شناسهٔ خبر: 51860 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هشدار اتوود نسبت به ظهور دیکتاتوری در آمریکا/ ما به توتالیتاریسم نزدیکیم

مارگارت اتوود، نویسنده‌ ۷۷ ساله کانادایی در سخنرانی امروز خود در فرانکفورت نسبت به فضای سیاسی متشنج جهان هشدار داده و گفت که دنیا نسبت به دهه‌ ۱۹۳۰ از هر زمان دیگری به توتالیتاریسم نزدیک‌تر است.

هشدار اتوود نسبت به ظهور دیکتاتوری در آمریکا/ ما به توتالیتاریسم نزدیکیم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «دنیا نسبت به دهه‌ ۱۹۳۰ از هر زمان دیگری به توتالیتاریسم نزدیک‌تر است.» اتوود این سخنان را امروز شنبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در یک کنفرانس خبری در محل نمایشگاه کتاب فرانکفورت، جایی که قرار است جایزه‌ صلح اتحادیه‌ ناشران آلمان را دریافت کند، ایراد کرد.
 
مارگارت اتوود، نویسنده‌ سرشناس کانادایی به پاس «درک سیاسی و حساسیت بالا نسبت به مسائل روز» برنده‌ جایزه صلح ناشران آلمان در سال ۲۰۱۷ شده و قرار است این جایزه را فردا یکشنبه دریافت کند.هاینریش ریت‌مولر، رئیس اتحادیه‌ ناشران و کتابفروشان آلمان، پیش تر گفته بود اتوود در آثارش همواره درک سیاسی و حساسیت بالای خود را نسبت به تحولات و جریان‌های نامحسوس و خطرناک به نمایش گذاشته است.
 
اورهان پاموک، نویسنده‌ی ترک و برنده‌ی نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا، نویسنده‌ی پِرویی و برنده‌ی نوبل ادبیات؛ آدونیس، شاعر سوری از جمله برندگان دوره‌های پیشین این جایزه‌ی معتبر بوده‌اند.
 
اتوود در اوایل سال جاری میلادی همزمان با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا نسبت به ظهور دیکتاتوری در کشور لیبرال آمریکا هشدار داده بود. او گفته بود: «شما می‌توانید فکر کنید که لیبرال دموکرات هستید اما ناگهان صدایش درمی‌آید که هیتلر آلمانی هستید.»
 
او امروز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بار دیگر نسبت به ظهور دیکتاتوری در آمریکا هشدار داده و گفت مردم در اروپا به خیال خودشان آمریکا را چراغ دموکراسی و آزادی و سعه‌ی صدر تصور می‌کردند و نمی‌خواستند درک کنند که چنین چیزهایی آنجا شکل‌گرفتنی نیست. اتوود گفت: «اما اکنون زمان عوض شده و متأسفانه این امکان بسیار زیاد است که به چنین چیزهایی فکر کنیم.»
 
اتوود سال ۲۰۰۰ میلادی برای نوشتن رمان «آدمکش کور» توانسته بود جایزه‌ بوکر را به دست آورد. همزمان با انتخاب ترامپ در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا، ​رمان «سرگذشت ندیمه» نوشته‌ مارگارت اتوود بعد از سی و دو سال که از انتشارش می‌گذشت در صدر پرفروش‌های کتابفروشی آنلاین آمازون قرار گرفت. این رمان را در ایران سهیل سُمی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات ققنوس منتشرش کرده است.
 
«سرگذشت ندیمه» سال ۱۹۸۵ منتشر شد و در زمان انتشارش برنده‌ی جایزه علمی-تخیلی آرتور سی‌کلارک شد. با این حال اتوود آن را رمانی علمی-تخیلی نمی‌داند. اتوود در رمانش وضعیتی از آمریکا را روایت می‌کند که پس از ترور رئیس‌جمهور آمریکا در کشور یک وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌شود و به این بهانه بسیاری از آزادی‌های فردی لغو می‌شود.
 
او درباره‌ی رمان «سرگذشت ندیمه» گفته است که مطالعاتش درباره‌ آمریکای قرن هفدهم و ارزش‌های بین گروه‌های مذهبی موسوم به پیوریتان‌ها که در انگلستان قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی قدرت داشتند الهام‌بخش او بوده‌اند.
 
این رمان اکنون به یک سریال تلویزیونی تبدیل شده و در حال پخش است و به پرفروش شدن آن در آمریکا و کشورهای انگلیسی‌زبان کمک بسیاری کرده است.

نظر شما