شناسهٔ خبر: 47069 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پرچم‌های سیاه» در بازار کتاب ایران/ روایتی مستند از تولد داعش

ترجمه‌ای فارسی از کتاب «پرچم‌های سیاه» نوشته جابی واریک در ایران منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات ملورین ترجمه‌ای از کتاب «پرچم‌های سیاه» را منتشر و از طریق سامانه ایران بوک در معرض فروش قرار داده است.

کتاب پرچم‌های سیاه از جابی واریک خبرنگار کهنه کار واشنگتن پست برنده جایزه پولیترز ۲۰۱۶در آمریکاست که با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق ارتباط تنگاتنگ وی با سازمان سازمان سیا و ارتش آمریکا نگاشته شده و به همین مساله می‌پردازد.

این کتاب تا به حال موفق به دریافت چندین جایزه از جمله جایزه پولیتزر شده و تقریبا تمامی روزنامه‌های مطرح آمریکا به نقد و بررسی آن پرداخته‌اند.

واریک معتقد است ایجاد گروه داعش به دو دلیل عمده بود که یکی اشتباه دولت اردن در عفو «ابو مصعب الزرقاوی» در میان زندانیان سیاسی آزاد شده در سال ۱۹۹۹ از زندان‌های این کشور بود. «الزرقاوی» مدتی پس از آزادی به القاعده افغانستان پیوست.

اما مورد دوم، اشتباه دو رئیس جمهور آمریکا یعنی «بوش» و «اوباما» است. به اعتقاد نویسنده, اشتباه عمده دولت «بوش»، حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود که منجر به ایجاد هرج و مرج در این کشور شد و زمینه را برای ایجاد القاعده عراق به دست همین شخص یعنی «الزرقاوی» فراهم کرد.

وقایع کتاب از سال 1920 با ارسال نیرو از سوی عربستان سعودی به عراق و سوریه و اردن آغاز می‌شود. مقصود عربستان سُلطه بر منابع کشورهای یاد شده از طریق استقرارِ حکومت‌های دست نشانده است. ولی با شروع جنگ جهانی دوم و برنامه‌های بریتانیا برای تأسیس کشور اسرائیل و ایجاد دولت‌های کوچک در نوار اردن، عربستان به هدف خود نمی‌رسد ولی تحریکات منطقه‌ای و مذهبی را ازطریق گسترش وهابیّت و عقاید تند و افراطیِ تعصب آمیز پی می‌گیرد. این تحریکات، منجر به پیدایش گروه‌های افراطی در منطقه می‌شود. یکی از این گروه‌ها با رهبری شخصی به نام«ابومُصعَب زَرقاوی» فعالیت‌های تخریبی خود را علیه عراق و اردن آغاز می‌کند که شرح آن‌ها درکتاب آمده است. سرانجام با کُشته شدن «زَرقاوی » درعراق(2006) مرحله ای از شرارت‌ها پایان می‌گیرد ولی ماجرا تمام نمی‌شود.

این کتاب در ایران توسط احمد عزتی پرور ترجمه و از سوی نشر ملورین منتشر شده است.

نظر شما