شناسهٔ خبر: 49966 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار زندگی‌نامه‌ دیگری از محمدعلی کلی در آمریکا

زندگی‌نامه‌ی دیگری از محمدعلی کلی در سالگرد مرگش در آمریکا منتشر می‌شود.

انتشار زندگی‌نامه‌ دیگری از محمدعلی کلی در آمریکا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جاناتان ایگ، نویسنده آمریکایی معتقد است تاکنون زندگی‌نامه جامعی از این ورزشکار تأثیرگذار و جریان‌ساز تهیه نشده است.این پژوهشگر در چهار سال گذشته تحقیق وسیعی درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای وی انجام داد تا بتواند او را بیشتر به مردم دنیا بشناساند. کتاب «علی: یک زندگی» در تاریخ سوم اکتبر سال جاری چاپ می‌شود.
 
 محمدعلی کلی، بوکسور آمریکایی سال گذشته در تاریخ سوم ژوئن از دنیا رفت. ایگ  ملاقات‌های متعددی با کلی  داشت تا روایت زندگی‌اش را از زبان این قهرمان جهانی بشنود.یکی از پرسش‌های ایگ  از محمدعلی کلی این بود که او  در مبارزه‌ هایش چند ضربه خورده بود  و تاثیر آن‌ها بر ابتلا وی بر بیماری پارکینسون، پگونه بود. محمدعلی کلی معتقد بود  بیست و نه  هزار ضربه خورده است اما باید منتظر بمانیم و ببینیم نویسنده کتاب جدید به چه نتیجه‌ای رسیده است.

ایگ، ویراستار سابق مجله وال استریت چهار سال درباره محمدعلی کلی تحقیق کرد. بر اساس این گزارش کلی  در شمار ورزشکارهایی است  که بسیار بیش‌تر از دیگر قهرمان‌ها  از او کتاب  زندگی‌نامه  تولید و عرضه شده است، تقریبا بسیاری از رویدادهای زندیگ او گفته شده است و کمتر حرف ناگفته‌ای از زندگی او مانده است. با این‌حال ایگ معتقد است، تاکنون زندگی‌نامه جامع، مناسب، و در خور شأن محمدعلی کلی نخوانده است.

در سالگرد مرگ وی خبرهای دیگری نیز به گوش رسیده است. کتاب دیگری نیز در همین زمینه تولید شده است و مورد  توجه بسیاری  از مخاطب‌ها قرار گرفته است. لی مونت‌ویل، نویسنده کتاب «مانند زنبور نیش بزن»،  در آن از اختلاف‌های محمدعلی کلی  با دولت آمریکا در فاصله سال 1966 تا 1971 سخن می‌گوید. نویسنده تلاش زیادی می‌کند تا از او قهرمانی متفاوت بسازد اما ایگ  با چنین ایده‌ای مخالف است. او می‌گوید: محمدعلی نیز یک انسان بود و قطعاً در زندگی‌اش اشتباه‌هایی  داشت. مثلا او در دهه شصت قرن بیستم  گفته بود «نژادهای مختلف باید از هم جدا شوند یا رفتار خوبی با زنان نداشت.» بعضی نویسندگان دوست دارند همه چیز مرتب و ساده باشد اما زندگی چنین نیست. همه مردم شخصیت پیچیده‌ای دارند. محمدعلی کلی  نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 ایگ  برای نوشتن  این کتاب ششصد صفحه‌ای  با پانصد نفر مصاحبه کرد و همه آثاری منتشر شده درباره این ورزشکار را خواند. افراد زیادی با او همکاری کردند. البته همسر محمدعلی کلی حاضر نشد با او مصاحبه بلندی انجام دهد و به گفتن چند جمله بسنده کرد.

نظر شما