شناسهٔ خبر: 57618 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش‌زدگی در فضای حوزه/کشکول‌نویسی را نباید با پژوهش اشتباه گرفت

مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده با تاکید بر اینکه طلاب تمایل به آموزش دیدن دارند، گفت: آموزش‌زدگی در فضای حوزه نشان می‌دهد که باید در ساختارهای خود تجدیدنظر کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد امروز در نشست هم‌اندیشی سیاست پژوهش در حوزه علمیه پس از بیان اهمیت توجه به پژوهش در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: امروز با سیلی از تقاضا برای تشکیل مراکز و موسسات پژوهشی مواجه هستیم، در حالی که بسیاری از متقاضیان تصویر روشنی از پژوهش ندارند.

وی با بیان این که بعضی‌ها به هر کار علمی، پژوهش می‌گویند، گفت: نقد، حاشیه نگاری و تولید کتاب، پژوهش نیست، بلکه باید طرح پژوهشی حول محور یک مسأله انجام شود.

مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده، انگیزه پژوهش طلاب جدیدالورود را مهم دانست و تاکید کرد: زمانی که انگیزه و حس پژوهش وجود داشته باشد، پژوهش نیز راه خود را پیدا می‌کند.

زیبایی‌نژاد با بیان این که وضعیت جامعه امروز برای طلاب بازنمایی نمی‌شود، اظهار داشت: اگر قرار باشد طلاب، پژوهشگر و مبلغ و استاد بشوند، تعارض‌هایی در مقام واقع رخ می‌دهد، بنابراین باید تکلیف کار را برای طلاب مشخص کنیم.

وی با تاکید بر این که طلاب تمایل به آموزش دیدن دارند، تصریح کرد: آموزش‌زدگی در فضای حوزه نشان می‌دهد که در ساختارهای خود باید تجدیدنظر کنیم.

مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده تاکید کرد: بعضی‌ها تصور می‌کنند علم همان پژوهش است، بنابراین خود را عالم می‌دانند ولی پژوهش نمی‌کنند.

وی با بیان این که کتاب نویسی و کشکول نویسی را نباید با پژوهش اشتباه گرفت، اظهار داشت: یکی از مولفه‌های اصلی پژوهش، مسأله محوری است.

نظر شما