شناسهٔ خبر: 58089 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه بزرگ ادبیات سوئیس به نویسنده مهاجر رسید

ژوژانا گاهسه، نویسنده مجارستانی، برنده جایزه بزرگ ادبیات سوئیس در سال ۲۰۱۹ شد.

​جایزه بزرگ ادبیات سوئیس به نویسنده مهاجر رسید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛‌ جایزه بزرگ ادبیات سوئیس که برجسته‌ترین جایزه ادبی این کشور است امسال به ژوژانا گاهسه، رمان‌نویس، شاعر و مقاله‌نویس آلمانی‌زبان برای مجموعه آثارش  تعلق گرفت که به گفته هیئت داوران ۴۰ اثر مابین نظم و نثر را شامل می‌شود.

هیئت داوری این جایزه در بیانیه‌ای گاهسه را برای توجه و علاقه‌اش به زبان، کلمات، طنز و مشاهدات دقیق‌اش از پدیده‌های اجتماعی ستودند.

ژوژانا گاهسه در سال ۱۹۴۶ در بوداپست به دنیا آمد. و بعد از انقلاب مجارستان در سال ۱۹۵۶ میلادی ناچار شد به وین و سپس به آلمان پناهنده شود. او فعالیت‌های خود را در آلمان با همکاری با مجله‌ها آلمانی زبان و رادیو آلمان آغاز کرد و سپس به شهر لوسرن در سوئیس رفت و اکنون در شهر مولهایم در شمال شرق سوئیس زندگی می‌کند.

«صفر» نام اولین رمان این نویسنده مجاری است که در سال ۱۹۸۴ میلادی در آلمان و به زبان آلمانی منتشر شد. گاهسه در سال‌های بعد رمان‌ها و آثار ترجمه‌ای بسیار دیگری را منتشر کرد که آخرین اثر او تحت عنوان «هفتاد و هفت خواهر و برادر» در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

جایزه بزرگ ادبیات سوئیس هر سال به یک نویسنده سوئیسی به خاطر مجموعه آثارش تعلق می‌گیرد و برنده علاوه بر این‌که صاحب ۴۰ هزار فرانک سوئیسی (معادل۳۵۰۰ یورو) می‌شود، این فرصت را می‌یابد تا با دریافت حمایت ویژه آثار خود را در سطح جهانی معرفی کند.

سال گذشته آنا فدلر، نویسنده سوئیسی برترین جایزه ادبیات سوئیس را در سال ۲۰۱۸ از آن خود کرد.

این جایزه قرار است در ۱۴ فوریه سال جاری درکتاب‌خانه ملی برن به برنده اهدا شود.

نظر شما