شناسهٔ خبر: 53786 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب‌هایی درباره هویت، سینما، اقتصاد و اجتماع

کتاب‌های «سوژه‌گی»، «سرنوشت (های) سینما»، «کتاب تبتی مردگان»، «اقتصاد سیاسی صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات اعتباری» و «جامعه آرمانی، جامعه بحرانی» منتشر شدند.

کتاب پارسه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا،  کتاب «سوژه‌گی» (ما چه کسی یا چه چیزی هستیم) نوشته دونالد ای.هال با  ترجمه هادی شاهی در ۲۲۴ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۶ هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر پارسه منتشر شده است. 

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «من کیستم؟» پرسشی است که بدون شک ذهن همه ما را در برهه‌های مختلف زندگی به خود مشغول کرده است. در واقع در دورانی زندگی می‌کنیم که معمولا از ما خواسته می‌شود هویت‌مان را با افراد و نهادهای حاکم بازاندیشیم، بیان کنیم و شرح دهیم...

این کتاب تاریخ نظریه‌های فردیت و هویت را از دوران کلاسیک تا زمان حال بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه این نظریه‌ها را می‌توان در نقد ادبی و فرهنگی به کار گرفت.

درباره نویسنده کتاب نیز عنوان شده است: دونالد. ای . هال متولد ۱۹۴۰ امریکا، استاد ادبیات انگلیسی و رئیس بخش انگلیسی دانشگاه وست ویرجینیا است. بیشتر کتاب‌هایش در حوزه مطالعات بریتانیا، نظریه جنسیت و مطالعات فرهنگی است. «تثبیت پدرسالاری»، «نظریه‌های دگرباشان» و «خوانش‌ گرایش‌های جنسی» از دیگر آثار او هستند. 

 همچنین کتاب «سرنوشت (های) سینما» سه گفت‌وگو با ژان لوک گدار با ترجمه مینو ابوذر جُمِهری در ۱۴۴ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۵۰۰ تومان در نشر یادشده عرضه شده است. 

در دیباچه کتاب به قلم مترجم آمده است: این کتاب نه درباره موج نو است نه حتی درباره سینما یا کلیت آن. مجموع سه مصاحبه از گدار است از وقتی مشغول تدوین فیلم «در ستایش عشق» بوده تا بعدتر که آن را اکران کرده است، و این همه در آستانه هزاره سوم یا سده بیست‌ویکم میلادی؛ سده و هزاره‌ای که دست‌کم تا اینجا چندان به مراد دلِ مصلحان و خیراندیشان و دوستداران انسان و انسانیت که دنیا را بهتر از این‌ها برای انسان می‌خواسته‌اند نگذشته است. 

در پشت جلد کتاب نیز عنوان شده است: سینمای امروز سینمایی فیلم‌نامه‌محور است. «نوشته» از زمان گوتنبرگ همیشه غالب آمده است. همواره میان نقاشی و نوشته، کشمکش‌های دیرپا و پیوندهای مشروع و نامشروع برقرار بوده؛ و آنچه امروز خود را برکشیده و مطرح ساخته، همانا نوشته است. فیلم آخرین هنری است که در گستره سنت تصویری پا گرفته است. مردم درباره تصاویر زیاد حرف می‌زنند اما امروزه آنچه به راستی مطرح می‌شود فقط «نوشته» است. (بخشی از کتاب)

چند دهه از موج نو سینمای فرانسه می‌گذرد. از آن زمان تا امروز «سینما» زیسته و بالیده است اما نوع زیست امروزش با آن دوره واجد تفاوت‌های بسیاری است. ژان لوک گدار در این گفت‌وگوها هم از شیوه شخصی خودش در فیلمسازی گفته و هم از آینده و سرنوشت‌های سینما. 

دیگر کتاب  تازه منتشرشده در بنگاه ترجمه و نشر پارسه، «کتاب تبتی مردگان» (روایت بوداییِ جهان پس از مرگ) نوشته کارما لینگپا با ترجمه مینا غرویان است که در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۲ هزار تومان راهی بازار شده است. 

 این کتاب بر اساس متن پدما-سمبهاوا(قرن هشتم میلادی) به همراه تفسیر کارل گوستاو یونگ منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: یکی از عناصر مهم تشکیل‌دهنده آیین بودایی، تناسخ یا تجسد در کالبدی دیگر است که برخورد با مرگ، مردگان و جهان پس از مرگ را شکل می‌دهد. از سوی دیگر، اسلام اشتراکات معرفتی و معنایی بسیاری با ادیان ودایی و بودایی دارد. به عبارتی، تکه‌هایی از جهان‌بینی معنوی ودایی و بودیسم را می‌توان در معنویت اسلام دید.

