شناسهٔ خبر: 53009 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار راه‌یافته به بخش «خارج از صحنه» جشنواره تئاتر فجر کامل شد/ توجه بیشتر به مسوولیت اجتماعی

آخرین آثار راه‌یافته به بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در حوزه کاربردی (با رویکرد مسوولیت اجتماعی) روز گذشته معرفی شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ آخرین آثار راه‌یافته به بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در حوزه کاربردی (با رویکرد مسوولیت اجتماعی) روز گذشته معرفی شدند. حمید پورآذری، مدیر بخش «خارج از صحنه» پس از بررسی طرح‌ها و فیلم‌های دریافتی در «گرایش کاربردی» آثار این بخش را اعلام کرد و به این ترتیب علاقه‌مندان هنر نمایش در جریان جشنواره امسال با آثار متفاوتی مواجه می‌شوند که فضاهای شهری و بناهای خاص را به بستر اجرایی خود بدل می‌کنند. تصمیمی که به حذف عنوان بخش «تئاتر خیابانی» انجامید و تازه پس از انتشار فراخوان بود که منتقدان متوجه شدند گونه تئاتری «خیابانی» در حقیقت حذف نشده بلکه به عنوان جزیی از یک کل بزرگ‌تر همچنان مدنظر مسوولان قرار دارد. طبق تعریف ارایه شده در فراخوان جشنواره، بخش خارج از صحنه (Offstage) شامل هرگونه اجرا در خارج از صحنه و بیرون از فضاهای تئاتری متعارف با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است که بر اساس مکان اجرا، در دسته‌های اجرا در مکان‌های نامتعارف (در خیابان، اماکن تاریخی، ورزشگاه‌ها، محیط ­های طبیعی، کارخانه‌ها و اماکن متروک و...)، اجراهای کاربردی (درحوزه‌های مسوولیت اجتماعی؛ شامل اجرا با مهاجرین، سالمندان، معلولین، زندانیان، کودکان بیش‌فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، نابینایان و... در خارج از صحنه یا مکان‌های مرتبط) و پرفورمنس‌آرت (Performance Art) قرار می‌گیرد. از سوی دیگر جدی گرفتن ویژگی مسوولیت اجتماعی در جشنواره تئاتر فجر امسال نیز در بخش خارج از صحنه پررنگ‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. امری که تازگی ندارد و در دوره قبل این رویداد نیز مورد توجه قرار گرفته بود. به عنوان نمونه می‌توان به صحبت‌های سعید اسدی، دبیر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد که برگزاری همایش «شهر و شهروندی و مسوولیت اجتماعی تئاتر» را از رویکردهای مهم دوره سی‌وپنجم دانست. البته که آن جشنواره نیز اجرای آثاری با همین رویکرد را هم شاهد بود. بررسی جدول نمایش‌ها و بخش‌های موجود در ادوار پیشین برگزاری جشنواره تئاتر فجر به ویژه دوره بیست‌وششم، زمان دبیری مجید سرسنگی نیز نشان می‌دهد مسوولان با گنجاندن بخش «فراگیر» قصد داشتند به اجراهای بیرون از سالن‌های مرسوم توجه کنند. اما آنچه مشخص به نظر می‌رسد این است که شاید حضور حمید پورآذری، جریان توجه به مقوله مسوولیت اجتماعی و اجراهای خارج از سالن شکل و شمایل منسجم‌تری به خود بگیرد. حالا در فهرست اعلام شده از سوی دبیرخانه، نام نمایش «آن‌که گفت آری/آن‌که گفت نه» به کارگردانی هاجر عتیقی وجود دارد که با حضور بیماران مرکز توان‌بخشی اعصاب نورالمهدی اصفهان اجرا می‌شود. یا نمایش «اِن‌اِی» کاری از میثم کرمی که با همکاری انجمن معتادان گمنام شهر محلات اجرا خواهد شد. کودکان کار جمعیت امام علی از تهران با نمایش «سایبان آرامش ما، ماییم»، معلولان هنرمند شهر بوشهر با نمایش «سلبریتی‌های گمنام»، «نادیدنی» حاصل همکاری روشندلان انجمن نابینایان شهر تهران و «همه‌چیزهایی که نداریش» با حضور جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا آثاری هستند که به جدول اجراهای جشنواره سی‌وششم راه یافته‌اند. براساس اعلام مسوولان، دبیرخانه دوره سی‌وششم قرار است با ارایه تعاریف دقیق از بخش‌های مختلف، در مسیر اصلاح کژی‌ها گام بردارد. برهمین اساس و تا اینجای کار نیم‌نگاهی به آنچه در بخش‌های مختلف از جمله خارج از صحنه اتفاق افتاده نشان می‌دهد حداقل در زمینه ارایه تعریف مشخص یک گام به پیش! برداشته‌ایم.

نظر شما