شناسهٔ خبر: 56897 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی در معرفی فقه پویای شیعه و ظرفیت های آن به زبان انگلیسی

کتاب کتاب تقدس زایی یا تقدس زدایی- Sacluraziation or Secularization- اولین کتاب در معرفی فقه شیعه در عرصه آکادمیک است. این کتاب توسط حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری تألیف شده است

به گزارش فرهنگ امروز؛ کتاب تقدس زایی یا تقدس زدایی- Sacluraziation or Secularization- اولین کتاب در معرفی فقه شیعه در عرصه آکادمیک است. حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری که خود در دانشگاه های خارج کشور به تدریس مشغول بوده، با مشاهده عینی نیازهای فرامرز به آشنایی با فقه شیعه و ظرفیت ها و توانمندی های آن برآن شد تا در معرفی فقه پویای شیعه و ظرفیت های آن در پاسخگویی به نیازهای معاصر و انسان مدرن، کتابی را به انگلیسی بنگارد. با توجه به خلا بسیار جدی تولیدات آکادمیک در فقه شیعه به زبان انگلیسی، ضرورت تالیف چنین کتاب هایی احساس می شود.

این کتاب ابتدا به مفهوم شناسی مصلحت پرداخته و با تنقیح فقهی آن می کوشد آن را از معادل های غربی اش به شکلی متفاوت ترسیم کند. در فصل دوم، نویسنده با نقبی به تاریخ مصلحت و عمل به آن در فقه شیعه و اهل سنت، سعی می کند با نگاه مقارن، فراز و فرودهای نگرش به این قاعده را بازنمایی کند. در فصل سوم، نویسنده به بیان چرایی حضور مصلحت در فقه شیعه و اینکه مصالح مردم هرگز با خواست های شرعی آسمانی در تعارض نخواهد بود می پردازد. از این رو، نگارنده در این بخش با تکیه به منابع فقهی، اعتبار مصلحت را با تکیه بر ادله آن مورد بررسی قرار می دهد. یکی از مهم ترین بخش های کتاب، فصل چهارم می باشد که در آن به ضوابط و معیارهای مصلحت پرداخته شده است. مولف در این بخش می کوشد با ارائه معیارهایی، از تشویش در استنباط به مصلحت جلوگیری کند و حدود و ثغور عمل به مصلحت را معرفی نماید. در فصل پنجم، نویسنده عرصه اصلی مصلحت را حکم حکومتی می داند و به چگونگی اتکاء حاکم شرعی به مصلحت در تعلیق احکام اولیه و یا ثانویه می پردازد. نویسنده در فصل بعدی کتاب، به یکی از مباحث مهم فقه معاصر یعنی رابطه سکولاریزاسیون-تقدس زدایی- و قدسی سازی با فقه می پردازد. اهمیت این بخش از آن جا جدی می شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با روی کار آمدن فقه شیعه در عرصه اجتماعی-سیاسی، نوشته های فراوانی به زبان انگلیسی علیه آن انجام گرفته است. این کتاب، اولین اثر آکادمیک از دل حوزه علمیه قم می باشد که در دفاع از منهج فقهی امام خمینی(ره) به نگارش درآمده است.

یحیی جهانگیری سال های متمادی در کشورهای مختلف از جمله ژاپن، اندونزی، مالزی، ترکیه، روسیه، بلاروس، قرقیزستان، آذربایجان، لهستان، سوئیس، فرانسه، نروژ، زیمباوه، آفریقای جنوبی، تونس، عربستان، عراق و ... به تدریس و تبلیغ مشغول بوده  و هم اینک به زبان انگلیسی در برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی در سطوح عالی تدریس دارد.

پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی به عنوان مرکزی آکادمیک در تولید آثار علمی حوزه های علمیه به فرامرز، این کتاب را در ماه های اخیر با همکاری انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی و موسسه مطالعات اسلامی در سال ۲۰۱۷-۱۳۹۷ و در ۲۱۶ منتشر کرده است.

نظر شما