شناسهٔ خبر: 49930 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی از برنده جایزه فمینا به فارسی ترجمه شد

غلامرضا امامی کتابی از نویسنده ایتالیایی برنده جایزه فمینا را با عنوان «ماهی‌ها همیشه بیدارند» به فارسی ترجمه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غلامرضا امامی از ترجمه و انتشار کتابی با عنوان«ماهی‌ها همیشه بیدارند» از نویسنده شهیر ایتالیایی، ادی دلوکا خبر داد.

وی در این رابطه گفت: دلوکا زاده سال ۱۹۵۰ در شهر ناپل ایتالیاست. او در ۱۸ سالگی به رم می‌رود و در ادامه از ۲۰ سالگی نوشتن را شروع و همزمان برای گذران زندگی خود به کارگری و بنایی رو می‌آورد که به تعبیر خودش قدیمی‌ترین حرفه جهان است. تجربه کارگری و و نیز سال‌ها رانندگی در جاده‌های ایتالیا و اسپانیا  ارتباطی میان او و جامعه پیرامونش خلق می‌کند که منجر به تبدیل شدن او به نویسنده‌ای درخشان می‌شود؛ نویسنده‌ای که نه در ایتالیا که در فرانسه و اسپانیا نیز مشهور و آثارش جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است.

امامی افزود: دلوکا در کنار نویسندگی یکی از روزنامه‌نگاران مشهور ایتالیا نیز به شمار می‌رود و مقالات دقیقی درباره زندگی و زمانه خود در این نشریات به چاپ رسانده است که محور بسیاری از آنها ارزش‌های انسانی و احیا آن است. وی در همین زمینه و طی سال‌های جنگ یوگوسلاوی و نسل کشی صرب‌ها، به عنوان راننده ماشین‌های بشردوستانه، به کمک رسانی به مردم این منطقه پرداخته.

این مترجم در ادامه با اشاره به کتاب «ماهی‌ها همیشه بیدارند» گفت: این کتاب که از پرفروش‌ترین آثار وی نیز به شمار می‌رود، روایتی است داستانی از نوجوانی او. وی در آن از زندگی و زیبایی‌هایش سخن می‌گوید و سعی می‌کند از گذشته خود پلی برای آینده مخاطبانش بسازد. نگاه او در این روایت داستانی کاشف کنجکاوی است و شوق عشق و شور دوستی و صلح در میان انسان‌ها در آن موج می‌زند. محوریت این روایت را همچنین می‌توان آگاهی و آزادی انسان‌ها در کنار هم و به صورت توامان دانست.

به گفته امامی آثار دلوکا تاکنون به ۳۰ زبان ترجمه شده است و جوایز متعددی از جمله اولین برگزیده فرهنگ فرانسه در سال ۲۰۱۴، برنده جایزه ادبیات و فرهنگ آلمان و برگزیده جایزه ادبی فمینا برای وی شده است. او همچنین دلبخته به عرفان شرقی است و از این رهگذر زبان‌های عبری، رومی، عربی و سواحیلی را فراگرفته است و به همین خاطر تازه‌ترین برگردان او نیز بخشی از کتاب مقدس را شامل می‌شود که بسیار شاعرانه و زیبا به انجامش رسانده است.

یادآوری می‌شود کتاب «ماهی‌ها همیشه بیدارند» را نشر مروارید منتشر کرده است.

نظر شما