شناسهٔ خبر: 54290 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه اثر برگزیده کتاب سال جهانی در راه نمایشگاه کتاب

کتاب «مایستر اکهارت؛ تولد عرفان آلمانی از روح فلسفه اسلامی» اثر پروفسور کورت فلاش که در سال ۱۳۹۶ جایزه کتاب سال جهانی را از آن خود کرده، با ترجمه مشترک محمد اخگری و حسن رحمانی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

ترجمه اثر برگزیده کتاب سال جهانی در راه نمایشگاه کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد اخگری، نویسنده، مترجم و پژوهشگر مسلط به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و عربی است که به تازگی ترجمه کتاب «مایستر اکهارت؛ تولد عرفان آلمانی از روح فلسفه اسلامی» اثر پروفسور کورت فلاش، نویسنده و محقق آلمانی را به‌طور مشترک با حسن رحمانی به پایان رسانده است. این کتاب به همت انتشارات دانشگاه صدا و سیما در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.
 
اخگری در معرفی این کتاب و نویسنده‌ آن به خبرنگار ایبنا گفت: کورت فلاش، استاد دانشگاه در آلمان است که در حوزه فلسفه قرون وسطی صاحب‌نظر بوده و در کتاب «مایستر اکهارت؛ تولد عرفان آلمانی از روح فلسفه اسلامی» نیز به دنبال اثبات این موضوع است که مایستر اکهارت که در تاریخ به‌عنوان یک از شخصیت‌های برجسته عرفان مسیحی و آلمانی شناخته می‌شود، در افکار و اندیشه‌های خود متاثر از فلسفه اسلامی است. نویسنده در ۶ فصل این رابطه میان مایستر و فلسفه اسلامی را اثبات می‌کند.
 
وی ادامه داد: کورت فلاش اعتقاد دارد استادان ادبیات آلمانی دوست دارند مایستر اکهارت را به عارفان مسیحی نسبت دهند، اما در این کتاب اثبات شده وی از فلسفه اسلامی تاثیر پذیرفته است. نویسنده برای اثبات این موضوع به ترجمه‌های لاتین آثار ابن ‌رشد و ابن سینا مراجعه کرده و از مقایسه میان گفته‌ها و نوشته‌های اکهارت و ابن رشد و ابن سینا توانسته به این نتیجه برسد که مطالب اکهارت بیشتر از نوع فلسفه است نه عرفان و مفاهیم بیان شده متاثر از مفاهیمی است که فلاسفه اسلامی مطرح کرده‌اند.
 
این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: فلاش در این پژوهش به زندگی توماس آکوئینی، آلبرت کبیر و دیتریش فون فرایبرگ پرداخته و معتقد است که اکهارت تحت‌تاثیر اندیشه‌ها و مطالب این اندیشمندان با فلسفه اسلامی آشنا شده و از آن تاثیر گرفته است.
 


اخگری گفت: اصل کتاب به زبان آلمانی در سال ۱۳۸۶ منتشر شده و در همان سال جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه مطالعات اسلامی را به خود اختصاص داد. کار ترجمه کتاب به فارسی نخستین‌بار با همکاری مشترک من و حسن رحمانی به پایان رسیده و پس از طی مراحل چاپ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی و عرضه خواهد شد و اگر هم به نمایشگاه کتاب نرسد به‌طور حتم تا پایان بهار ۹۷ این کار صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به دلایل اهمیت این اثر، افزود: این کتاب، اثری بسیار جامع و دقیق درباره فلسفه قرون وسطی است و برای کسانی که در این حوزه تحصیل و تحقیق می‌کنند می‌تواند مفید باشد. با توجه به علاقه‌مندی که در کشور ما درباره مایستر اکهارت وجود دارد و تاکنون نیز کتاب‌هایی در زمینه مقایسه اندیشه‌های اکهارت و ابن عربی در ایران نوشته شده، کتاب حاضر چشم‌اندازی نو و مطالب جدیدی بیان می‌کند. همچنین این اثر، تاثیرگذاری اندیشمندان و فلاسفه اسلامی را بر تفکر فلسفه غرب دوران قرون وسطی به خوبی نشان می‌دهد.

نظر شما