شناسهٔ خبر: 59448 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تداوم التهاب بازار کاغذ تحریر/قیمت‌ها سر نزولی شدن ندارند

بازار کاغذ با حرکت صعودی قیمت انواع کاغذ تحریر بار دیگر ملتهب شده است.

تداوم التهاب بازار کاغذ تحریر/قیمت‌ها سر نزولی شدن ندارند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  با تداوم کمبود کاغذ تحریر و بالک در بازار نشر کشور، قیمت این محصولات در بازار آزاد نرخ صعودی را به خود گرفت و قیمت هر بند از کاغذ تحریر ۷۰ گرمی وارداتی از کشور اندونزی با اندازه ۷۰ در ۱۰۰ از مرز ۵۰۰ هزار تومان نیز گذشت.

این در حالی است که قیمت این کاغذ در هفته گذشته با قیمت ۴۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسیده است. در همین زمینه قیمت کاغذ تحریر با ابعاد ۶۰ در ۹۰ از همین نوع نیز در بازار به رقم بندی ۳۷۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به رقم هفته قبل خود به ازای هر بند با ۴۰ هزار تومان افزایش داشته است.

همچنین رقم فروش کاغذ گلاسه با ابعاد ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۹۰ نیز به ازای هر کیلوگرم به ۳۲۰ هزار تومان رسیده است که این رقم نیز برای هفته قبل با روند صعودی همراه بوده است.

در حالی این قیمت‌ها در بازار آزاد اعلام شده است که در سامانه توزیع دولتی کاغذ و مقوا کماکان محصولی برای عرضه به مخاطبان وجود ندارد و عنوان شده که ناشران باید برای تحویل کاغذ باید صبر داشته باشند.

از سوی دیگر ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به تازگی در گفتگویی اعلام کرده است که با  واردات ۶ هزار و ۳۰۰ تن کاغذ چاپ و تحریر توسط ۴ واردکننده موافقت شده است که این میزان از میان تقاضای ۲۴ متقاضی برای واردات ۱۵۰ هزار تن که تقریباً سه برابر مصرف داخلی کاغذ تحریر است مصوب شده است.

همچنین گفته شده که از این پس پس از تحویل کاغذ به ناشران از طریق سامانه دولتی سیستم نظارتی، خروجی منتشر شده توسط این کاغذهای تحویلی را نیز بررسی و شمارش خواهد کرد و البته به این مساله نیز تصریح کرده است که در هفته آینده با ترخیص سه هزار تن کاغذ از گمرک سامانه توزیع دولتی کاغذ نیز بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

با این همه بازار کاغذ در روزهای اخیر به دنبال شایعات مختلف منتشر شده در فضای مجازی از جمله اظهارنظر یک مقام مسئول در وزارت صنایع مبنی بر خارج شدن کاغذ از شمول موارد دریافت ارز دولتی که گویا شامل کاغذ با مصارف غیر تحریر و روزنامه بوده است به آشفتگی قیمت‌ها در بازار تأثیر گذاشته است و به نظر می‌رسد بخش خصوصی فعال در بازار کماکان به وعده‌های دولتی مبنی بر توزیع کاغذ امیدوار نیست و سعی دارد با بحرانی و داغ نگاه داشتن بازار از این وضعیت استفاده لازم را ببرد.

در این میان برخی از آشفتگی‌ها در موضوع واردات کاغذ مطبوعات و اظهارنظر برخی از مدیران مطبوعات مبنی بر غیرکاربردی بودن کاغذهای وارداتی و اعلام برخی فروشندگان طرف حساب با معاونت به صاحبان مطبعات مبنی بر اینکه کاغذ تحویلی را بفروشید و کاغذ مطلوب خود را از بازار آزاد تهیه کنید نیز به التهاب بازار افزوده است و به سوداگری در بازار کاغذ افزوده است.

نظر شما