شناسهٔ خبر: 53537 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اگر مسیح در دنیای امروز ظهور می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟

آوای رستاخیز، نمایشنامه تأثیرگذار آرتور میلر، از دل پرسشی ژرف برمی‌خیزد: اگر مسیح در دنیای امروز ظهور می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟

Arthur Asher Miller

Arthur Asher Miller

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «آوای رستاخیز» نوشته آرتور میلر از نمایش‌نامه‌های تاثیرگذار ارتور میلر است. این نمایش‌نامه که به تازگی از سوی نشر چترنگ با ترجمه شیما الهی منتشر شده است، اولین بار در آگوست 2002 در تئاتر گوتری مینیایولیس اجرا شد و جا بدفرود لوید در نقش ژنرال فلیکس باریوز، جف ویس در نقش هنری شولتس، و لیلا روبینز در نقش امیلی شاپیروز بازی کردند و دیوید اسبیورنسون کارگردانی آن را عهده‌ذار بود.

در پشت جلد کتاب آمده استآوای رستاخیز، نمایشنامه تأثیرگذار آرتور میلر، از دل پرسشی ژرف برمی‌خیزد: اگر مسیح در دنیای امروز ظهور می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ در کشوری نامشخص در آمریکای لاتین ژنرال فلیکس باریوز رهبر فراری انقلاب را دستگیر کرده است. شایعاتی مبنی بر معجزاتی از سوی این مبارز انقلابی، که با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود، وجود دارد. ژنرال قصد به صلیب کشیدن او را دارد و حق پخش تلویزیونی آن به قیمت گزافی به شبکه‌ای آمریکایی فروخته شده است. این کمدی تراژدی روایت بنیاد اخلاقی متزلزل ما در عصر اشباع‌شده از رسانه‌هاست. 


آرتور میلر، نمایش نامه نویس شهیر آمریکایی در ایران نامی آشناست و بارها آثار او در تماشاخانه‌های ایران به روی صحنه رفته است. همه پسران من (1947)، مرگ فروشنده (1949)، بوته آزمایش (1953)، چشم‌اندازی از پل و خاطره‌ای از دو دوشنبه (1955)، پس از سقوط (1964)، حادثه در ویشی (1964)، قیمت (1968)، خلقت جهان و دیگر کارها (1972) و ساعت آمریکایی از جمله آثار نمایشی میلر هستند.

میلر در سال 1936 برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی ایوری هوپوود دانشگاه میشیگان شد. همچنین دو جایزه حلقه منتقدان درام نیویورک، دو جایزه امی و سه جایزه تونی برای نمایشنامه‌ها و یک جایزه امی به پاس یک عمر تلاش را دریافت کرد.



جایزه اوبی، بهترین نمایشنامه بی‌بی‌سی، جایزه جورج فاستر پیبادی، مدال طلای درام از موسسه ملی هنر و ادبیات، شیر آدبی کتابخانه عمومی نیویورک، جایزه جان اف. کندی به پاس یک عمر تلاش و جایزه آلگور مدو تعدادی دیگر از دستاوردهای آرتور میلر هستند. وی همچنین مدرک افتخاری دانشگاه آکسفورد و هاروارد، جایزه مولیر تئاتر فرانسه، جایزه دوروتی و لیلیان گیش به پاس یک عمر تلاش، جایزه پولیتزر و جوایز بی‌شمار دیگر و عنوان جفرسون لکچرر در موقوفه ملی علوم انسانی در سال 2001 را نیز از آن خود کرد. جایزه ادبی شاهزاده اتریش در سال 2002 و جایزه اورشلیم در سال 2003 نیز به او تعلق گرفت.

میلر جدای از نمایش نامه نویسی، رمان هم نوشته است که از آن جمله باید به کانون (1945) و ناجورها، که در سال 1960 از روی آن فیلمی ساخته شد، اشاره کرد. متن در روسیه (1969)، برخورد چینی (1979) و در روستا (1977) از دیگر آثار میلر است.

سه کتاب عکس توسط همسرش اینگه‌مورات را به چاپ رساند. سایر کارهای او شامل فروشنده در پکن (1984)، خطر: خاطره! (1987)، سقوط در کوه مورگان (1991)، آخرین یانکی (1993) و شیشه شکسته (1994) می‌شود که در سال 1995 جایزه اولیویه برای بهترین نمایشنامه را از آن خود کرد و همچنین رمانی کوتاه به نام دختر نازیبا، یک زندگی (1995) را نوشت. نمایشنامه‌های اخیر او شامل ارتباطات آقای پیتر، آوای رستاخیز و آخرین کار او به نام پایان تصویر است. 
 
«آوای رستاخیز» نوشته آرتور میلر با ترجمه شیما الهی در نشر چترنگ با قیمت 11000 تومان منتشر شده است.

نظر شما