شناسهٔ خبر: 57030 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۱۱ دانشگاه ایرانی در بین هزار و ۲۵۰ دانشگاه برتر علوم حیاتی

براساس رتبه بندی تایمز ۱۱ دانشگاه ایرانی در میان هزار و ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان در زمینه علوم حیاتی قرار گرفتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نظام رتبه بندی تایمز نتایج رتبه بندی دانشگاه ها را در حوزه علوم حیاتی برای سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که ۱۱ دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در رشته موضوعی علوم حیاتی در جمع هزار و ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

وی افزود: رتبه اول دانشگاه های ایران در بخش علوم حیاتی به دانشگاه صنعتی اصفهان تعلق دارد که رتبه این دانشگاه در دامنه ای میان ۵۰۱ تا ۶۰۰ گزارش شده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: امتیاز شاخص های استنادی، درآمد صنعتی، چشم انداز بین المللی، پژوهش و آموزش دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته موضوعی علوم حیاتی به ترتیب ۴۰/۵، ۹۵/۵، ۱۹/۷، ۱۲/۴ و ۱۵/۵ است.

مهراد عنوان کرد: رتبه ۱۰ دانشگاه دیگر ایرانی در این رتبه بندی به ترتیب شامل دانشگاه های فردوسی مشهد، گیلان، علوم پزشکی ایران، اصفهان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، شیراز، تبریز، تهران و ارومیه است.

وی گفت: نکته حائز اهمیت در این رتبه بندی و در ارتباط با ۱۱ دانشگاه یاد شده در بالا، حضور دانشگاه هایی مانند گیلان، شهید باهنر کرمان و ارومیه است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: این دانشگاه ها و تعدادی دیگر که از آنها به عنوان ۱۳ دانشگاه برتر کشور یاد می شود، معمولا از بودجه و جذب اساتید بیشتر و از دسترسی به ارز دولتی برخوردارند. بعلاوه،   این دانشگاه ها دارای تقویم آموزشی مشترک و کمیته های همکاری مانند کمیته برای حل بحران های اقتصادی و اجتماعی کشور اند که با یکدیگر همکاری می کنند.

مهراد تاکید کرد: با نگاهی دیگر به این رتبه بندی، دانشگاه تهران در شاخص آموزشی در بین ۱۱ دانشگاه حاضر با کسب ۲۲/۸ امتیاز نسبت به ۱۰ دانشگاه دیگر متمایز است. سپس، امتیاز آموزشی دانشگاه شیراز با ۲۰/۴، علوم پزشکی ایران با  ۱۹/۸ و دانشگاه تبریز با ۱۸/۸ جلب توجه می کند.

وی اظهار داشت: در این رتبه بندی شاخص درآمد صنعتی دو دانشگاه شهید بهشتی با ۴۰/۹ امتیاز و دانشگاه تبریز با ۴۰/۸ امتیاز نیز در خور توجه است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: به جز دانشگاه صنعتی اصفهان که در شاخص استناد امتیاز ۴۰/۸ را بدست آورده است، امتیاز این شاخص در مرتبه های بعد که نسبتا مناسب است به دانشگاه های شهید بهشتی با ۲۵/۴ امتیاز، تهران با امتیاز ۲۲/۹ امتیاز و تبریز با ۲۲/۷ امتیاز تعلق دارد.

مهراد تاکید کرد: ۱۰ دانشگاهی که در سطح جهان در این رشته موضوعی رتبه های برتر را از آن خود کرده اند شامل دانشگاه هاروآرد با امتیاز کل ۹۵/۷، کمبریج با امتیاز ۹۵، آکسفورد با امتیاز ۹۴/۸، ام آی تی با امتیاز ۹۳/۶، استنفورد با امتیاز ۹۳/۱، جان هاپکینز و ییل هر کدام با امتیاز ۹۲، انستیتو فناوری کالیفرنیا با امتیاز ۹۱/۶، پرینستون با امتیاز ۹۰/۹ و دانشگاه شینگهوا چین با امتیاز ۹۰/۸ است.

وی افزود: در بین کشورهای اسلامی علاوه برجمهوری اسلامی ایران از دانشگاه های  مصر، غنا، اندونزی، عراق، اردن، کویت، لبنان، مالزی، مراکش، نیجریه، عمان، پاکستان، عربستان، تونس، ترکیه و امارات متحده عربی در رتبه بندی حوزه علوم حیاتی در جمع هزار و ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان دیده می شوند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: ترکیه در رشته موضوعی علوم حیاتی دارای ۸ دانشگاه برتر است.

مهراد اضافه کرد: رتبه دانشگاه آمریکایی بیروت ۴۰۱ تا ۵۰۰ گزارش شده است. امتیاز این دانشگاه در شاخص های استنادی ۴۹/۵، درآمد صنعتی ۳۸/۸ و چشم انداز بین المللی  آن ۸۷ است.

وی گفت: در مالزی دانشگاه مالایا، در عمان دانشگاه سلطان قابوس، در پاکستان انستیتو فناوری اطلاعات کامست و در امارات دانشگاه امارات متحده عربی نیز موفق به کسب رتبه ای بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ شده اند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در رتبه بندی علوم حیاتی دارای ۳ دانشگاه برتر است که دانشگاه ملک عبدالعزیز با رتبه ای بین ۱۲۶ تا ۱۵۰، دانشگاه الفیصل با رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ و دانشگاه ملک سعود در رتبه ای بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار دارد.

مهراد گفت: نکته قابل توجه در رتبه بندی های موضوعی آن است که هیچ موسسه‌ای در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار نمی گیرد مگر آن که حداقل هزار مقاله پژوهشی طی ۵ سال بررسی منتشر کرده باشد.

وی افزود: تایمز که ۱۱ رشته موضوعی را رتبه بندی می کند آستانه انتشارات را متفاوت قرار داده و در حوزه علوم حیاتی این آستانه به ۵۰۰ مقاله در طی ۵ سال گذشته تقلیل داده شده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: علوم حیاتی در رتبه بندی تایمز  شامل طیفی از حوزه های تخصصی کشاورزی و جنگلداری، علوم زیستی، دامپزشکی و علوم ورزشی است.

نظر شما