شناسهٔ خبر: 59200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شفافیت مالی در دستورکار دانشگاه آزاد/تهران دارای مبهم‌ترین وضعیت‌

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بدون حضور تشکل‌ها تحول در دانشگاه امکانپذیر نیست، گفت: شفافیت مالی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است.

شفافیت مالی در دستورکار دانشگاه آزاد/تهران دارای مبهم‌ترین وضعیت‌

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  محمدمهدی طهرانچی در نشست صمیمانه با دبیران اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و جمعی از مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه یک ظرف و یک مظروف دارد که گاهی توجه ما به ظرف کمتر است و فقط به مظروف نگاه می‌کنیم، یعنی مدیریت، اساتید و رفتار دانشجویان را نقد می‌کنیم، در حالی که ظرف دانشگاه هم روح و فرهنگ خود را دارد و هم توجه به آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: زمانی که ظرف دانشگاه ۸۰ سال پیش به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته غرب وارد کشور شد، در مقابل حوزه علمیه که نهاد دانش و فرهنگ بود، قرار گرفت و فرهنگ دانشگاه، دین‌گریزی و دین‌زدایی بود، اما آنچه توانست بر این فرهنگ فائق آید، تشکل‌های دانشجویی بود که تحت نوری که از نهاد مرجعیت، امام خمینی (ره) و پیروان ایشان ساطعمی‌شد، افرادی مانند شهید مفتح و شهید مطهری در دانشگاه جریانی راه انداختند که نشان داد کسانی که درون ظرف دانشگاه بودند، تابع این ظرف نشدند.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران نور پرتلالو ولایت همه تفکرات را در آغوش می‌گیرد و همه با سلایق مختلف کنار هم قرار می‌گیرند، گفت: در چنین نظامی تشکل‌های دانشجویی می‌توانند ساختارشکنی کرده و فرهنگ ظرف دانشگاه را تغییر دهند. هنوز ساختار دانشگاه‌ها کشش این ساختارشکنی را ندارد و تشکل‌های دانشجویی یکی از مهم‌ترین جایگاه‌هایی است که از انقلاب و ولایت انرژی می‌گیرد و می‌تواند فرهنگ جدید در ظرف دانشگاه به وجود آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دغدغه تشکل‌های دانشجویی نسبت به شفافیت مالی و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سی و چند سال بر یک روال حرکت کرده و هرگونه شفافیت در آن غیرممکن بود، البته این دانشگاه خدمات زیادی انجام داده و در شهرهای کوچک که مردم برای توسعه این دانشگاه به صحنه آمده‌اند، وضعیت واحدهای دانشگاهی شفاف‌تر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انجام حسابرسی از عملکرد مالی این دانشگاه در دوره مدیریتی جدید، اظهار داشت: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، یک حسابرس مستقل وضعیت عملکرد مالی ۱۲۰ واحد دانشگاهی را مورد ارزیابی قرار داد. باید توجه داشت که تا پیش از این هیچ‌گونه حسابرسی مستقل از دانشگاه آزاد اسلامی نشده بود. در جریان این حسابرسی مشخص شد که اشکالات سیستمی و رفتاری فراوانی در عملکرد واحدهای دانشگاهی وجود داشته است.

طهرانچی تصریح کرد: استان تهران یکی از مبهم‌ترین وضعیت‌های مالی را داشت که بیشتر اشکالات آن سیستمی بود و در واحدهای کوچک در استان‌ها وضعیت مالی بهتر بود. پس از انجام حسابرسی‌ها، جلسات زیادی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیأت امنا تشکیل دادیم تا بتوانیم ساختار لازم را برای ایجاد شفافیت در دانشگاه آزاد اسلامی خلق کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در طراحی نظام شفاف، گردش اطلاعات است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با چند مشکل در گردش اطلاعات مواجه بود؛ حساب‌های واحدهای دانشگاهی در بانک‌ها مشخص نبود و سامانه یکپارچه و متمرکز دانشجویی در این دانشگاه وجود نداشت. به همین دلیل اطلاعات کاملی از وضعیت واحدهای دانشگاهی نداشتیم. در دوره جدید، نظارت بر واحدها را به صورت جدی در دستورکار قرار دادیم، چرا که معتقد بودیم تا وضعیت واحدها را بررسی نکنیم، نمی‌توانیم شفاف‌سازی و نظام‌مندی را اجرایی کنیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: از امسال تخصیص‌های مالی واحدهای دانشگاهی بر اساس بودجه مصوب سالانه واحدها صورت می‌گیرد. با این روند، هزینه‌های فرهنگی، دانشجویی، پژوهشی و… دارای شناسنامه شده و درآمدها و هزینه‌کردها قابل پیگیری و ارزیابی خواهد بود.

طهرانچی با اشاره به تمرکز منابع مالی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی، گفت: برای نظام‌مند کردن وضعیت مالی دانشگاه، منابع واحدها را در خزانه سازمان مرکزی تجمیع کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شفافیت مالی یکی از موضوعاتی است که در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌کنیم و برای اینکه شعار شفافیت محقق شود، باید جریان مالی دانشگاه را منظم و نظام‌مند کنیم تا بتوانیم از وضعیت آن گزارش تهیه کنیم. همانطور که پس از انجام حسابرسی مستقل، گزارش آن در جلسات هیئت امنای استانی با حضور ائمه جمعه، استانداران و نمایندگان وزارتخانه‌ها، ارائه شد.

وی با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی در ایجاد تحول در دانشگاه، گفت: تحول دانشگاه آزاد اسلامی فقط یک شعار نیست و معتقدیم اگر تشکل‌های دانشجویی کنار ما نباشند، این تحول ممکن نیست، بنابراین نقدها و نظرات تشکل‌های دانشجویی را برای خود غنیمت می‌دانیم و به هیچ وجه از نقدها نگران و ناراحت نمی‌شویم.

طهرانچی خطاب به اعضای تشکل‌های دانشجویی، تاکید کرد: اینکه برخی در این جلسه از ورود بی‌مورد مدیران دانشگاه به موضوعات تشکل‌ها گله‌مند بودند، انتقاد درستی است و نشان می‌دهد که تشکل‌ها هنوز نتوانسته‌اند بر ظرف دانشگاه اثرگذار باشند. شما دانشجویان جوان و پرانرژی هستید و نباید تابع ظرف باشید. همه باید ظرف را متناسب با مظروف آن که نیروهای انقلابی جوان است و شامل همه آحاد و سلایق می‌شود، اصلاح کنیم.

نظر شما