شناسهٔ خبر: 59430 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پنجمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا» برگزار می شود

«پنجمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا» هفتم و هشتم مهرماه امسال در خوی برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ این مرکز و تولیت آرامگاه شمس تبریزی در خوی با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات علمی، «پنجمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا» را برگزار می‌کنند. این همایش سالانه با حضور استادان و مولوی‌پژوهان و شمس‌پژوهان بنام و شناخته شده از دانشگاه‌های داخل و خارج کشور برگزار می‌شود.دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی ازجملهدانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه الزهراء (س)، دانشگاه گیلان، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه فرهنگی اکو، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم)، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی، انجمن نقد ادبی؛ حامیان همایش هستند.این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت شده است. سفیر ترکیه در ایران، رایزنان فرهنگی کشورهای آسیایی و استادان زبان و ادبیات فارسی ایران و کشورهای همسایه، مهمانان و سخنرانان این همایش خواهند بود.
رییس شورای سیاستگذاری همایش، دکتر حسینعلی قبادی و رییس همایش، دکتر فتاح کبیری است. جلسات هماهنگی شورای سیاستگذاری با هماهنگی دکتر محمودکریمی علوی، معاونت فرهنگی پژوهشگاه، با حضور اعضای شورای سیاستگذاری، دبیر علمی همایش دکتر مریم عاملی رضایی، دبیر اجرایی همایش رضا جعفر پور از خوی تشکیل و سیاست‌های کلی همایش بررسی شد. پس از آن، جلسۀ کمیته علمی با حضور اعضای هیأت علمی از دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل شد و دو محور «شمس و مولانا از منظر پژوهشهای ادبی و عرفانی» و «شمس و مولانا از منظر پژوهش‌های میان‌رشته‌ای» به‌عنوان محورهای اصلی همایش امسال تعیین شد. عنوان‌های پیشنهادی همایش امسال عبارتند از:
 تشابه و تمایز اندیشه‌های عرفانی شمس و مولانا (مطالعات تطبیقی)
 بازخوانی اندیشه‌های شمس و مولانا با رویکردهای میان‌رشته‌ای
 بازخوانی اندیشه‌های شمس و مولانا با رویکردهای نقد ادبی
 دیدگاه‌های شمس و مولانا در عرصه تفکرات دینی، فرهنگی و اجتماعی
 آسیب‌شناسی پژوهش‌های مرتبط با شمس و مولانا
 هنرهای آیینی و نمایشی متاثر از شمس و مولانا
 تاثیر مقالات شمس بر ادب فارسی و ترکی
 تشابه و تمایز اندیشه‌های عرفانی و کلامی شمس با سایر متکلمان 
 نسخه‌پژوهی مقالات شمس
 جایگاه شمس در مناقب‌نامه‌ها
 رویکردهای روایی در مقالات شمس
 عرفان اسلامی در اندیشه و آثار شمس و مولانا
 تاثیر شمس و مولانا بر طریقت‌های پس از آنان
 نقش اوضاع سیاسی، اجتماعی و تاریخی در پرورش شخصیت شمس تبریزی
 بررسی تطبیقی اوضاع تاریخی ـ اجتماعی ایران و آناتولی مقارن عصر شمس و مولانا
 ظرفیت مکتب شمس و مولانا در گسترش فرهنگ صلح، تعامل و مدارا در جهان معاصر 
 جایگاه و نقش شمس و مولانا در پیوندهای فرهنگی و تعاملات ایران و ترکیه
 تاثیر نصوص دینی بر افکار شمس و مولانا
 موقعیت جغرافیایی و اجتماعی خوی در توسعه علم و فرهنگ و عرفان
این همایش 7 و 8 مهرماه 1398در دارالقرار شمس تبریزی در خوی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای ارسال مقاله یا شرکت در همایش می‌توانند به سایت همایش به نشانی http://conf-shams.ir مراجعه کنند. دبیرخانه علمی همایش مستقر در پژوهشگاه علوم انسانیاست. مقالات ارسال شده پس از داوری برای چاپ در چکیده مقالات یا مجموعه مقالات یا ارائه در پنل‌های تخصصی همایش انتخاب خواهند شد. مقالات برتر پس از داوری مجدد، در نشریات علمی پژوهشی ادبیات عرفانی، پژوهشهای ادبی و کهن‌نامه ادب پارسی چاپ خواهد شد.

نظر شما