شناسهٔ خبر: 59205 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

ساختمان های معروف تفلیس

تفلیس اگر جاذبه‌های تفلیس را ببینید، شاید به عنوان مقصد بعدی سفرتان بزرگ‌ترین شهر گرجستان و اروپای شرقی را انتخاب کنید.

تفلیس، با تاریخ پرفراز و نشیب خود دستخوش تحولات زیادی قرار گرفته است.  این شهر زیبا در طول تاریخ اقامتگاه مردمان مختلف از نژادها و مذاهب گوناگون بوده است و سبک‌های معماری‌ مختلف این شهر در طول سالیان هماهنگ با تحولات تاریخی شده است تفلیس؛ پایتخت گرجستان از شهرهای دائما در حال پیشرفت و تغییر است و یکی از ویژگی های بارز آن، سبک های معماری دیدنی اش است که به شدت با هم در تضاد هستند. در ناحیه قدیمی شهر، آبانوتوبانی، هنوز خانه ها سنگ و آجری هستند، در حالیکه نشانه هایی از دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق را هم می توانید در اینجا در ساختمان ۱۸ طبقه دفتر مرکزی بانک گرجستان مشاهده کنید یا در جای دیگری از آن سازه فوق مدرن پل صلح را نظاره گر باشید که در تضاد کامل با سایر قسمتهای آبانوتوبانی است! مجاورت اماکن قدیم و جدید در تفلیس بدون توجه به اینکه چه سبکی را ترجیح می دهید، موقعیت مناسبی برای دیدن مناظر خارق العاده بوجود آورده است.

تفلیس به خاطر معماری متمایزش مشهور است که بازتاب دهنده داستان‌های پشت این شهر و تاریخ آن است که این معماری گلچینی از معماری قرون وسطایی، نئوکلاسیک (Neoclassical)، هنر نو (Art Nouveau)، استالینیسم (Stalinist) و نوگرایی (Modernist) است. پس با ما همراه باشید تا با این سازه های برجسته و مدرن در تفلیس بیشتر آشنا شوید..

ساختمان هتل ماریوت تفلیس Tbilisi Marriott Hotel

اگر علاقه مند به معماری باشید، ساختمان هتل ماریوت تفلیس اولین سازه برجسته در این شهر زیبا می باشد که می توان در تور تفلیس از آن بازدید کرد. هتل ماریوت تفلیس یکی از شعبات مجموعه هتل های زنجیره ای ماریوت است که در خیابان معروف راستاولی واقع شده است. هتل لوکس و مجلل ماریوت بیشتر به خاطر اینکه محل اقامت میخاییل آرامیانتس، یک فرد بانفوذ در نفت ارمنستان، سرمایه دار، کارخانه دار و خیر و بشر دوست بوده، یک هتل معروف و شناخته شده در گرجستان به حساب می آید. ساخت این سازه در سال ۱۹۱۱ طبق نقشه معمار روسی، الکساندر اوزروف، که سابقا در تفلیس زندگی می کرد، شروع شد و توسط معمار ارمنی، گابریل تر- میخلوف در سال ۱۹۱۵ خاتمه یافت. ساختمان هتل ماریوت تفلیس به سبک معماری دوره رنسانس- باروک در ۵ طبقه ساخته شده است و هنوز در بیرون و داخل آن معماری قدیمی بنا به همان شکل نگه داشته شده است.

خانه اپرای ملی تفلیس  Tbilisi State Opera House

سازه بعدی شاخص که در تور ارزان تفلیس، حتما باید از آن بازید به عمل آورد، ساختمان اپرای ملی تفلیس است که بیش از ۱۶۵ سال قدمت دارد. زیربنای سازه ای که به تئاتر کاروانسرایی معروف است و گنجایش ۸۰۰ تماشاچی را دارد توسط آجودان ژنرال، پرنس میخاییل وورونتسوف، نایب السلطنه قفقاز، پایه گذاری شد. ساخت ساختمان خانه اپرای تفلیس تحت نظارت یک معمار ایتالیایی و در طول مدت زمان چهار سال انجام گرفت.

