شناسهٔ خبر: 51901 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از جلد دوم «کتاب نظریه» در کنگره علوم انسانی اسلامی/هم اندیشی طیف های مختلف برای تولید علم

اندیشمندان مختلف با دیدگاه های مختلف اندیشه ای در حوزه علوم انسانی در این کنگره حضور دارند و با یکدیگر تبادل نظر می کنند، این مساله از ظرفیت های کنگره علوم انسانی اسلامی است که توانسته افراد با نظرات مختلف را دور هم جمع کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی صبح دوشنبه، 24 مهر با حضور حجت الاسلام رضا غلامی، رییس شورای سیاستگذاری کنگره، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، دبیر علمی و دکتر فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره برگزار شد.

دکتر فرزاد جهان‌بین، دبیر شورای سیاستگذاری کنگره با بیان اینکه کنگره یک کار مشارکتی است، اظهار کرد: قریب به 40 دانشگاه و مرکز حوزوی و پژوهشی برجسته در این کنگره نقش آفرینی جدی دارند.

وی با اشاره به برخی کمیسیون های چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، تصریح کرد: این کمیسیون ها توسط دانشگاه ها و حوزه ها اداره می شود، برای مثال کمیسیون اقتصاد توسط دانشگاه تبریز، کمیسیون روانشناسی از سوی دانشگاه اصفهان، کمیسیون جامعه شناسی توسط دانشگاه شیراز، کمیسیون مدیریت توسط دانشگاه امام صادق(ع) و باقی کمیسیون ها نیز توسط سایر دانشگاه ها اداره می شود.

جهان بین ادامه داد: ما در کنگره نگاه پروسه ای و فرآیندی داریم و معتقدیم همه دیدگاه ها باید طرح شود و دیدگاهی که قوت بیشتری دارد، خود را نشان می دهد و به صورت طبیعی به گفتمان قالب تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه کنگره دیدگاه های مختلفی را ارایه کرده است، گفت: این در حالی است که بسیاری از این دیدگاه ها را در حالت عادی نمی توان کنار هم دید اما کنگره چنین امکانی را فراهم کرد ضمن اینکه از هر کار نمایشی نیز پرهیز دارد و در کار علمی تاکید شده است.

جهان بین اظهار کرد: بر اساس تحلیل محتوایی که صورت گرفت، مشخص شد از کنگره اول به بعد سهم مشارکتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در ارایه مقالات افزایش یافته است. به هر صورت ما فقط به دنبال یک کنگره نبودیم و یک بسته کامل برای تحول داریم که از افتخارات ما محسوب می شود ما یک مرکز نوآوری داریم که در آن افرادی که مقاله می دهند اگر صاحب ایده ای برجسته باشند، شناسایی شده و تحت ارتباط با یک استاد قرار می گیرند و ما به آنها مبلغی را کمک می کنیم که هرچند ناچیز است اما سبب می شود تا فرد زیر نظر یک استاد کارش را تکمیل کند.

دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، تصریح کرد: از دیگر فعالیت های ما کتاب نظریه است. برخی نظریاتی که توانسته اند از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیرند زمانی که برای این کتاب مطرح شدند و در فیلتر این کتاب آمدند نتوانستند امتیاز لازم را کسب کنند. قرار است در روز کنگره از جلد دوم کتاب نظریه نیز رونمایی شود.

وی با بیان اینکه تدوین درسنامه ها از دیگر کارهایی است که ذیل فعالیت های کنگره انجام می شود، گفت: از دیگر فعالیت ها فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا و همچنین برگزاری نشست های جدی و واقعی است که آخرین آن مربوط به نقد سند 2030 بود.

این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست خبری دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: کار ما در چند سطح در حالی برگزاری و انجام است. مرحله اول گفتمان سازی است که عمدتا ناظر بر فضای تضارب آرا میان اندیشمندان و متکفران علوم انسانی اسلامی است. اما مجموعه کار ما یک وجه گفتمان سازانه دارد.

وی ادامه داد: سطح دوم کار ما در کنگره تولید مقالات علمی و پژوهشی است که با معیارها و استانداردهای علمی و پژوهشی نظام یافته است. بسیاری از این مقالات در مجلات علمی منتشر می شود. در کنگره سوم 97 مقاله را نهایی کردیم که از آن میان 50 مقاله در مجلات علمی پژ<هشی منتشر شد، بنابراین تلاش می کنیم از این معیار خود کوتاه نیاییم در نتیجه مقالات علمی ترویجی را در کنگره پذیرش نمی دهیم.

رفیعی آتانی گفت: در کنگره اول تعداد ۶۰۰ مقاله دریافت شد که از آن میان حدود نود مقاله در قالب پنج جلد کتاب منتشر شد، در کنگره دوم نیز ۱۱ مقاله تایید شد که آنها نیز در قالب چند مجلد منتشر شدند، همچنین، در کنگره سوم پانصد و شصت و هشت مقاله به دست ما رسید که نود و هفت مقاله پذیرش شد که کتاب آن در کنگره چهارم رونمایی می شود. در کنگره چهارم نیز چهارصد و هفتاد مقاله و چکیده مقاله را دریافت کردیم که از این میان هشتاد مقاله برای ارائه انتخاب شده اند و در مجموع از این میان حدود صد مقاله برای چاپ برگزیده می شوند.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: سطح سوم کار ما نظریه پردازی است که خروجی آن در کتاب نظریه منتشر شده است. ما دو کتاب نظریه را منتشر کرده ایم و یازده نشست نیز در راستای این مقالات نظریه پردازی برگزار شده است. کار پنجم ما نیز اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است که 2 دوره آن را برگزار کردیم و این سومین دوره است که برگزار می کنیم. بناست در اختتامیه در محضر آیت الله سبحانی در قم این جایزه اهدا شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آنچه که عنوان شد هشت جلد کتاب نیز منتشر شده است که از آن میان دو مجله علمی پژوهشی نیز از دیگر کارهای ماست. در دوره جدید سعی کردیم تا راه جدیدی را باز کنیم و از جوانان بیشتر استفاده کنیم لذا مجمع نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی از دیگر کارهایی است که به صورت جدی می خواهیم پیگیری کنیم تا نقش جوان در این میان تضعیف نشود. چاپ مجله ای به زبان لاتین از دیگر فعالیت هایی است که در آینده انجام می شود.

نظر شما