شناسهٔ خبر: 53876 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علوم انسانی باید کاربردی شود/ طرحی برای بازشناسی ظرفیت‌های فرهنگی

رییس مرکز اسناد فرهنگی آسیا گفت: اصولا علوم انسانی کمتر وارد زندگی ملموس انسانی ما شده‌ اما چندسالی است که توجه بسیار زیادی برای کاربردی کردن علوم انسانی صورت می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «حمید تنکابنی» در تشریح فعالیت های مرکز اسناد فرهنگی آسیا در پژوهشگاه علوم انسانی گفت: این مرکز یکی از مراکز ۱۲گانه ای بود که بعد از انقلاب با پژوهشگاه علوم انسانی ادغام شدند. این مرکز نماینده اسناد فرهنگی در آسیا بوده و از یونسکو مجوز داشته که فعالیت‌های زیادی تا کنون داشته‌است. چند سالی است که مجددا فعالیت‌های آن آغاز شده و به این اعتبار، استراتژی ۵ ساله آینده مرکز را جهان صلح و جهان عاری از خشونت نام نهاده‌ایم. کار اصلی این مرکز معرفی فرهنگ‌های آسیا به خصوص ایران و تعامل بین این فرهنگ‌هاست. از این منظر خیلی از پروژه‌های ما در ارتباط فرهنگ مدارا و پرداختن به روح صلح طلبی اسلام و حکمت ایرانی است.

رییس مرکز اسناد فرهنگی آسیا افزود: سعی داریم زوایایی از فرهنگ ایرانی که می‌تواند مددرسان صلح در منطقه و آسیا باشد را در این مرکز دنبال کنیم. در این زمینه طرحی را وزارت علوم پیشنهاد کردند که عنوان آن «تبیین ظرفیت و جایگاه ایران اسلامی با تاکید بر علوم انسانی و هنر» است. به عبارتی دیگر می‌خواهیم  میراثی که به صورت ملموس و ناملموس داریم را پیشینه‌شناسی کنیم و آنها را به عنوان ظرفیت‌های بالفعلی که در فرهنگ و تمدن ایران وجود دارد، تبیین، نقد و معرفی به جهانیان کنیم. به گمان ما این ظرفیت در حکمت ایرانی و در آرای اندیشمندان ما وجود دارد بنابراین این طرح تلاش می‌کند که استعداد بالقوه فرهنگی ما را صورت‌بندی و به جهانیان عرضه کند به خصوص در حوزه تحول علوم انسانی. به عبارت دیگر تحول علوم انسانی در این طرح کاملا دیده شده است.

تنکابنی با بیان اینکه سعی داریم روی مفاهیمی کار کنیم که گمشده در فرهنگ ایران است، تصریح کرد:  قصد داریم این ظرفیت‌ها را تحلیل، تبیین و به جامعه معرفی کنیم. در این زمینه  نشست‌های مشترکی داریم و همکاری‌هایی را با یونسکو داریم در واقع ما به نمایندگی پژوهشگاه رابط این سازمان با یونسکو هم هستیم. در این طرح حدود ۲۰اندیشمند ایرانی درباره میراث ملموس وناملموس و آرای محققان صحبت خواهند کرد. این طرح‌ها در جهت اهداف طرح است که با هدف تبیین ظرفیت‌هاست برای بازشناسی و معرفی فرهنگ ملموس و ناملموس فرهنگی و مشاهیر و اندیشمندان که تا کنون ۳۳ شخصیت در یونسکو ثبت شده است. علاوه بر آنها حتی معرفی اندیشمندانی که در حوزه فرهنگ و دانش ایرانی مطرح بوده‌اند و بعضی از آنها زیر سایه قرار گرفته‌اند را هم دنبال می‌کنیم که یکی از این شخصیت‌ها شمس تبریزی است که اخیرا مزار او در خوی ثبت شد و اگر این فرایند طی شود بسیار می‌تواند کمک کند به این موضوع که گمشدگان تاریخ ایران به خوبی معرفی شوند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  افزود: هدف اصلی این طرح بازشناسی و بازآفرینی ظرفیت‌های فرهنگی خودمان است و باید آن را عرضه کنیم تا جایگاه این میراث ملموس و ناملموس مشخص شود البته بخش هنر و بخش معاصر هم داریم که شامل حکمت هنری می‌شود که به هدف اصلی طرح برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کمک می‌کند. برای مثال در پاسخ به یکی از نیازهای تاریخی جهان که آرمانش یک جهان صلح آمیز و دوری از خشونت است که ما مولفه‌هایی از فرهنگ داریم که هم عرفا و هم فلاسفه ما مثل ملاصدرا یک شجره طیبه‌ای درباره عشق دارند که کمتر در جامعه درباره عشق و کاربردهای آن در زندگی اجتماعی و در همه سطوح پرداخته شده است. شاید اگر این پدیده بسته‌بندی علمی و به دنیا معرفی شود بتواند بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع این مفاهیم باید در زندگی اجتماعی کاربردی شوند و به نوعی حکمت عملی برای آنها پدید  آوریم. اینها مواردی است که ما باید کاملا  درباره انها کار کرده و آنها را کشف و بازسازی دوباره کنیم.

 رییس مرکز اسناد فرهنگی آسیا با اشاره با لزوم کاربردی کردن علوم انسانی در جامعه تصریح کرد: اصولا علوم انسانی کمتر وارد زندگی ملموس انسانی ما شده‌ اما چندسالی است که توجه بسیار زیادی برای کاربردی کردن علوم انسانی صورت می‌گیرد و حتی در پژوهشگاه یک پژوهشگاه کاربردی تحت این عنوان بوجود آمده که ضمن اینکه دانش موجود را بتواند منتقل کند از محققان حوزه علوم انسانی استقبال و حمایت می‌کند که این امر بسیار مهم است و در برنامه استراتژی ۵ ساله پژوهشگاه کاربردی کردن علوم انسانی پیش‌بینی شده که بتوانیم تاثیرگذار در برنامه‌ریزی‌های جامعه باشیم. برای این کار ارتباط خود را با دستگاه‌ها و نهادهای برنامه ریزی در کشور تقویت کرده‌ایم.

حمید تنکابنی در پایان خاطر نشان کرد: طرح ملی «تحول و ساماندهی علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» را هم در پژوهشگاه علوم انسانی دنبال می‌کنیم که در این طرح کلان ملی یکی از محورها بازشناخت درسی دانشگاهی و توجه به پایان‌نامه‌های آنهاست که تا چه حد پاسخگوی نیازهای جامعه است و تا چه حد مهارت های واقعی برای دانشجویان و اشتغال برای آنها ایجاد می‌کند که در ۱۱ حوزه تخصصی این موضوع دنبال خواهد شد.

نظر شما