شناسهٔ خبر: 46587 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ اهدای نوبل ادبیات هنوز مشخص نیست

در حالی که هر سال با فرارسیدن ماه اکتبر آکادمی نوبل تاریخ اهدای جوایز چندگانه خود را اعلام می‌کند، هنوز تاریخ اهدای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با مشاهده سایت نوبل می‌توان دریافت که تاریخ معرفی برندگان جوایز به زودی فرامی‌رسد و آکادمی سوئدی قصد دارد اسم برنده جایزه نوبل پزشکی را دوشنبه (فردا) اعلام کند. در همین حال برنده فیزیک سه‌شنبه معرفی می‌شود و برنده شیمی روز چهارشنبه شناخته خواهد شد. روز جمعه نیز برای معرفی برنده جایزه صلح نوبل تعیین شده است.

در این میان پنج شنبه برای معرفی جایزه‌ای تعیین نشده و در سایت نوبل اعلام شده روز معرفی برنده نوبل ادبیات امسال بعدا اعلام خواهد شد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت از آنجا که هر سال برنده نوبل روز پنج‌شنبه معرفی می‌شود، اسم برنده امسال نوبل ادبیات رو پنج‌شنبه همین هفته یعنی ششم اکتبر یا پنج شنبه هفته آینده یعنی ۱۳ اکتبر معرفی شود.

سال پیش آکادمی روز ۵ اکتبر اعلام کرد که اسم برنده ادبیات ۸ اکتبر اعلام خواهد شد.

اما امسال آنها کارها را به شکل دیگری پیش برده‌اند و پر واسبرگ از اعضای آکادمی در نهایت تعجب به جای سارا دانیوس که همه تاریخ‌های معرفی اسامی را اعلام می‌کند، با شرکت در یک مصاحبه گفت نام برنده این جایزه در دومین روز محتمل اعلام خواهد شد که به معنی ۱۳ اکتبر خواهد بود. اما سایت رسمی نوبل هنوز در برابر تاریخ اعلام نام برنده نوبل نوشته است: بعدا اعلام خواهد شد.

گفته می شود معمولا وقتی در اولین پنج شنبه سال اسم برنده نوبل اعلام می شود، زمانی است که شکی در نام انتخاب شده وجود ندارد، کما این که در سال ۲۰۱۱ آکادمی سوئد خیلی راحت در تاریخ ۶ اکتبر توماس ترنسترومر شاعر سوئدی را به عنوان برنده آن سال معرفی کرد.

آخرین باری که در حالی که دیگر برندگان نوبل همگی معرفی شده‌بودند یک هفته بعد نام برده نوبل اعلام شد سال ۲۰۰۵ بود که پنج شنبه ۲ اکتبر آمد و رفت و نام برنده نوبل ۱۰ اکتبر اعلام شد و البته آن سال هارولد پینتر نمایشنامه نویس شهیر بریتانیایی انتخاب شد که در انتخاب او کسی جای اعتراض نداشت، اما سال پیش از آن آلفریده یلی‌نک نمایشنامه نویس اتریشی انتخاب شده بود که در نهایت پس از اعلام نام وی شماری از اعضای آکادمی به این انتخاب اعتراض کردند و گفتند شکاف زیادی بین اعضای آکادمی برای این انتخاب وجود داشت.

در سال‌های اخیر سوتلانا آلکسویچ نویسنده بلاروس، پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی، آلیس مونرو نویسنده کانادایی، مو یان نویسنده چینی، توماس ترانسترومر شاعر سوئدی، ماریو بارگاس یوسا نویسنده پرویی انتخاب شده‌اند.

باید منتظر ماند و دید امسال نام کدام نویسنده از کلاه آکادیم بیرون می‌آید.

نظر شما