شناسهٔ خبر: 48910 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«۱۹۶۸» در بازار کتاب/ همه چیز درباره سالی که جهان را تکان داد

کتابی با عنوان «۱۹۶۸ سالی که جهان را تکان داد»با موضوع مرور تاریخی حوادث سال ۱۹۶۸ جهان منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات امید صبا به تازگی کتابی را با عنوان «۱۹۶۸ سالی که جهان را تکان داد» به قلم مارک کولارنسکی و ترجمه هوشنگ جیرانی منتشر کرد.

این کتاب به کفته مترجم به مرور رخدادهایی پرداخته است که در سال ۱۹۶۸ در سراسر جهان رخ داده و واجد این مزیت است که این رخدادها را به صورت موازی روایت می‌کند و به درون حوادث، شخصیت‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها سرک می‌کشد.

کورلانسکی که از نویسندگان باسابقه در نگارش این دست آثار تاریخی است، در این کتاب با نقب زدن به تاریخ و فرهنگ و سیاست در جوامع غربی به روایتی دست اول، جذاب و پر از حقایق تاریخی اقدام کرده است که جنبش‌های جهان در سال ۱۹۶۸ را روایت می‌کند.

به گفته جیرانی این کتاب تلاش زیادی کرده تا فقر تاریخی  موجود در روایت از این سال و نیز جریان تحولات جهان در سال ۱۹۶۰ را به صورت مستند روایت کند.

از کولارنسکی تاکنون کتاب‌هایی چون «نمک: تاریخچه جهانی»، «کد: زندگی‌نامه یک ماهی که دنیا را تغییر داد»، «تاریخ جهانی باسک»، «قاره جزایر: در جستجوی سرنوشت کارائیب» و «عدم خشونت» به انگلیسی منتشر شده است. کتاب  «۱۹۶۸ سالی که جهان را تکان داد» دومین اثری است که از این نویسنده به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود و در آن مقاله‌ای از رائول رایس از اساتید دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نیز در مقدمه کتاب درج شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: سال ۱۹۶۸ با در بر گرفتن دنیای جوانان و موسیقی، سیاست، جنگ، اقتصاد، تظاهرات و رسانه به ما نشان می‌دهد که چگونه به جایی رسیده‌ایم که امروز در آن هستیم. چهار عامل تاریخی به هم پیوستند تا ۱۹۶۸ رقم زده شود: جنبش حقوق مدنی که در آن زمان حرکتی جدید و اصیل بود؛ نسلی که احساس می‌کرد بسیار متفاوت و از خود بیگانه است به گونه‌ای که تمام اشکال اقتدار  را طرد می‌کرد؛ جنگی که بر کل جهان تاثیر گذاشته بود و باعث شد تا همه طغیان‌ها یک هدف را دنبال کنند؛ و تمام این رویدادها نیز در زمانه‌ای رخ دادند که عصر تلویزیون تازه آغاز شده بود و آن قدر جدید بود که هنوز مانند امروز کنترل و پالایش شده نبود و جهت‌گیری نداشت.

این کتاب در ۵۵۲ صفحه با قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما