شناسهٔ خبر: 46389 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراستی خطاب به فرهادی: متلکت را در دهان شخصیتت بگذار!

 برنامه «هفت» بامداد ٣ مهرماه با بررسی فیلم «فروشنده» به عنوان نماینده ایران در اسکار روی آنتن رفت و مسعود فراستی منتقد ثابت این برنامه همچنان تازه‌ترین فیلم اکران‌شده اصغر فرهادی را نواخت و در مقابل شهاب اسفندیاری منتقد سینما تلاش کرد که نگاهی تحلیلی به فیلم داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛  برنامه «هفت» بامداد ٣ مهرماه با بررسی فیلم «فروشنده» به عنوان نماینده ایران در اسکار روی آنتن رفت و مسعود فراستی منتقد ثابت این برنامه همچنان تازه‌ترین فیلم اکران‌شده اصغر فرهادی را نواخت و در مقابل شهاب اسفندیاری منتقد سینما تلاش کرد که نگاهی تحلیلی به فیلم داشته باشد. اسفندیاری با اشاره به اینکه «فروشنده» فیلم ایده‌آلش نیست و قصد دفاع از فرهادی و مواضع او را ندارد، گفت: «متاسفانه در روزهای اخیر جوی به وجود آمد. حتی به آقای حجت‌الاسلام خاموشی (رییس سازمان تبلیغات اسلامی) می‌گفتند تو حاضری با خانواده‌ات فیلم را ببینی؟ انگار که «فروشنده» فیلم پورنو است!»اسفندیاری در این برنامه تمام قد از فروشنده و اصغر فرهادی دفاع و تاکید کرد که برای فرهادی دیگر گرفتن اسکار افتخاری نیست. فرهادی اگر می‌خواست مثل مخلمباف برای جایزه فیلم بسازد، بعد از «درباره الی»، «جدایی... » را نمی‌ساخت. اتفاقا او برای من از این جهت ارزشمند است که فیلم خود را می‌سازد. موافقم که تکلیف خود را با اسکار مشخص کنیم. برای سینمای ایران اگر جایزه بردن در اسکار خوب است، طبیعتا فیلمی باید برود که پخش‌کننده بهتری دارد. چون باید با لابی و نمایش در پارتی‌ها رای کسب کند. هرچند مساله ضدخانواده بودن مهم است و موافق ارسال فیلم ضدایرانی نیستم و اگر بتوانیم پخش‌کننده خوبی برای فیلم‌های دیگر پیدا کنیم، بهتر است کارگردانان جوان و جدیدی را به جهان معرفی کنیم. فراستی نیز درباره انتخاب نماینده ایران در اسکار توضیح داد: «با ارسال فیلم‌هایی با تصویر اگزوتیک به این جشنواره‌ها مخالفم. «فروشنده» اگزوتیک است. من می‌گویم سیاه‌تر از این بسازید اما نسبت خود را با این سیاهی مشخص کنید. فیلم نسبت ندارد.»

او تاکید کرد فیلمی را که روی آن شبهه داریم و جامعه و خانواده را می‌زند و این زدن برای کسب جایزه است، نباید فرستاد. این منتقد ادامه داد: «ما چه فیلمی را باید به اسکار بفرستیم؟ فیلمی بفرستیم که شعار سیاسی ما را بدهد؟ فیلمی را بفرستیم که سینما باشد و در عین حال به ارزش‌های ملی و دینی ما پایبند باشد؟ تکلیف خود را مشخص کنیم. من معتقدم «فروشنده» ضدخانواده است و به نظرم فیلمی که شبهه‌ناک است نباید ارسال شود.» اسفندیاری این فضا را مضر دانست و ادامه داد: «از سویی چون شما در تلویزیون جمهوری اسلامی نقد می‌کنید، برخی گمان می‌کنند که همه اینها توطئه است یا کسی از شما خواسته چنین کاری کند. حال اینکه این طور نیست. اصلا موضع شما موضع حکومتی نیست. برعکس، برخی نقدهای فراستی ضد مصالح جمهوری اسلامی است.»او خواستار ایجاد فضایی عقلانی در این برنامه شد و تاکید کرد که وقتی مسعود فراستی کلمات و تعابیری استفاده می‌کند که هیجانی و احساساتی است، برخی از حزب‌اللهی‌ها گمان می‌کنند، باید احساس تکلیف کنند و به پا خیزند!در پاسخ به او فراستی تاکید کرد که همیشه یک خط را دنبال کرده و هرگز نقد و مملکتش را نمی‌فروشد و با صدای بلند میان روشنفکران می‌گوید که از سال ٥٧ تا الان به صورت تئوریک طرفدار جنگ تحمیلی و مخلص رزمندگانش است. فراستی سپس به «فروشنده» پرداخت و آن را در همه زمینه‌ها، ماقبل بد دانست و افزود: «فیلمنامه هنوز فیلمنامه نیست و دو کانسپت است. در زمینه کارگردانی آنقدر بد است که اگر کسی غیر از فرهادی آن را کارگردانی کرده بود، هو می‌کردند. اصل فیلمنامه که درباره تجاوز بوده، اساسا حذف شده و این ترفند فرهادی است که نمی‌تواند تعلیق یا سوسپانس ایجاد کند و با حذف یک بخش اصلی، غافلگیری در بخش انتهایی فیلم ایجاد می‌کند و کارگردان خوشحال است که تماشاگر را با انبوهی از پرسش‌ها روانه خانه می‌کند.»به اعتقاد او فیلم مشکل اصلی شخصیت دارد و در ابتدای فیلم شهاب حسینی روی پشت‌بام خطاب به دوستش می‌گوید که این شهر را باید ویران کرد و او جواب می‌دهد این شهر یک‌بار ویران شده است و بنا شده. بهتر نمی‌شود! این شعار سیاسی است که برای دهن آن فرد نیست و بدون شخصیت‌پردازی از زبان او زده می‌شود! در این صورت حرف می‌شود موضع کارگردان.
او خطاب به فرهادی گفت: «می‌خواهی متلک بیندازی، خب بگو متلکت را اما در شخصیتت اما فرهادی یک دکمه دارد به اسم «حریم خصوصی» و برای این دکمه می‌خواهد کت بسازد. نه قصه دارد و نه شخصیت!»در پاسخ به او اسفندیاری توضیح داد: «فرهادی تنها می‌گوید که با یک انقلاب همه مشکلات را نمی‌شود حل کرد. برای شخصیت روشنفکر و امروزی فیلم، حادثه‌ای رخ می‌دهد و تعرض و ورود یک فرد غریبه به خانه‌اش اتفاق مهمی است که روان آن مرد را نابود کرده و قصه همین است. چطور می‌گویید قصه ندارد؟ اوج قصه تجاوز است.»اسفندیاری رو به فراستی گفت: «دوره دوگانه هیچکاک و تارکوفسکی گذشته و الان دیگر دوره نولان است. من طرفدار سینمای متعهد، اخلاقی، پیام‌دار و... هستم اما وقتی در این سینما با دو فیلمساز اجتماعی دغدغه‌مند این گونه برخورد می‌کنیم، اگر «فروشنده» را به خاطر پیام‌دار بودن بکوبیم، پس تمام فیلم‌های دفاع مقدس را هم باید بکوبیم.»

نظر شما