شناسهٔ خبر: 59677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از کوبریک و اسکورسیزی تا وودی الن و دنی بویل در یک کتاب

«نشانه و ذهن در سینمای امروز» به برخی فیلم‌های سینماگران مشهور می‌پردازد و آن‌ها را تحلیل می‌کند اما در این بین به فیلمسازانی که کمتر به شناخته شده‌اند هم اشاره کرده و فیلم‌هایشان را از زیر ذره‌بین تحلیل گذرانده است.

از کوبریک و اسکورسیزی تا وودی الن و دنی بویل در یک کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «نشانه و ذهن در سینمای امروز» به بررسی تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های دوران پست‌مدرنیسم می‌پردازد که از لحاظ «بینامتنی» و پرداختن به جنبه‌های «نشانه شناختی» و همچنین موضوعات مختلف روانکاوانه و فلسفی در ارتباط با آثار سینمایی مورد بحث، قابل ملاحظه و مطالعه علاقه‌مندان خواهد بود.

این کتاب سومین اثر از کورش جاهد است که در زمینه شناختِ آثار سینمایی سالیان اخیر به رشته تحریر درآمده است. از جمله مهم‌ترین آثار بررسی شده در این کتاب می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد: پرتغال کوکی، فارست گامپ، بزرگراه گمشده، درخشش ابدی یک ذهن بی‌خدشه، جاده مالهالند، چشمانِ فراخ بسته، مرثیه‌ای برای یک رویا، دختر دانمارکی، خانه‌ای که جک ساخت، حماسه کولی و...

در مطالب پژوهشی کتاب، خوانش‌های مختلف برآمده از هرفیلم از زاویه نشانه‌شناسانه و ارتباط آن با مساله روان و پدیدار ذهن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نویسنده در بخش پیشگفتار این کتاب به ماهیت سرگرم‌کنندگی و اندیشه‌ورزانه سینما می‌پردازد و این دو موضوع را از زمان پیدایش اولین سالن‌های سینما بررسی ‌و در ادامه به سایر جنبه‌های سینما اشاره می‌کند. جاهد جنبه سرگرم‌کننده و اندیشه‌ورزانه سینما را در دو دسته کلی «سینمای آمریکا» و «سینمای اروپا» قرار داده و توضیحاتی در این زمینه می‌دهد.

این کتاب به کسانی که علاقه‌مند به مساله «روایت‌پردازی» و فرم در روایت هستند توصیه می‌کند سراغ کتاب‌های دیگر بروند زیرا خواستشان را با خواندن این کتاب نمی‌یابند.

«نشانه و ذهن در سینمای امروز» به برخی فیلم‌های سینماگران مشهور می‌پردازد و آن‌ها را تحلیل می‌کند اما در این بین به فیلمسازانی که کمتر به شناخته شده‌اند هم اشاره کرده و فیلم‌هایشان را از زیر ذره‌بین تحلیل گذرانده است. کارگردانانی چون مارتین اسکورسیزی، دنیل بوی، وودی الن، استنلی کوبریک، دیوید لینچ، دارن آرنوفسکی، گاسپار نوئه و ...

در قسمتی از کتاب که نویسنده درباره فیلم «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی نوشته است می‌خوانیم:
«دوگانگی قابل تامل فیلم از جایی آغاز می‌شود که تراویس دختر خیابانگرد را مانند دختر مورد علاقه‌اش (بتسی) برای صرف نوشیدنی به رستوران دعوت می کند. در حالی که بعد از یک قرار معمولی با بتسی، در ملاقات‌های بعدی بتسی را به یک سالن سینما و به منظور تماشای فیلم دعوت می‌کند. در این سالن سینما فیلم‌های هرزه‌نما(پورنوگرافی) در حال پخش است!»( صفحه۴۱)

کتاب‌های قبلی از همین نویسنده، با عنوان «تحلیل و درک فیلم در جهان پُست مدرن» (۱۳۹۶) و «سینما در دورانِ جدید» (۱۳۹۷) نیز توسط انتشارات پرنده منتشر شده است.

انتشارات پرنده کتابی سینمایی با عنوان «نشانه و ذهن در سینمای امروز/ پژوهش در کارکرد نشانه‌ها و نقش ذهن در سینما» اثر کورش جاهد را در ۴۵۲صفحه، ۵۰۰نسخه و به قیمت ۸۰هزارتومان منتشر شد.

نظر شما