شناسهٔ خبر: 46756 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اقتباسی مصور از کتاب معروف مارسل پروست

˝در سایه دوشیزگان شکوفا˝ بخشی از رمان معروف مارسل پروست - ˝ در جست و جوی زمان از دست رفته˝- در قالب اقتباسی مصور منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ "در سایه دوشیزگان شکوفا" جلد دوم از رمان مطول " در جست و جوی زمان از دست رفته" به صورت مصور در نشر چترنگ منتشر شد. استانیسلاس برزه و استفن اوئه این رمان مصور را از جلد دوم کتاب "در جستجوی زمان از دست رفته" پروست، اقتباس کرده‌اند.

مارسل پروست را همیشه یکی از مهمترین رمان‌نویسان قرن بیستم می‌دانند که توانسته است شکل جدیدی از روایت را در ادبیات داستانی پیش بکشد و مفهوم زمان را در یک متن روایی دگرگون کند.

هر چند در این زمینه پروست آبشخورهای فلسفی اعم از فلسفه برگسون را در پیش زمینه داشته است، اما به هر ترتیب پیشگامی او در این زمینه در ادبیات داستانی او را به نویسنده‌ای تاثیر گذار و مهم بدل کرده است. ترفندهای روایی پروست، برخورد متفاوت او با عنصر زمان و بیانمندی ویژه او در داستان بیش از همه در " در جست‌وجوی زمان از دست رفته" نمود پیدا می‌کند و به همین دلیل نام مارسل پروست همواره در کنار این اثر خوانده می‌شود.

رمان 7 جلدی پروست(اگر "طرف گرمانت1و 2" را یک جلد به حساب بیاورم ) همیشه دو جور مخاطب داشته است؛ مخاطبانی که آن را از فرط ملال غیرقابل خوانش می‌دانند و دسته دیگر که این رمان حجیم را رمانی دوست‌داشتنی و جذاب یافتند.

شاید یکی از نکاتی که "در جست‌وجوی زمان از دست رفته" را رمانی خواندنی می‌کند ساختار روایی اثر و شکل متفوت قصه‌گویی پروست است. اما این موضوع تنها با خواندن چند جلد از این کتاب نمود پیدا نمی‌کند و اصولا کسانی به این مهم پی‌ می‌برند که رمان را تا آخر می‌خوانند و بعد در دورنما متعجب ساخت و بافتار داستان می‌شوند. اگر بخواهیم نقل به مضمون کنیم باید بگوییم که خود مارسل پروست آنچه که به عنوان جزءنگری در این اثر مطرح می‌شود را به کمک چیزی مثل تلسکوپ توجیه می‌کند و نه میکروسکوپ. او به این تفاوت اشاره می‌کند که پدیده‌ها در زیر نگاه او به این دلیل که کوچک می‌شوند مورد بررسی مطول قرار نمی‌گیرند، بلکه به واسطه ماهیت تلسکوپ اینگونه مطرح می‌کند که پدیده‌ها به دلیل فاصله گرفتن بیننده دور و بعد کوچک می‌شوند. دقیقا همین ترفند پروست برای گروهی ترفندی ست که جاذبه ایجاد می‌کند و برای گروهی حکم مهره دافعه را دارد.

یکی از دلایلی که گفته می‌شود پس از خوانش تمامیت اثر، رمان جلوه‌ای نو پیدا می‌کند به این دلیل است که خواننده از این معماری با شکوه پروست فاصله می‌گیرد و تمام قد مفتون ساختمان داستانی "در جست‌وجوی زمان از دست رفته" می‌شود. این فاصله‌گیری از اثر آنقدر مهم هست که نویسنده بزرگی مثل آندره ژید در نگاه اول "در جست‌وجوی زمان از دست رفته" را اثری غیرقابل توجه بداند و بعد از گذشت زمان از آن به عنوان رمانی شاهکار یاد کند.

رمان مصور "در سایه دوشیزگان شکوفا" با ترجمه محمود گودرزیدر نشر چترنگ در ۱۰۰ صفحه و با قیمت ۳۱ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما