شناسهٔ خبر: 46156 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ جلد یازدهم فهرست نسخ خطی فارسی موجود در روسیه

مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اعلام خبر انتشار جلد یازدهم فهرست نسخ خطی فارسی در روسیه، به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، یوسف امیری مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه جلد یازدهم از فهرست نسخ خطی فارسی در روسیه، توسط این انتشارات منتشر شده است، گفت: بر اساس آمارها و نظر کارشناسان، در انستیتو دستنویس‌های شرقی فرهنگستان علوم روسیه، بیش از یکصد هزار نسخه خطی اسلامی در روسیه وجود دارد که ۹۰ درصد آنها به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی هستند اما بر پایه گزارشی رسمی که در کتاب «مخطوطات الاسلامیه فی العالم» منتشر شده است، در روسیه ۶۰ هزار نسخه خطی اسلامی وجود دارد که از این تعداد ۱۹ هزار نسخه به زبان عربی، ۱۲ هزار و ۶۰۰ نسخه به زبان فارسی، ۹ هزار و ۵۰۰ نسخه به زبان ترکی و باقی نسخ به زبان‌های دیگر هستند که از این مجموعه حدود ۳۰ هزار نسخه شناسایی شده و دارای شناسه‌های توصیفی هستند.

مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه تمرکز نسخه‌های خطی در روسیه در شهرهایی چون سن پترزبورگ، مسکو، تاتارستان، داغستان و چچنستان است، ‌افزود: از قرن ۱۹ میلادی تا کنون حدود ۱۰۰ جلد فهرست برای این نسخه‌های خطی، در قالب کتاب، مقاله و پایان‌نامه، به زبان‌های مختلف به چاپ رسیده است.

امیری به سابقه تاسیس انستیتو دستنویس‌های شرقی فرهنگستان علوم روسیه اشاره کرد و گفت: این موسسه در سال ۱۷۲۴ به دستور پتر کبیر تاسیس شد که اکنون دارای یک کتابخانه تخصصی با ۸۰۰  هزار جلد کتاب و هزاران سند تاریخی در حوزه شرق شناسی است. همچنین در این موسسه بیش از ۱۳۰ هزار نسخه خطی شرقی، به ۶۵ زبان موجود است.

وی با اشاره به چاپ جلد یازدهم فهرست نسخ خطی فارسی در روسیه توضیح داد: تا به حال ۱۰ جلد از این فهرست، توسط کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی چاپ شده است و با توجه به سیاست‌ها و برنامه ‌های ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در زمینه توسعه حضور، نفوذ و تاثیر این سازمان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، انتشار جلد یازدهم این فهرست‌ها را انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بر عهده گرفته است.

مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی، درباره ویژگی‌های جلد یازدهم این فهرست، بیان کرد: این مجلد ۵۱۶ نسخه از نسخه‌های انستیتو دستنویس‌های شرقی فرهنگستان علوم روسیه را معرفی می‌کند که دارای نمایه‌های کاربردی قابل توجه و مفیدی مانند نمایه صحافان، نمایه ظهریه‌ها، نمایه کاغذها، نمایه آغازه‌های نسخ، نمایه گزارش متن آثار، نمایه مالکان آثار و نمایه مهرها و نشانه‌های نسخ خطی، است و از نظر موضوعی هم در حوزه ایرانشناسی و اسلام شناسی و هم در حوزه منابع خطی و نادر، در حیطه وظایف و فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار می‌گیرد.

امیری در پایان عنوان کرد: تهیه و تالیف محتوای این اثر توسط حسین متقی با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همکاری انستیتو دستنویس‌های شرقی فرهنگستان علوم روسیه – سن پترزبورگ صورت گرفته است.

نظر شما