شناسهٔ خبر: 55033 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در خانه سینما چه خبر است؟

این روزها اگر سری به خانه سینما در خیابان بهار بزنید، شاهد حضور طیف‌های مختلفی از سینماگران هستید که برای پُر کردن اظهارنامه مالیاتی‌شان مراجعه کرده‌اند.

خانه سینما بحث مالیاتی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، طبق اطلاعیه‌ای که خانه سینما منتشر کرده است، هنرمندان موظف‌اند که تا ۳۱ خردادماه ۹۷ اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تکمیل و ارسال کنند و در صورتی که اطلاعات‌شان به دقت وارد نشود، ممکن است شامل معافیت مالیات بر درآمد نشوند. به همین منظور خانه سینما شرایطی را فراهم کرده است که هنرمندان می‌توانند با رجوع به این مکان؛ اظهارنامه‌هایشان را با کمک کارشناسانی که نسبت به این امر اشراف دارند و مورد تایید اداره مالیاتی هستند، پُر کنند.

ناصر عنصری قائم مقام خانه سینما با اشاره به اینکه "امسال کارشناسانی مورد تایید اداره مالیات در خانه سینما حضور دارند تا به ثبت اظهارنامه مالیاتی هنرمندان کمک کنند" از هنرمندان خواست تا هر چه زودتر به خانه سینما مراجعه کنند و کارشان را به روزهای پایانی موکول نکنند.

او در ادامه یادآور شد: پُرکردن و تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی را هر سال درخانه سینما داشتیم اما امسال زمان اجرای آن از تیرماه به خرداد منتقل شده است. تا جایی که من به خاطر دارم در این سالها آن را به شکل‌های مختلفی در خانه سینما اجرا کرده‌ایم اما امسال برای اینکه با مشکلات کمتری مواجه شویم، تصمیم گرفتیم از یک تیم حرفه‌ای که مورد تائید اداره مالیات باشد، کمک بگیریم.

او تصریح کرد: عمدتا مشکلات ما به این خاطر بود که در این سالها مسئولیت تأمین نیروها و تجهیزات بر عهده خودمان بود و همین امر کار را برای ما سخت‌تر کرده بود. بنابراین امسال تصمیم گرفتیم با مشورت آقای فرامرزی مشاور مالیاتی‌مان، این کار را به یک تیم حرفه‌ای واگذار کنیم که مورد تأیید سازمان امور مالیاتی هم باشد. این کارشناسان در این ایام در خانه سینما حضور دارند و اگر کسانی برای پرکردن فرم مالیاتی‌شان دچار مشکل شوند می‌توانند با مشاوره با این کارشناسان این موضوع را حل کنند. این تسهیلات را برای کسانی که به خانه سینما مراجعه کنند ایجاد کردیم و همچنین یک برگه خلاصه شده اظهارنامه مالیاتی هم طراحی شده که هر فرد قبل از آنکه به اینجا مراجعه کند باید آن را پُر کند و اطلاعات اولیه‌ای که برای اظهارنامه لازم است را در آن بنویسد و در اختیار اپراتورها قرار بدهد تا کار پرکردن اظهارنامه آن‌ها انجام شود.

عنصری با بیان اینکه " جمعه که اولین روز کاری ما بود ۸۷ نفر به خانه سینما مراجعه کردند" اظهار کرد: افرادی که در روز اول برای انجام کارهای مالیاتی شان به خانه سینما مراجعه کردند عمدتا هنرپیشه‌ها بودند و به جز چند نفری که مشکلاتی مربوط به سیستم نرم‌افزاری خود اداره مالیات را داشتند؛ بقیه از مراحل کار راضی بودند. برخی از کافی‌نت‌ها در وارد کردن اطلاعات دقت نمی‌کنند و به همین دلیل هنرمندان گرفتار مسائل مالیاتی می‌شوند به همین دلیل ما امسال در خانه سینما یک کافی‌نت ایجاد کردیم با این تفاوت که کارشناس حوزه مالیات حضور دارد و به مراجعین مشاوره می‌دهند و می‌توانند از صحت انجام کارشان اطمینان حاصل کنند.

قائم مقام خانه سینما اضافه کرد: ما در سال‌های قبل هم مشاوره و کارشناس داشتیم اما نمی‌توانستیم به این دقت فعالیت کنیم زیرا آنها عمدتا کسانی بودند که به تجربه یادگرفته بودند که باید برای ثبت اطلاعات چه کاری انجام دهند و نسبت به این امر اشراف کافی نداشتند. بنابر این امسال یک مشاور مالیاتی از خود سازمان مالیاتی گرفتیم که به نوعی در استخدام ما دربیایند که هم در این مدت یعنی تا پایان خرداد در خانه سینما حضور دارند و در بعضی روزهای هفته در طول سال هم در این مکان حضور خواهند داشت که هم مشکلات مالیاتی هنرمندان حل شود و هم کمیته‌ای که از طرف خانه سینما برای حل و فصل وضعیت مالیاتی هنرمندان به سازمان مالیات می‌روند درگیری‌های کمتری داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه "سازمان مالیاتی خیلی دقیق به مسائل مالیاتی نگاه می‌کند و به همین دلیل بسیار مهم است که افراد اطلاعاتشان را به دقت وارد کنند" بیان کرد: گاهی به این دلیل که افراد اطلاع دقیقی از چگونگی پر کردن این اظهارنامه‌ها نداشتند، حتی برای کسانی که معاف از مالیات بودند هم به خاطر اشتباهاتی در اظهارنامه مالیاتی‌شان، مالیات در نظر گرفته می‌شد و این مشکل تا  در کمیته مطرح شود انرژی و وقت زیادی می‌بُرد. بنابراین با حضور مشاور مالیاتی به نظر می‌رسد که این مشکلات کاهش پیدا کند.

