شناسهٔ خبر: 59818 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای تا معرفـی مهم‌ترین آثـار ترجمه مطالعـات اسـطوره‌ای

شماره ششم فصلنامه «نقد کتاب ادبیات و هنر» علاوه بر نقد کتاب در بخش‌های مختلف به معرفی چهل و هشت کتاب‌ اسطوره‌ای ترجمه شده پرداخته است.

از کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای تا معرفـی مهم‌ترین آثـار ترجمه مطالعـات اسـطوره‌ای

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شماره ششم فصلنامه «نقد کتاب ادبیات و هنر» به صاحب‌ امتیازی موسسه خانه کتاب و مدیر مسئولی نیکنام حسینی‌پور و سردبیری مریم حسینی ویژه تابستان 98 منتشر شده است.

مریم حسینی در بخش سخن ناشر این فصلنامه، از کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای و دلایل توجه مخاطبان به این قبیل کتاب‌ها نوشته و عنوان آن را «از خود و دیگری نگاشتن» گذاشته است؛ او در نگارش سخن خود از کتاب «شدن» اثر میشل اوباما شروع کرده است و این که این روزها به کتابی پرفروش و پر ترجمه در بازار کتاب ایران تبدیل شده است. در ادامه سخنان خود نیز از دیگر کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای گفته است که درسال‌های اخیر منتشر شده است.

بخش نقد شفاهی این شماره فصلنامه نیز به نقد و بررسی کتاب از «نجوای سنت تا غوغای پاپ: کندوکاوی در موسیقی معاصر ایران» پرداخته است. نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور اروین صداقت‌کیش اهنگساز، پژوهشگر و منتقد موسیقی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی روزنامه‌نگار، پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری و مریم حسینی (عضو هیئت علمی دانشگاه‌الزهراء و سردبیر فصلنامه نقد کتاب ادبیات و هنر) در سرای اهل قلم برگزار شد و منتقدان حاضر در جلسه نظرات خود را بیان کردند.

نقد کتاب پژوهشی (ادبیــات) از دیگر قسمت‌های این فصلنامه است که به نقد کتاب‌های «گزارش دشواری‌های دیوان خاقانی»، «الکشف عن منازل السائرین»، «کیمیا پرورد حرم مولانا» و «داستان‌های عامیانه لرستان» پرداخته شده است.

مجید عزیزی دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان و علی حیدری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان نقدی بر کتاب «گزارش دشواری‌های دیوان خاقانی» اثر میرجلال‌الدین کزازی نوشته‌اند؛ الهه رجبی‌فر دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز  نیز کتاب «الکشف عن منازل السائرین» اثر خواجه یوسف همدانی را بررسی کرده است. «گاه سودای حقیقت گه مجاز» نیز نام نقدی است که صدف گلمرادی مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران، بر کتاب «کیمیا پرورد حرم مولانا» نوشته است. نقد کتاب «داستان‌های عامیانه لرستان» را نیز زهرا محمدحسنی‌صغیری دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشگر ادبیات عامه نوشته است.

مصطفی گرجی استاد دانشگاه پیام نور و آیدا چهرقانی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی در بخش نقد رمان شماره ششم فصلنامه نقد ادبیات و هنر به بررسی و تحلیل رمان «ملت عشق» و «کیمیا خاتون» با رویکرد توجه به زندگی مولوی پرداخته‌اند. مریم مشرف عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخش نقد تصحیح متن نقدی بر آخرین «تصحیح مثنوی سیرالعباد الی المعاد» تصحیــح و توضیح مریم‌السادات رنجبر نوشته است.

همچنین در بخش نقد ترجمه نقد می‌توانید ترجمه شیوا امیرهدایی را از نقدی که عارف نوشاهی که بر تصحیح و چاپ «تذکره افتاب عالمتاب» نوشته است بخوانید.

نقد زبان این شماره از فصلنامه ادبیات و هنر معرفی و نقد کتاب «مبانی رده‌شناسی زبان» است که رافعه خوشخو و رها زارعی‌فرد نوشته‌اند.

در بخش نقد کتاب پژوهشی (هنـــر) نیز شاهپور عظیمی نگاهی به کتاب «هنر پیرنگ سازی» داشته، اروین صداقت کیش نقد کتاب «گوشه فرهنگ نواهای ایران» نوشته و محمد خدادادی مترجم‌زاده تحلیل بر «کتاب درباره عکاسی» نوشته است.

در این شماره از فصلنامه نقد ادبیات و هنر نیز نیلوفر اقاابراهیمی کتاب «فرهنگ و انفجار» را معرفی کرده است.
در قسمتی از این بخش می‌خوانیم: 
«برای مصورسـازی فرایندهـای تدریجـی و قابل پیشبینـی نیـز قصـه‌ای از قصه‌هـای چخـوف را تحلیـل می‌کنـد و می‌گویـد: قهرمـان قصـه جهـل و بی‌فرهنگـی‌ مـردم را سـرزنش می‌کنـد ... راوی از بی‌عدالتـی گلایـه می‌کنـد. اگرچـه، چخـوف اذعان دارد کـه ریشـه‌های ایـن موضـوع را بایـد در جایـی بسـیار عمیق‌تـر جسـتجو کـرد. این تنهـا سـطحی‌نگری و بی‌فرهنگـی جـاری در جامعـه نیسـت کـه مـورد توجـه چخـوف قـرار گرفته اسـت. واقعیـت ایـن اسـت کـه حتـی اثـر هنـری خواننـدهای ضعیـف، بـه واسـطه ویژگی‌هـای طبیعـی خـود، منحصربه فـرد اسـت، درحالیکـه حتـی اثـر خلاقانه یـک مهنـدس خـوب، به نوعـی در گمنامـی عمومـی پیشـرفت فـناوری محـو و ناپدیـد می‌شود.»

بخـش کتابشناسـی ایـن شـماره بـه معرفـی مهم‌ترین آثـار ترجمه مطالعـات اسـطوره اختصاص دارد و چهل و هشت کتاب این حوزه را معرفی می‌کند کـه با کتاب «فرهنـگ اسـاطیر یونـان و روم» آغـاز شده و با «انسان و خدایان: اسطوره‌های یونان باستان» به پایان می‌رسد.

نظر شما