شناسهٔ خبر: 59109 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد دانشگاه تربیت مدرس تشریح کرد؛ چگونه می توان بین فلسفه تحلیلی و اسلامی تعامل برقرار کرد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: کار تاریخی درست و فراگیری آموزش‌های لازم در سنت دو کار ضروری است که فرد با این دو می‌تواند کار معنی داری در داد و ستد فلسفه تحلیلی و اسلامی انجام دهد.

چگونه می توان بین فلسفه تحلیلی و اسلامی تعامل برقرار کرد؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  داوود حسینی در خصوص تأثیرات دو فلسفه تحلیلی و اسلامی بر یکدیگر بیان کرد: فلسفه‌ها در حوزه‌های مختلف به لحاظ تاریخی با یکدیگر داد و ستد داشته‌اند اما یک راه برای ایجاد یک داد و ستد معنی دار میان فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی شبیه کارهایی است که در فلسفه تحلیلی ناظر به سنت‌های دیگر فلسفی هم پیش از این انجام شده است.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: به این شکل که در جریان فلسفه تحلیلی مخصوصاً ۲۰ سال اخیر ما یک جریانی داریم که تلاششان بر این است که از ایده‌ها و نظریه‌هایی که در سنت‌های فلسفی در تاریخ وجود داشته برای حل مسائل جدید استفاده کنند.

وی افزود: این کار در مورد جاهای مختلف انجام شده است و یک جای بارز آن مانند «دوباره مطرح شدن ایده‌هایی از ارسطو در فلسفه تحلیلی است» و حتی تا جاهای دورتر هم پیش رفته است، جاهایی که خلاف فلسفه تحلیلی فرض میشده مثل «ایده الیسم هگلی» و حتی سنت‌های خیلی دورتر مثل «بودیسم» هم تلاش‌هایی انجام شده است.

حسینی گفت: با این روش هم آن سنت‌ها در سنت حضرت علی (ع) بازسازی می‌شود و هم برای حل مسائلی که در فلسفه تحلیلی درگیر آن هستند استفاده شود.

وی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که نمونه‌های تعامل میان فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی در جاهای دیگر انجام شده باشد ولی این امر نیازمند فردی است که در فلسفه روز تحلیلی متبحر باشد و از طرفی آموزش‌های لازم در سنت دیده باشد و بتواند از آن ایده‌ها استفاده کند.

وی لازمه دیگر آن را انجام کار تاریخی درست روی سنت دانست و گفت: کار تاریخی درست و فراگیری آموزش‌های لازم در سنت دو کار ضروری است که فرد با این دو می‌تواند کار معنی داری در داد و ستد فلسفه تحلیلی و اسلامی انجام دهد.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم از ایده‌های یک سنت برای حل مسائل فلسفی جاری استفاده کنیم باید آن ایده‌ها را در تاریخ خود به درستی شناخته باشیم و این یک نقیصه‌ای است در سنت فلسفه اسلامی است که ما داریم.

وی افزود: علت اینکه ما جریان شناسی ها و تاریخ فلسفه خوبی نداریم وجود برخی کاستی‌ها است. قبل از تعامل فلسفه تحلیلی و تاریخی باید جریان شناسی ها اتفاق افتاده باشد، یعنی ما بدانیم هر کس چه کاری انجام می داده که بتوانیم از آن ایده بگیریم.

حسینی اظهار داشت: برای ایده گرفتن انجام کار تاریخی، تاریخی نه به معنای گروه تاریخ بلکه به معنای کار تاریخ فلسفه ضروری است.

وی با بیان اینکه ورود به فلسفه تحلیل نیازمند دانش منطق است؛ گفت: منظور از دانش منطق کتاب‌هایی که در فارسی وجود دارد مانند منطق گذاره‌ها و مهمولات و.. نیست.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس افزود: منظور از دانش منطق، دانستن منطق و بحث‌های فلسفی حواشی منطق است. آنچه که به عنوان منطق در ۴۰ سال اخیر وارد کشور ما به عنوان منطق جدید شده است، گوشه بسیار باریکی از آن اتفاق واقعی است که در سنت تحلیلی داریم.

حسینی گفت: اگر کسی می‌خواهد وارد سنت تحلیلی شود و سنت تحلیلی را فرا گیرد اول باید منطق را با بحث‌های فلسفی و حواشی منطق را فرا گیرد.

وی با بیان اینکه کتابهای نسبتاً خوبی در زمینه فراگیری منطق تألیف شده است؛ گفت: متأسفانه این کتاب‌ها فارسی نیست و بیشتر به زبان انگلیسی است.

نظر شما