عنصری در ادامه اظهار کرد: فرایند پرکردن اظهارنامه تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد و به تمام اعضای خانه سینما نیز به صورت تک به تک پیام دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم. در آن پیام نیز مدارکی را که لازم همراه خود داشته باشند را ذکر کرده‌ایم (کارت ملی،شناسنامه،کپی اظهارنامه سال قبل، کد رهگیری پیش ثبت نام) بنابر این باید همه آن چند ذکر شده است را همراه خود داشته باشند. در روزهای گذشته نیز تعدادی از هنرمندان به دلیل همراه نداشتن این مدارک مخصوصا کسانی که پارسال اظهارنامه مالیاتی داشتند و کپی آن را نیاورده بودند مشکلاتی در تنظیم و ارسال اظهارنامه‌شان ایجاد شد.


مشاور مالیاتی خانه سینما نیز در گفت‌وگویی با ایسنا درباره پرکردن اظهارنامه مالیاتی هنرمندان بیان کرد: براساس بند "ل" ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقل کشور تسهیلاتی برای جامعه هنری وجود دارد و صراحتا عنوان شده که فعالیت‌های هنری که شامل ۳۳ دسته می‌شود معاف از مالیات هستند که البته هر کدام براساس تعریفی که خانه سینما یا آن تشکل صنفی برای آن در نظر گرفته است در اداره مالیات ثبت شده‌اند. تا قبل از اجرای قانون جدید که در ۳۰ تیر ۹۴ تصویب شد و از سال ۹۵ به اجرا درآمد مالیات معاف برای هنرمندان داشتیم اما از سال ۹۵ به بعد نرخ صفر مالیاتی در نظر گرفته شد بنابر این باید اطلاعات مالیاتی افراد در سیستم وارد شود، با این حال چون بند "ل" هنوز به قوت خودش باقی است و تأیید شده است مالیات آن‌ها صفر در نظر گرفته می‌شود.

او افزود: براساس بررسی‌های ما در خانه سینما به دلیل آنکه تا سال قبل خود افراد برای ارسال این اظهارنامه‌ها ورود پیدا می‌کردند، مشکلاتی ایجاد می‌شد. امسال خانه سینما تأکید داشت که افرادی در خانه سینما حضور پیدا کنند و این تسهیلات را در اینجا مستقر کنیم بنابر این آموزش‌هایی به کارشناسان داده شد تا بتوانند سوالاتی که مد نظر آنها است را از هنرمندان بپرسند و به صورت دقیق در سامانه وارد کنند البته انجام آن برعهده یک بخش خصوصی قرار گرفته است.

فرامرزی با بیان اینکه "عمده اختلافات در جایی آغاز می‌شد که افراد درآمدشان را در اظهارنامه مالیاتی در مکان اشتباهی قرار می‌دادند در نتیجه شامل معافیت مالیاتی نمی‌شدند" اظهار کرد: بعد از ایجاد چنین مشکلاتی باید هیأت‌های تخصصی ایجاد شد که براساس تفاهم‌نامه‌هایی بین وزیر ارشاد و وزیر اقتصاد راهکارهایی برای آن پیش بینی شد و اکنون این مشکلات کمتر شده است. البته برای رسیدن به شرایط ایده‌آل زمان زیادی لازم است.

وی ادامه داد: یک فرمی تهیه شده که در واقع مثل پیش‌نویس اظهارنامه مالیاتی  است. مودی با پرکردن این فرم و استفاده از مشورت کارشناسانی که در اینجا مستقر هستند، سریع تر و آسان تر وارد مرحله بعدی که وارد کردن اطلاعات روی سیستم  اینترنتی سازمان مالیاتی است می شوند. چون تشکیلات خانه سینما ارباب رجوع دیگری به غیر از هنرمندان ندارد احتمالا امسال مشکلات کمتری ایجاد خواهد شد. حدس می‌زنیم سینماگران استقبال خوبی از این تسهیلات صنفی که برایشان ایجاد شده بکنند.
 

وی درباره سامانه مستقر در خانه سینما گفت: چون  این تشکیلات ارباب رجوع دیگری به غیر از هنرمندان ندارد احتمالا امسال مشکلات کمتری ایجاد خواهد شد و حدس می‌زنیم استقبال خوبی هم از آن بشود.  نگاه هنرمندان عمدتا این گونه است که کلا معاف از مالیات هستند بنابر این هیچ کاری نباید انجام دهند، در حالیکه باید به این نکته توجه کنند که برخورداری از معافیت مالیاتی، یک شرط اصلی دارد و آن تسلیم اظهارنامه است. 

مشاور مالیاتی خانه سینما در پایان گفت: در قانون جدید سه گروه برای هنرمندان ایجاد شده که براساس رقم درآمدشان در سال، در آن قرار میگیرند. کسی که بالاترین درآمد (معادل ١/٥ میلیارد تومان در سال داشته باشد در گروه ۱ و کسانی که درآمدهای کمتری داشته باشند در گروه های ۲ و ۳ قرار می‌گیرند.) هنرمندان باید دقت کنند که گروه مناسب خودشان را براساس درآمدشان شناسایی کنند. حتی کسانی که در دوره مالیاتی سال ۹۶ فعالیتی نداشته‌اند چون ممکن است حساب‌هایی از قبل داشته باشند، باید اظهارنامه‌شان را پُر کنند، در غیر اینصورت معافیت شان از بین می رود. هر درآمدی از محل فعالیت‌ها و قراردادهای هنری مشمول این معافیت است و بهترست که بخاطر ندادن اظهارنامه منتفی نشود. کل زمانی که برای پر کردن این فرم مالیاتی طول می‌کشد، فقط ۱۰ دقیقه است.

نظر شما