شناسهٔ خبر: 57289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کودتاهای ایران» سهراب یزدانی بررسی می‌شود

کتاب «کودتاهای ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی بحث و بررسی می‌شود.

«کودتاهای ایران» سهراب یزدانی بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «کودتاهای ایران» نوشته سهراب یزدانی سه‌شنبه 6 آذرماه به کوشش گروه تاریخ و باستان‌شناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی نقد و بررسی می‌شود.

کودتای نظامی از آغاز پیدایش تاکنون به روشی برای تغییر دولت بدل شده است. جامعه‌ ایران چه تجربه‌هایی در زمینه‌ کودتا داشته است؟ چه نوع کودتاهایی در این سرزمین رخ داده است؟ علل وقوع کودتاها چه بوده است؟ کودتا به پیروزی کدام نیروهای سیاسی انجامیده و کدام نیروها را از میدان بیرون رانده است؟ چه نوع حکومتی جایگزین نظام پیشین شده است؟

یزدانی در کتاب کودتاهای ایران تاریخ پنجاه‌ ساله‌ ایران را بازگو نمی‌کند، بلکه می‌کوشد به این پرسش‌ها پاسخ دهد و آن‌ها را تحلیل کند. فصل یکم این کتاب مبحثی نظری و تاریخی درباره‌ پدیده‌ کودتاست. در فصل‌های دوم تا پنجم کودتاهای ایران بررسی می‌شوند؛ براندازی مجلس اول، برچیدن مجلس دوم، سوم اسفند 1299 و 28 مرداد 1332. یزدانی در فصل پایانی کتاب می‌کوشد شاخصه‌های مشترک این چهار کودتا را بیابد و بررسی کند که آیا می‌توان الگوی مشترکی در کودتاهای ایرانی یافت.

سهراب یزدانی متولد سال 1328 در بندرانزلی است. وی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی‌ خود را در سال 1361 از دانشگاه کیل انگلستان دریافت کرده و در حال حاضر در دانشگاه خوارزمی در گروه تاریخ به تدریس مشغول است و در کنار تدریس به پژوهش و تألیف در حوزه‌های جامعه‌شناسی و سیاست می‌پردازد. از وی آثاری چون «مجاهدان مشروطه»، «اجتماعیون عامیون»، «صور اسرافیل نامه آزادای» و... منتشر شده است.

این نشست ساعت 17 در خانه اندیشمندان به نشانی خیابان استادنجات‌اللهی(ویلا)، نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود. 

نظر شما