شناسهٔ خبر: 54419 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» بررسی می‌شود

نشست معرفی و بررسی کتاب «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» ۲۸ فروردین در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» سه شنبه ۲۸ فروردین ماه با حضور علی بلوکباشی، علی بهرامیان، ناصر تکمیل‌همایون و صادق سجادی معرفی و بررسی می‌شود.

دوارد وسترمارک انسان‌شناس سرشناس قرن نوزدهم در اثر خود «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» که اینک به قلم «علی بلوکباشی» به فارسی ترجمه شده با رمزگشایی از مفاهیم نقش‌های نمادین و طرح‌هایی چون پنجه و چشم در آثار باستانی، بسیاری از زمینه‌های اعتقادی و باورهای مردم را توضیح داده و روشن کرده است.

این کتاب حاصل پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای نویسنده در فرهنگ رفتاری و عقاید و باورها و مناسک دینی و سنتی گروهی از مسلمانان جهان به‌ویژه مسلمانان بربرهای آفریقای جنوبی است. نویسنده با دیدگاهی جامعه‌شناسانه و انسان‌شناسانه به آمیختگی فرهنگ‌ها و تاثیرات آنان پرداخته است.

کتاب حاضر اولین ترجمه از آثار این نویسنده به فارسی محسوب می‌شود. این اثر مجموعه‌ای از  درس‌گفتارهای وسترمارک در زمان تدریس در دانشگاه لندن است که پس از تهیه و گردآوری در ۱۹۲۶، در دو جلد به نام «آئین و باور در مراکش» به چاپ رسانده است. او پس از چند سال همین اثر را در قالبی نوین در بهار سال ۱۹۳۳ چاپ و منتشر کرد. وسترمارک در این اثر فرهنگ، رفتارها، عقاید، باورها و مناسک دینی مردم مراکش را پس از ورود و گسترش اسلام در سرزمین‌های آفریقای شمالی و گرایش مردم آفریقا به‌ویژه بومی‌های بربر به اسلام با استناد به سندهای معتبر کتبی و پژوهش‌های میدانی بررسی کرده است.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به سرای اهل قلم واقع در خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره دو مراجعه کنند.

نظر شما