شناسهٔ خبر: 48558 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مصاحبه شفیعی کدکنی با گاردین در باره فروغ فرخزاد

 محمدرضا شفیعی‌کدکنی، شاعر و ادیب ایرانی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی انگلیسی گاردین گفته است فروغ فرخزاد نمونه‌ یک شاعر واقعی در زمانه‌ی خودش بود.


به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  شفیعی‌کدکنی همچنین گفته است فروغ فرخزاد بدون آنکه مستقیم از مدرنیسم در شعرهایش صحبت کند واقعاً مدرن بود.
 
گفت‌وگوی روزنامه‌ی گاردین با شفیعی‌کدکنی در حالی از تهران انجام شده که او معمولاً با رسانه‌ها گفت‌وگو نمی‌کند. گاردین او را مشهورترین شاعر زنده‌ی ایران معرفی کرده است.
 
شفیعی‌کدکنی در این گفت‌وگوی کوتاه درباره‌ی فروغ همچنین گفته است «او بسیار ساده و بی‌پیرایه بود. او نمونه‌ی یک شاعر واقعی در زمانه‌ی خودش بود. هیچ نقابی نداشت و همین است که ما امروز او را هنوز می‌خوانیم و در آینده نیز خواهیم خواند.»
 
گزارش گاردین به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت فروغ فرخزاد منتشر شده است. این روزنامه به این مناسبت با ابراهیم گلستان نیز در خانه‌اش در نزدیکی لندن صحبت کرده و نوشته گلستان 50 سال بعد از مرگ شاعر ایرانی سکوتش را درباره‌ی او شکسته است.
 
گلستان درباره‌ی دوستی‌اش با فروغ گفته است «ما خیلی به هم نزدیک بودیم، اما نمی‌توانم اندازه بگیرم که چه‌قدر به او احساس دلبستگی می‌کردم. چه‌طور می‌توانم این را بسنجم؟ با متر؟ با کیلوگرم؟
 
گلستان گفته است وقتی فروغ در اواخر دهه‌ی 1950 میلادی دنبال کار می‌گشت دو دوست او را به گلستان معرفی کرده بودند. در آن زمان گلستان یک استودیوی شناخته شده در منطقه‌ی دَروس تهران داشت.
 
گلستان پس از مرگ فروغ که در سال 1345 بر اثر تصادف رخ داد تهران را ترک کرد و دیگر به ایران بازنگشت.
 
گلستان شعر فروغ را شعری توصیف کرده که با احساسات بی‌پیرایه‌ی مردم سازگاری دارد و تأثیرگذاری خودش را روی شعر فروغ بسیار کم‌اهمیت دانسته است.
 
این داستان‌نویس ایرانی گفته است «او تحت‌تأثیر کوشش خود بود طوری که انگار دانش‌آموز مدرسه بود. بیشترین تأثیر را خودش روی خودش ‌گذاشت. هیچ وقت ندیدم که فعال و خلاق نباشد.»
 
اخیراً نامه‌های فروغ فرخزاد به ابراهیم گلستان در کتابی که زندگی‌نامه‌ی این شاعر ایرانی است منتشر شد و بحث‌های زیادی را ایجاد کرد.
 
زندگی‌نامه‌ی تحقیقی و تحلیلی فروغ را فرزانه میلانی در آمریکا نوشته است.

نظر شما