شناسهٔ خبر: 54472 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعطای بورسیه ایران به دانشجویان خارجی در مقطع تحصیلات تکمیلی

معاون سازمان امور دانشجویان گفت: در زمینه اعطای بورسیه ایران به دانشجویان کشورهای دیگر تمرکز بر مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در نشست هم اندیشی همکاری های علمی دانشگاه‌های ایران و افغانستان ابوالحسن ریاضی، گفت: در زمینه اعطای بورسیه ایران به دانشجویان کشورهای دیگر تمرکز بر مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

وی افزود: ارزیابی دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در کشور افغانستان و با کمک سازمان سنجش صورت می گیرد ولی در دوره دکتری پذیرش دانشجو منوط به نظر گروه‌های آموزشی است.

معاون سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: ایران آمادگی دارد ظرفیت پذیرش دانشجویان غیر بورسیه و شهریه پرداز افغانستانی را افزایش دهد.

در ادامه این نشست، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) هم با اعلام تحصیل ۸۲ دانشجوی افغانستانی در این دانشگاه خواستار اعلام به موقع اسامی دانشجویان دختر افغانستانی متقاضی دریافت بورسیه این دانشگاه شد.

وی در ادامه بر آمادگی دانشگاه الزهرا (س) برای آموزش به مربیان و مدرسان زن افغانستانی و اعطای فرصت مطالعاتی یک ساله به آنان تاکید کرد.

در ادامه این نشست محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و دکتر صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بر آمادگی این دانشگاهها برای همکاری با وزارت تحصیلات عالی افغانستان در زمینه آموزش های مهارتی و تربیت تکنیسین تاکید کردند.

نسرین نورشاهی،رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در نشست هم اندیشی همکاری های علمی دانشگاههای ایران و افغانستان افزود: در سال ۱۳۸۳ نیز قانون تغییر ساختار وزارت علوم از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم تصویب شد که این اقدام در پی مطالعات و پژوهش های متعددی انجام شد و ما می توانیم این مطالعات را در اختیار وزارت تحصیلات عالی افغانستان قرار دهیم.

وی تصرح کرد: در زمینه ارزیابی درونی نظام آموزشی نیز پیشنهاد ما این است که این اقدام توسط گروههای آموزشی انجام شود و در زمینه اعتبارسنجی نیز از ظرفیت انجمن های علمی هر رشته استفاده شود.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم در سالهای اخیر بازنگری ۷۰۰ برنامه درسی را به پایان رسانده است و می تواند تجارب خود را در این زمینه به افغانستان انتقال دهد.

گفتنی است این نشست در پی دیدار امروز دکتر نجیب اله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان با دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان انجام شد.

نظر شما