شناسهٔ خبر: 59289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه حلی برای زندگی کردن در جهان مصرف‌گرایان

کتاب «هنر ظریف به هیچ نشمردن» ادعا می‌کند رویکردی نامتعارف برای خوب زیستن را به مخاطب خود می‌آموزد.

راه حلی برای زندگی کردن در جهان مصرف‌گرایان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «هنر ظریف به هیچ نشمردن» از جمله آثاری است که در خصوص انتقال یک سبک زندگی در جهان امروز با انبوهی از تبلیغات کالاهای مصرفی کمک می‌کند تا مخاطب بتواند خود را تطبیق دهد و تا حدی جلوی عطش سیری ناپذیر مصرف‌گرایی از خود مقاومت نشان دهد.
 
این کتاب که عنوان فرعی «رویکرد نامتعارف برای خوب زیستن» هم برای آن انتخاب شده است اثر مارک منسون و ترجمه نریمان افشاری است که انتشارات اختران آن را به تازگی منتشر کرده است. شروع کتاب با طرح داستانی از فردی موسوم به «چارلز بوکوفسکی» است که در مورد وی نوشته شده اهل الکل و قمار بوده و در زندگی زن‌بارگی می‌کرده است. او که کارمند نه چندان موفقی در اداره پست بوده است به ناگاه با ابراز علاقه یک مدیر انتشاراتی تبدیل به نویسنده‌ رمان‌های معروفی می‌شود و زندگی‌اش ورق می‌خورد اما با این حال در زندگی تلاش نکرده ژست افراد موفق را بگیرد.
 
بیزاری از ژست موفقیت
نویسنده این کتاب ژست نگرفتن افراد موفق را به عنوان یک نقطه کلیدی در این فصل قلمداد می‌کند و از این موضوع به زندگی در جهان امروز می‌رسد که انبوهی از کالاها برای مصرف وجود دارند که اگر انسان بخواهد دغدغه مصرف‌شان را داشته باشد به لحاظ روانی آسیب می‌بیند. همین نگرش هم زمینه‌ای را فراهم می‌کند که نویسنده دغدغه اصلی خود یعنی «هنر ظریف به هیچ نگرفتن» را مطرح کند.
 
مارک منسون معتقد است به هیچ گرفتن به معنای بی تفاوتی نیست،‌ بلکه آن را با متفاوت بودن احساس راحتی کردن داشتن،‌ تعبیر می‌کند. نویسنده تاکید می‌کند برای اینکه ناملایمات برای‌مان هیچ ارزشی نداشته باشد،‌ باید در ابتدا به چیزی که از ناملایمات مهم‌تر است اهمیت داد. سومین نکته‌ای که در این بخش کتاب به آن اشاره شده این است که انسان‌ها همواره در حال انتخاب چیزهایی است که آن را جدی می‌گیرد.
 
کتابی با «افعال معکوس»!
تمام 9 عنوان فصل‌های این کتاب ماهیتی ژورنالیستی و جذاب دارد به عنوان مثال «خوشبختی معضل است»،‌ «تو خاص نیستی» و «ارزش رنج بردن» عناوین فرعی هر فصل هم چنین ماهیتی دارد،‌ با این حال نویسنده گاهی برخلاف این عنوان‌ها پیامی به مخاطب خود منتقل می‌کند که هدف دیگری را منتقل می‌کند.
 
نویسنده در فصل ششم کتابش قانونی را به نام خود ثبت کرده است که در آن می‌گوید:‌ «هرچه چیزی هویت تو را بیش‌تر تهدید کند،‌ بیش‌تر از آن اجتناب خواهی کرد.» منسون تلاش دارد با تبیین‌های بیشتری از این گزاره به مخاطب خود این مفهوم را منتقل کند که به‌دست آوردن بعضی چیزها که آن را باارزش می‌دانیم ممکن است یک تهدید برای هویت‌مان باشد و برعکس از دست دادن بعضی دیگر انقدر مهم نباشد. با همین دیدگاه نویسنده وارد فصل هفتم کتاب می‌شود و تاکید می‌کند که شکست هم یک راه رو به جلوست.
 
اهمیت نه گفتن

فصل هشتم این کتاب همچون بسیاری آثار مشابه به موضوع اهمیت «نه» گفتن و راه‌های تقویت اعتماد به نفس اختصاص دارد نویسنده در اینجا گزاره‌ای را مورد تاکید قرار می دهد مبنی بر اینکه ردکردن می‌تواند زندگی افراد را بهتر کند.
 
مرگ راهی به سوی روشنی
در آخرین فصل کتاب منسون موضوع مرگ را مورد توجه قرار داده و با توجه به خط مشی فکری وی که در کل اثر قابل پیگیری است تعجب آور نیست که نگاه خاصی هم به مرگ داشته باشد. در بخشی از این فصل می‌خوانیم:‌ «تو بزرگ هستی. همین الان هم هستی. چه بدانی و چه ندانی. چه هرکس دیگری این را بداند و چه نداند. و این بزرگی به این دلیل نیست که یک اپلیکیشن آیفون ساخته‌ای یا مدرسه را یک‌سال زودتر تمام کرده‌ای یا برای خودت یک قایق خفن خریده‌ای. این چیزها بزرگی را تعیین نمی‌کند. تو بزرگی برای اینکه به رغم سردرگمی بی پایان و مرگ محتوم،‌ پیوسته انتخاب می‌کنی چه چیزی را جدی بگیری و چه چیزی را به هیچ نگیری. همین واقعیت ساده،‌ همین گزینش ارزش‌های خودت در زندگی،‌ تو را زیبا می‌کند،‌ تو را موفق می‌کند،‌ و تو را دوست داشتنی می‌کند. حتی اگر خودت ندانی. حتی اگر گرسنه در جوی آب خوابیده باشی. تو هم می‌میری،‌ و درست همین نشان می‌دهد که آن قدر خوش اقبال بوده‌ای که زندگی کنی....»

کتاب «هنر ظریف به هیچ نشمردن» با شمارگان هزار نسخه در 191 صفحه به قیمت بیست و سه هزار تومان از سوی نشر اختران (لینک) عرضه شده است. 
 

نظر شما