شناسهٔ خبر: 59372 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار خاطرات شفاهی یک آهنگسازِ مدیر/ «برخیزید» چگونه متولد شد؟

خاطرات شفاهی حمید شاهنگیان از آهنگسازان و مدیران تاثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی و پس از آن، توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

انتشار خاطرات شفاهی یک آهنگسازِ مدیر/ «برخیزید» چگونه متولد شد؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ روح‌الله رشیدی نویسنده و محقق کتاب «برخیزید» در گفتگویی توضیح داد: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران طی ماه‌های اخیر پروژه تدوین تاریخ شفاهی انقلاب را آغاز کرده که در این راستا تبیین نظریه‌های مختلف فرهنگی حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است. یکی از این حوزه‌ها موسیقی و سرود است که می‌تواند دریچه بسیار خوبی برای رسیدن به نظریه موسیقی انقلاب باشد. ما با همین هدف تصمیم گرفتیم به سراغ شخصیت‌هایی در حوزه موسیقی انقلاب برویم که در دهه ۶۰ فعالیت‌های بسیار ارزشمندی را برای معرفی موسیقی انقلاب انجام دادند. یکی از همین شخصیت‌های هنری حمید شاهنگیان است که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن از هنرمندان متصل به نیروهای مذهبی انقلاب در حوزه موسیقی و سرود بود.

وی افزود: در سال‌های مبارزه و منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه موسیقی به ویژه سرود در انحصار نیروهای چپ بود که مفاهیم آن نیز با اندیشه‌های این گروه‌های سیاسی شکل می‌گرفت. اما در سال ۵۷ بود که موسیقی انقلابی تولید شد که رنگ توحیدی داشتند و این بچه مسلمان‌ها بودند که فضای کار را برای اجرای آثار به دست گرفتند و تا آنجایی که بنده تحقیق کردم حمید شاهنگیان یکی از شروع‌کننده‌های این جریان بود که نقش بسیار موثری در تولید آثار موسیقایی مرتبط با انقلاب اسلامی داشت و کارهایی را خلق کرد که برای همیشه ماندگار شد. او از جمله هنرمندانی است که وقتی در ایام منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران می‌شود با نیازهای فرهنگی آشنا و همراه با جریان انقلابی که از همان دوران آغاز شده بود تلاش می‌کند تا کارهای مناسبی در این عرصه تولید شود.

رشیدی گفت: حمید شاهنگیان از جمله هنرمندانی بود که درتظاهرات روز ۱۷ شهریور تهران نیز حضور داشت و از همان زمان معتقد بود که نباید اجازه داد که این اتفاق بسیار مهم تاریخی از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. اتفاقاً با همین انگیزه بود که سرود ۱۷ شهریور را تولید کرد که همه کارهای مربوط به تولید و ضبط آن را با روش یک نفره انجام داد که در آن زمان واقعاً جالب توجه بود. او از جمله هنرمندانی بود که در ساماندهی گروه‌های سرودی که حین ورود حضرت امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد و سخنرانی در بهشت زهرا برنامه اجرا کردند نقش بسیار موثری داشت و پس از آن نیز کارهایی را تولید کرد که هرکدام تاثیر زیادی در شکل گیری جریان سرود پیدا کردند.

این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: روی هم رفته باید گفت که حمید شاهنگیان از جمیع جهات حق بزرگی به گردن هنر انقلاب دارد که می‌توانیم با مطالعه آثاری پژوهشی مرتبط با او و برخی دیگراز هنرمندان به بخش مهمی از نظریه موسیقی انقلاب برسیم. او از جمله هنرمندانی است که مدتی از سوی رییس وقت سازمان صدا وسیما، مسئولیت امور موسیقی رسانه ملی را به عهده گرفت و در شرایطی تاریخی حضور داشت که شاهد چالش‌های زیادی در این عرصه بود. فضایی که قطعاً دربرگیرنده خاطرات مهم و شنیدنی است که من به همراه محمد جواد کربلایی و مرتضی قاضی به عنوان مصاحبه کنندگان بخش‌هایی از آن را در کتاب «برخیزید» ثبت کرده‌ایم.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به برخی از کارهای انجام گرفته در بخش موسیقی و سرود تاریخ شفاهی گفت: انتشار کتاب خاطرات شفاهی اسفندیار قره‌باغی و تلاش برای تدوین خاطرات شفاهی هنرمندانی چون محمدعلی راغب، محمد گلریز، حسین شمسایی، گروه سرود آباده و شکل گیری جریان موسیقی انقلاب در موسیقی محلی از جمله فعالیت‌هایی است که تلاش شده در حوزه تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به آن پرداخته شود.

نظر شما