در سال ۱۸۵۱، اولین تئاتر اپرای خارج از قفقاز با حضور نخبگان و بزرگان تفلیس با افتتاحیه ای باشکوه، به اجرا در آمد. طراحی داخل خانه اپرای تفلیس به سبک مراکشی بوده و یکی از زیباترین، جالب ترین و باشکوه ترین ساختمان های تئاتر در تفلیس و حتی منطقه است. جالب است بدانید که نویسنده مشهور فرانسوی الکساندر دوما بعد از سفر خود به تفلیس و تماشای خانه اپرا در سال ۱۸۵۸ در یکی از کتابهای خود فصل کاملی را به توصیف زیبایی های اپرای تفلیس اختصاص داد. از زمان افتتاح خانه اپرای تفلیس گروههای معروف اپرا و باله سرتاسر دنیا شامل گروه ایتالیایی به رهبری فرانسیسکو آسنجو باربیری و کمپانی باله سن پترزبورگ در اینجا اجرا داشته اند. در سال ۱۸۷۴ خانه اپرای تفلیس در اثر آتش سوزی ویران شد، ولی به جای آن یک خانه اپرای جدید در سال ۱۸۹۶ ساخته شد. ویکتور یوهان گوتب شرودر، یک معمار صاحب سبک آلمانی خانه اپرای جدید تفلیس را به سبک نئو- موریش ساخت. علیرغم دکور و سبک شرقی خانه اپرا، ترکیب کلی، سالن اصلی و سرسرای آن به سبک اروپایی طراحی شده است. در سالهای اخیر خانه اپرای ملی تفلیس تحت مرمت و نوسازی های عمده ای قرار گرفت تاجاییکه همه چیز آن با ساختاری پیشرفته مدرنیزه شد

کاخ هنر

به گزارش سفر با تو ساختمانی که امروزه به عنوان موزه تئاتر، موسیقی، سینما و عکاسی گرجستان شناخته می‌شود، ارتباطی با یک داستان عاشقانه دارد. این ساختمان در سال ۱۸۹۵ توسط معمار مشهور پل استرن با سبک معماری گوتیک و اسلامی ساخته شده‌است. با این حال، طراحی ساختمان قبل از تکمیل آن در سال ۱۸۸۲ توسط شاهزاده آلمانی پیتر اولدنبورگ که ساختمان را برای یک بانوی گرجی به نام آگرافینا جفریدزه دادیانی خریده‌بود، تغییر کرد. شاهزاده، آگرافینا را در کوتایسی می‌بیند و عاشقش می‌شود. شاهزاده تحت تاثیر زیبایی آگرافینا قرار می‌گیرد و آگرافینا هم کوتایسی را ترک می‌کند و به همراه اولدنبورگ به تفلیس نقل مکان می‌کند. این کاخ هدیه‌ای به آگرافینا است. این ساختمان سه طبقه دارای کتیبه‌های زیبا، تراس بزرگ، میله‌های بلند و سقفی شیب‌دار است که نمای بی‌نظیری به ساختمان بخشیده‌ است   

هتل بیتمور تفلیس

بنای هتل بیتمور که در خیابان روستاولی قرار دارد، نمونه‌ای از سبک معماری رایج کلاسیک سوسیالیست است. ساخت این مجموعه در سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۸ ادامه داشت. در طراحی داخلی و خارجی این عمارت بیشتر از همه از فلز و چوب و همینطور سنگ‌های مختلف طبیعی گرجی و سنگ مرمر، استفاده شده است. در سال ۱۹۸۶ این ساختمان در فهرست میراث ملی گرجستان قرار گرفت.

بعد از فروپاشی شوروی، تبدیل به موسسات دولتی مختلف شامل پارلمان گرجستان، دادگستری گرجستان و دفتر مرکزی کمسیون انتخابات شد. اولین قانون اساسی گرجستان بعد از فروپاشی شوروی در ۲۵ اوت ۱۹۹۵ در اینجا نوشته و تصویب شد. در حال حاضر این ساختمان قدیمی به هتل پنج ستاره بیتمور تبدیل شده است.

پل صلح تفلیس

پل صلح تفلیس یکی از اولین بناهای مدرنی است که در تفلیس ساخته شد. این پل از فولاد و شیشه ساخته شده است و پارک رایک را به خیابان Erekle II متصل می‌کند. هزاران لامپ ال‌ای‌دی، این پل ۱۵۰ متری را در طول شب نورپردازی می‌کند. این لامپ‌ها ۹۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن می‌شوند و می تواند محل جالبی برای بازدید در تور تفلیس باشد.

خود پل توسط معماری ایتالیایی به نام Michele De Lucchi طراحی و ساخته شده است؛ ولی نورپردازی آن را Philippe Martinaud طراح فرانسوی، طراحی کرده است. این سازه در ایتالیا ساخته شده و بعدا به تفلیس منتقل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما