شناسهٔ خبر: 57103 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «جامعه‌شناسیِ بنیادگرایی» منتشر شد

کتاب «جامعه‌شناسیِ بنیادگرایی» اثر پژوهشی «احسان حمیدی‌زاده» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «جامعه‌شناسیِ بنیادگرایی» با هدف شناخت بنیادگرایی و ویژگی‌های مشترک جنبش‌های بنیادگرای دینی، به مطالعه این موضوع در سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام می‌پردازد.

 «احسان حمیدی‌زاده» پژوهشگر این اثر با بیان اینکه بنیادگرایی مفهومی است با پیشینه و بستر مسیحی پروتستان که امروزه به‌راحتی برای جنبش‌­های دینی در ادیان مختلف استفاده می‌­شود، بر این نظر است که بعد از وقایع یازده سپتامبر، به­ دلیل غلبۀ رسانه‌­ای در معرفی بنیادگرایی به افکار عمومی جهان، بستر مسیحی بنیادگرایی فراموش و این اصطلاح به برچسب مناسبی برای اسلام­گرایان رادیکال تبدیل شده است. بنابراین تلاش می‌کند تا با بررسی وضعیت رشد و ظهور جنبش‌های بنیادگرا، ویژگی‌های شاخص و متمایز آنها را شناسایی کند تا بتوان مانع تصوری یک‌دست نسبت به این جنبش‌ها شد.

در این کتاب، سه جنبش «هاردیم» از یهودیت، «اکثریت اخلاقی» از مسیحیت و «طالبان» از اسلام به‌واسطه اثرگذاری آنها در عرصه اجتماعی، انتخاب و بررسی شده است. نویسنده این کتاب با بیان اینکه بیشتر نظریه‌ها و تحقیقات مربوط به بنیادگرایی آن را از زاویه سیاسی بررسی می‌کنند، معتقد است که بنیادگرایی، جنبشی اجتماعی است و برای فهم آن باید به بستر و زمینه اجتماعی آن توجه کرد.

کتاب «جامعه‌شناسیِ بنیادگرایی» در ۲۶۱ صفحه و سه فصل تدوین و با قیمت ۲۰هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار نشر شده است.

نظر شما