نیمایی سراها مقابله کند همانطور که با آنهایی که در پی هر بادی می‌روند معارضه کرد.

این منتقد ادبیات ادامه داد: ارژن با رباعی‌ها و اشعارش بر سر حجم‌گراها و روشنفکرها کلاهی گذاشته که ۲۰۰ سال طول می‌کشد از آن در بیایند.

میرشکاک در ادامه سخنانش به زبان لری سخنانی گفت و شعری درباره شخصیت حضرت زهرا(س) خواند.

ارژن از متواضع‌ترین شاعران است

میلاد عرفان پور نیز در این برنامه گفت: از وقتی آقای ارژن را می‌شناسم تواضع و کوچک‌نوازی‌اش از ویژگی‌های ثابت او بوده و هست و امروز هم یکی از متواضع‌ترین شاعران ایران است. او در رباعی یکی از سرمشق‌های من است و سرمایه‌ای که ایران به ثروت این قالب شعری اضافه کرده بیش از دیگران است.

وی گفت: باید بیژن ارژن و امثال او را به نسل جوان معرفی کنیم.

سخنران پایانی این برنامه بیژن ارژن بود که گفت: من واقعا حرفی برای گفتن ندارم و خجالت می‌کشم و برایتان یک رباعی می خوانم:

من نیستی است در جهانی که منم
یک هیچ درشت آن چنانی که منم

دره یعنی نیستی بین دو هست
این است تمام داستانی که منم

وهب همدانی فرزند سردار شهید حسین همدانی نیز در این برنامه حضور داشت و ضمن تقدیر از بیژن ارژن گفت: طی سال‌های گذشته مفهوم ارزشمندی به نام مدافعان حرم به ارزش‌های انقلاب اضافه شده است.

وی افزود: این مفهوم جای کار بسیاری در حوزه ادبیات و هنر دارد. بسیاری از مدافعان حرم از همین جوانانی هستند که خیلی‌ها آنها را متهم می‌کنند آداب و رسوم را زیر پا می‌گذارند.

نظر شما