شناسهٔ خبر: 49841 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وضعیت «سرمایه اجتماعی در ایران» بررسی شد

کتاب «جستارهایی در سرمایه اجتماعی در ایران»، به بررسی اخلاق‌مداری مشاغل، رفاه ایرانیان، کارایی نهادهای جامعه، آشوب‌های اجتماعی، قبیله‌گرایی، محیط زیست، هویت و عرق ملی، خانواده در جامعه ایرانی می‌پردازد.

وضعیت «سرمایه اجتماعی در ایران»  بررسی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «جستارهایی در سرمایه اجتماعی در ایران» به کوشش ریحانه جوادی در 13جستار، با شمارگان 500 نسخه و بهای 12000 تومان از سوی «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و منتشر شده است.


کتاب «جستارهایی در سرمایه اجتماعی در ایران»، مجموعه مقاله‌هایی است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به منظور ترسیم وضعیت فعلی جامعه ایران و ارائه تصویری دقیق‌تر از شرایط حاکم بر جامعه، با عنوان «رصد فرهنگ و اجتماع» در حوزه‌های گوناگون فرهنگ و اجتماع چاپ شده است.

این کتاب دربرگیرنده سیزده جستار تحلیلی به قلم صاحب‌نظران علوم اجتماعی است که با توجه به چارچوب مفهومی «پیمایش ملی سرمایه اجتماعی» و داده‌های آن، به تحلیل ابعاد گوناگون سرمایه اجتماعی در ایران و نتایج این پیمایش ملی پرداخته است.
 
کتاب «جستارهایی در سرمایه اجتماعی در ایران»، از منظرهای گوناگون و در سیزده  جستار مختلف، به موضوع‌هایی چون، اخلاق‌مداری مشاغل، رفاه ایرانیان، کارایی نهادهای جامعه، آشوب‌های اجتماعی، قبیله‌گرایی، محیط زیست، هویت و عرق ملی، خانواده و... می‌پردازد.
 
هر جستار و مقاله کتاب، به قلم یک نویسنده است. عمده فعالیت و تخصص نویسندگان و پژوهشگران این اثر در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، سیاست‌گذاری و رفاه اجتماعی، جامعه‌شناسی محیط زیست، انسان‌شناسی و... است.
 
از میان این سیزده جستار،«پنجره شکسته‌های رها شده» به قلم «آرمین امیر»، تحلیلی بر ارزیابی ایرانیان از حال و آینده است که مولف تحلیل‌اش  را برپایه داده‌های پژوهش سرمایه اجتماعی در سال 1393 ارائه کرده است. جستار دوم این کتاب ذیل عنوان «پیرامون اخلاق‌مداری مشاغل» توسط سعیده امینی، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، نوشته شده است. دکتر امینی یافته‌های ابعاد گوناگون اخلاق‌مداری شغلی را در رابطه با سیزده گروه شغلی و در سی‌و یک استان کشور بررسی کرده است.
 
«رفاه ایرانیان در اسارت نومیدی» یاسر باقری، «ارزیابی از کارایی نهادهای جامعه و رابطه آن با سرمایه اجتماعی کشور» تالیف مشترک فاطمه جواهری و نیلوفر سقاباشی نائینی، «کالبدشناسی تیپ نوین آشوب‌های اجتماعی» حامد حاجی‌حیدری، «پیامدهای دین‌داری ایرانیان و مسئله اخلاق اجتماعی، قبیله‌گرایی نوین اخلاقی در ایران امروز» جبار رحمانی و «تحلیل اجتماعی پنداشت مردم از موفقیت نظام در حل مشکل محیط‌زیست» تالیف صادق صالحی و لقمان امامقلی جستارهای دیگر کتاب را شامل می‌شود.
 
«بی‌کسی ایرانیان» به قلم غلام‌رضا صدیق اورعی و احمد فرزانه، مقاله‌ای است که به یکی از مشکلات فعلی مردم جامعه ایران می‌پردازد: فقدان و یا کمبود  «دیگرانی» برای پاسخگویی به نیازها. به‌طوری که عدم تعامل، تعلق اعتماد و تعهد، انسان ایرانی را بدل به انسان اجتماعی تنها و بی‌کسی نموده است. به عقیده نویسنده این جستار، معضل فوق مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مسئله اجتماعی ایران است.
 
«ارزیابی از آینده» به قلم عباس عبدی، پژوهشگر اجتماعی نام‌آشنا نگاشته شده است. او برپایه داده‌های مطالعه «سنجش سرمایه اجتماعی کشور» در سال 1393 به ارزیابی آینده پرداخته و این موضوع را از وجوه مختلفی بررسی کرده است. مهرداد عربستانی نیز در جستار «هویت ملی و عرق ملی: لزوم نقد مکرر» به سازوکار شکل‌گیری غرور ملی پرداخته است.
 
«تغییرات اعتماد سیاسی در ایران» بین سال‌های 1384 تا 1393 را مجید فولادیان مورد بررسی قرار داده و «نگرانی‌هایی درباره چشم‌انداز آینده نهاد دین، واکاوی نگرش مردم» پژوهشی است از حسن محدثی گیلوایی. «تحلیلی بر سرمایه اجتماعی خانواده در ایران» آخرین جستار این کتاب است که مولف آن مینا هلالی‌ستوده به ابعاد متنوع و متکثری در حوزه روابط انسانی و سویه‌های مختلف آن پرداخته است.


 «پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات» در همکاری با شورای اجتماعی کشور، پیش از این نیز کتاب‌های «جستارهایی در ایران پساتوافق» و «جستارهایی در ایران در آستانه انتخابات» را ذیل پروژه «رصد فرهنگ و اجتماع»  منتشر کرده است.

نظر شما