شناسهٔ خبر: 54803 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جوایز «تونی» به کدام تئاتری ها می رسد/ حضور یک ایرانی آمریکایی

مراسم اعطای جوایز تئاتر «تونی» در سال ۲۰۱۸ به برگزاری و معرفی برگزیدگان خود نزدیک می شود؛ دوره ای که نام یک ایرانی آمریکایی در برندگان احتمالی آن مطرح شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم اعطای جوایز تئاتر «تونی» که جایگاهی همسان «اسکار» در سینما، «امی» در تلویزیون و «گرمی» در موسیقی دارد، هرساله در نیمه اول ماه ژوئن در شهر نیویورک برگزار می شود. معادل این جایزه در کشورهای انگلستان و فرانسه با نام های «اولیویه» و «مولیر» به برگزیدگان تئاتر اهدا می شود. آخرین دوره این جوایز در سال گذشته به میزبانی کوین اسپیسی تنها چند ماه پیش از افشای رسوایی های جنسی وی برگزار شد. انتخاب اسپیسی به عنوان مجری برای افزایش مخاطبان تلویزیونی این مراسم بود که با شکست مواجه شد و نتیجه آن کاهش ۳۰ درصدی مخاطبان تلویزیونی نسبت به دوره قبل از آن بود. با وجود کم شدن استقبال مخاطبان از این مراسم نمی توان از تاثیر مهم این جوایز بر تولیدات تئاتر آمریکا غافل شد. اکنون در فاصله چند روز مانده به اهدای جوایز، نگاهی به برندگان احتمالی بخش های مهم جوایز تونی امسال که شامل ۲۶ بخش رقابتی است، می اندازیم.

ابتدا به بخش «بهترین موسیقی اصلی» می رویم جایی که دیوید یازبک آمریکایی پس از حدود ۲ دهه فعالیت مستمر در برادوی و ساخت موسیقی برای نمایش های موفقی چون «فول مانتی» و «لات های کثیف فاسد» برای موسیقی نمایش «بازدید گروه موسیقی» بیش ترین شانس دریافت این جایزه را در اختیار دارد. نمایش موزیکال «بازدید گروه موسیقی» که بر اساس کتاب ایتامار موسی ساخته شده در مدت زمان ۸ ماه که از اکتبر ۲۰۱۷ تا می ۲۰۱۸ در برادوی روی صحنه رفته با میانگین بلیت ۱۲۰ دلاری، نزدیک به ۲۹ میلیون دلار فروش داشته است. این نمایش یک سال پیش از آن که در برادوی روی صحنه رود در تئاترهای «آف برادوی» اجرا شده و توانسته بود جایزه اوبی (جایزه ویژه تئاترهای «آف برادوی») بهترین نمایش موزیکال را از آن خود کند. طبق پیش بینی ها «بازدید گروه موسیقی» همچنین شانس اصلی کسب جایزه «بهترین نمایش موزیکال» را داراست. جایزه «بهترین کتاب موزیکال» نیز یکی دیگر از جوایز مهمی است که احتمالا به ایتامار موسی نویسنده این اثر تعلق خواهد گرفت. هر چند در این بخش، نمایش موزیکال «دختران بدجنس» نوشته تینا فی ستاره مشهور تلویزیون آمریکا رقیب مهمی برای اثر موسی محسوب می شود.   

در بخش «بهترین بازسازی یک نمایش» نمایشنامه «فرشتگان در آمریکا» نوشته تونی کوشنر که پیش از این ۲ بار در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ در برادوی روی صحنه رفته بخت اصلی کسب جایزه تونی است. این اثر که درباره شیوع  بیماری ایدز در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان است، یکی از موفق ترین نمایشنامه های ۳ دهه اخیر آمریکا بوده و توانسته جوایز متعددی از جمله پولیتزر و تونی را از آن نویسنده اش کند. «مرد یخی می آید» نوشته یوجین اونیل با بازی درخشان دنزل واشنگتن شاید تنها رقیب جدی این نمایش در این بخش باشد.

در بخش «بهترین بازسازی یک موزیکال» جایزه را می توان از آن موزیکال «بانوی زیبای من» که خود اقتباسی از نمایشنامه «پیگمالیون» نوشته جرج برنارد شاو است دانست. این اثر موزیکال همچنین بخت اصلی کسب جوایز «بهترین طراحی لباس در یک اثر موزیکال» و «بهترین طراحی صحنه در یک اثر موزیکال» است.

در قسمت «بهترین بازیگر نقش اصلی زن نمایش موزیکال» شانس کاترینا لِنک در نمایش موفق «بازدید گروه موسیقی» بیش تر از سایر رقباست. جایزه «بهترین بازیگر نقش اصلی مرد موزیکال» نیز گویا انتظار تونی شلهوب ستاره مشهور سریال «مانک» را  برای ایفای نقش در نمایش «بازدید گروه موسیقی» می کشد، هر چند در این شاخه از شانس جاشوا هنری در نمایش موزیکال «چرخ و فلک» نیز نمی توان به سادگی گذشت.