کتاب «تبتی مردگان» (باردو تودول) که کتاب مقدس بودایی‌هاست،‌ در ظاهر مربوط به لحظات مرگ و ساحت پس از مرگ است، اما در حقیقت در پی توضیح روش زندگی و چگونه زیستن است؛ زیرا معتقد است که انسان در ساحت مرگ درمی‌یابد که چگونه زندگی کرده و اگر به جهان بازگردد چگونه می‌بایست زندگی کند.

این کتاب ما را به شناختی تازه درباره نقاط اشتراک ادیان و نوع نگاه به مرگ و عالم پس از مرگ می‌رساند.

همچنین کتاب «اقتصاد سیاسی صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات اعتباری» نوشته بهمن احمدی امویی  در ۱۵۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است. 

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است:  در ابتدای انقلاب، تعداد صندوق‌های قرض‌الحسنه حدود ۲۰۰ صندوق برآورد می‌شد. اما پس از آن، به ناگهان رشدی فزاینده‌ یافت؛ به نحوی که در سال ۵۹ با رشد ۳۰۰ درصدی، به ۸۰۰ صندوق، در سال ۱۳۶۲ به ۱۴۰۰ صندوق و در سال ۱۳۷۹ به بیش از پنج‌هزار صندوق رسید. در سال ۱۳۹۲ گزارش بازرسان صندوق‌های قرض‌الحسنه بانک مرکزی، تعداد آن‌ها را بیش از هفت‌هزار عنوان کرده است...

صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌های اعتباری چرا شکل گرفتند و چگونه وسعت عمل یافتند؟ چه اشتباهاتی رخ داد که این نهادهای خصوصی به نهادهای عمومی بدل شدند و از وجوه عمومی استفاده کردند و موجب بروز مشکلاتی گسترده برای کشور شدند؟

«جامعه آرمانی، جامعه بحرانی» (مجموعه مقالاتی درباره مسائل و آسیب‌های اجتماعی ایرانی) دیگر کتاب چاپ‌شده در بنگاه ترجمه و نشر پارسه است که در ۲۷۲ صفحه با شمارگان ۸۰۰ نسخه و بهای ۲۹۵۰۰ تومان عرضه شده است.

«توسعه جماعت‌محور» از محمد فاضلی، «سلامت، معنویت و سلامت معنوی» از سپیده امیدواری، «تأملی در نسبت بین سلامت و معنویت از اردشیر منصوری، «مداخله معنوی در تأمین سلامت روانی اجتماعی جامعه» نوشته جعفر بوالهری، «سلامت شخصی و سازمانی و نسبت آن با معنویت» از حسن محدثی گیلوایی، «اسکان غیررسمی و سیاست‌های اجتماعی در ایران» از حسین ایمانی جاجرمی، «حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی»  نوشته میرطاهر موسوی، «تجربه طرح‌های توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در ایران» نوشته اسماعیل شیعه، «سیاست‌های اجتماعی و مسئله طرد اجتماعی» از غلامرضا غفاری، «اسکان غیررسمی و سیاست‌های اجتماعی در ایران»  نوشته فیروز صابری، ندا شمس، زهرا اسکندری و جسیم مصطفوی ، «اسیدپاشی؛ ماهیت، پیامدها و راهکارها» نوشته سپیده امیدواری، «اسیدپاشی: محصول جامعه جنسی‌شده و مردسالار» از سعید معیدفر، «زنان و شهر» از محمود شهابی و «حمایت از بزه‌دیدگان اسیدپاشی در برابر  بزه‌دیدگی دومین» نوشته دکتر فرجیها مقالات درج‌شده در این کتاب هستند. 

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «نادیده گرفتن» یکی از مهمترین دلایل گسترش انواع آسیب‌های اجتماعی در ایران بوده است. جامعه‌شناسان و متخصصان علوم اجتماعی در سلسله نشست‌هایی که از سوی موسسه رحمان برگزار شده،‌ گفتارها و یافته‌های خود را درباره چند مسئله مبتلابه جامعه ایران اعم از کاهش سلامت، حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و اسیدپاشی ارائه کرده‌اند که این کتاب حاصل در کنار هم قرار گرفتن مقالات این نشست‌هاست.

نظر شما