یکی از مورد توجه ترین بخش های جوایز تونی امسال مربوط به «بهترین بازیگر نقش اصلی زن» و برنده احتمالی آن گلندا جکسون بازیگر بزرگ انگلیسی دارای ۲ جایزه اسکار است. جکسون که در دهه ۹۰ بازیگری را رها و به عنوان یک سیاستمدار حزب کارگر به مجلس عوام بریتانیا نیز راه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶ با ایفای نقش شاه لیر در نمایش «شاه لیر» پس از مدت ها غیبت، بار دیگر به بازیگری روی آوردیکی از مورد توجه ترین بخش های جوایز تونی امسال مربوط به «بهترین بازیگر نقش اصلی زن» و برنده احتمالی آن گلندا جکسون بازیگر بزرگ انگلیسی دارای ۲ جایزه اسکار است. جکسون که در دهه ۹۰ بازیگری را رها و به عنوان یک سیاستمدار حزب کارگر به مجلس عوام بریتانیا نیز راه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶ با ایفای نقش شاه لیر در نمایش «شاه لیر» پس از مدت ها غیبت، بار دیگر به بازیگری روی آورد. او که پیش تر برای ۲ فیلم «زنان عاشق» و «لمسی از عزت» اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را تصاحب کرده بود در صورت بردن جایزه تونی بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای نمایش «سه زن بلندبالا» نوشته ادوارد آلبی به بیست و چهارمین بازیگر تاریخ مبدل می شود که سه جایزه اسکار، تونی و امی را از آن خود کرده است. هلن هیس، اینگرید برگمن، آل پاچینو و کریستوفر پلامر مشهورترین دارندگان این رکورد هستند. گلندا جکسون در نمایش «سه زن بلندبالا» که از مارس ۲۰۱۸ در سالن جان گلدن برادوی روی صحنه رفته نقش شخصیت «A» پیرزن ۹۲ ساله مغرور و متمول را ایفا کرده است.

بخش «بهترین بازیگر نقش اصلی مرد» امسال با حضور ستاره های سینمای جهان شاید جذاب ترین قسمت جوایز باشد. حضور دنزل واشنگتن، اندرو گارفیلد و مارک رایلنس این شاخه را به جوایز سینمایی بیش تر شبیه کرده تا جوایز تئاتر، در میان این افراد شانس اندرو گارفیلد ستاره فیلم های «مرد عنکبوتی» در نمایش «فرشتگان در آمریکا» از دیگر رقبا بیش تر است.

جالب است بدانیم شانس اصلی یکی از شاخص ترین جوایز شب مراسم تونی امسال  از آن یک اثر مشهور فانتزی در حوزه سینما و ادبیات است. «هری پاتر و کودک نفرین شده» نام نمایشنامه ۲ قسمتی نوشته جک ترون است که پس از درو کردن جوایز «اولیویه» در انگلستان، حال چشم انتظار جایزه «بهترین نمایش» این دوره جوایز تونی است. نمایش «هری پاتر و کودک نفرین شده» برگرفته از نمایشنامه ای با همین نام نوشته جی کی رولینگ با همکاری جک ترون و جان تیفانی است. داستان این نمایش به ۱۹ سال پس از کتاب «هری پاتر و یادگاران مرگ» بر می گردد.

در بخش «بهترین کارگردانی یک اثر موزیکال» دیوید کرومر برای «بازدید گروه موسیقی» بیش ترین شانس دریافت جایزه را دارد. تینا لاندو در نمایش «باب اسفنجی شلوار مکعبی» را می توان تنها رقیب او در این بخش دانست. با این حال به نظر می رسد موزیکال «باب اسفنجی شلوار مکعبی» که به همراه موزیکال «دختران بدجنس» با نامزدی در ۱۲ بخش رکورددار جوایز تونی امسال است شانس چندانی برای کسب موفقیت در شب اهدای جوایز نداشته باشد.

در شاخه «بهترین کارگردانی یک نمایش» رقابت تنگاتنگی میان جان تیفانی و ماریان الیوت به وجود آمده است. از میان منتقدان مهم دنیا جک اسمارت از بک استیج و تام اونیل از گلددربی، ماریان الیوت را برای «فرشتگان در آمریکا» شایسته دریافت این جایزه می دانند در حالی که جان تیفانی کارگردان نمایش «هری پاتر و فرزند ملعون»  مورد تحسین سوزان هاسکینز از تئاترتاک و پیتر تریورس منتقد سرشناس رولینگ استون قرار گرفته است. پیترتریورس در نقد خود از کلمات «هیجان انگیز» و «جذاب» برای توصیف این ساخته جان تیفانی استفاده کرده است.    

اما شاید جذاب ترین بخش جوایز تونی امسال برای ما ایرانی ها، جایزه «بهترین تنظیم ارکستر» است. در این بخش جمشید شریفی آهنگساز ایرانی آمریکایی ۵۷ ساله که سابقه همکاری با بیل کانتی آهنگساز مطرح آمریکایی در فیلم «ماجرای توماس کراون» را نیز دارد برای موزیکال تحسین شده «بازدید گروه موسیقی» شانس اصلی کسب جایزه تونی «بهترین تنظیم ارکستر» است.

هفتاد و دومین دوره جوایز تونی ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ در تالار موسیقی رادیوسیتی نیویورک به میزبانی جاش گروبن و سارا باریلز برگزار خواهد شد.

نظر شما