شناسهٔ خبر: 59941 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رفع محدودیت‌های ارزی اعزام دانشجویان و اساتید تا ۲ ماه آینده

وزیر علوم از رفع محدودیت‌های ارزی برای اعزام دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تا دو ماه آینده خبر داد.

رفع محدودیت‌های ارزی اعزام دانشجویان و اساتید تا ۲ ماه آینده

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ منصور غلامی امروز در حاشیه نشست روسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین المللی و سفرای کشورهای هدف با محوریت همکاری‌های علمی بین المللی چالش‌ها و راه‌های برون رفت در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه روابط علمی بین المللی دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی گفت: توسعه روابط علمی بین الملل یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه‌های کشور در این زمینه شروع خوبی داشتند به طوری که در چند سال اخیر هم در حوزه انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و توسعه روابط علمی با کشورهای مختلف فعالیت‌های خوبی را انجام دادند و همین که در عرصه اعزام دانشجویان و اعضای هیئت  علمی اقدامات خوبی صورت گرفته است. ضمن اینکه از طرف دیگر پذیرش اساتید و محققین کشورهای دیگر برای حضور در دانشگاه‌های  داخل به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر علوم یادآورشد: آنچه که در حال حاضر در حوزه توسعه روابط بین المللی دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی مسئله است توسعه و تعمیق این نوع همکاری‌ها از سوی دانشگاه‌های داخل و خارج است به خصوص انتظار داریم کشورهایی که بیشترین همکاری های ملی را طی سال‌های گذشته داشتیم و در نشست امروز حضور دارند برای بررسی و تحقق این همکاری‌ها تلاش کنند.

غلامی ادامه داد: در واقع تلاش وزارت علوم بر این بوده است که دوره‌هایی که هزینه‌های زیادی را دارند به صورت مشترک با دانشگاه طرف خارجی برگزار کنیم، تا کمتر درگیر مسائل ارزی از جمله انتقال ارز شویم.

وزیر علوم با اشاره به دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به فرصت‌های مطالعاتی خارج کشور اعزام می‌شوند و همچنین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: وضعیت به این گونه بوده که ما تا سال گذشته مشکلی در اعزام این افراد به خارج از کشور نداشتیم اما طی دو سه ماه اخیر به دلیل محدودیت در منابع ریالی و ارزی که در تخصیص‌ها اتفاق افتاده است فرآیند این اعزام‌ها کند شده است.

غلامی خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی قول داده‌اند تا بحث تخصیص ارز برای اعزام فرصت مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی حل شود. این مشکل تا دو ماه آینده رفع می‌شود و ما مجددا تعهدات  خود را براساس برنامه در حوزه اعزام به خارج از سر خواهیم گرفت.

وزیر علوم در خصوص وضعیت انتقال یافته‌های علمی دانشگاه‌های داخل به خارج از کشور نیز گفت: انتقال دستاوردهای علمی براساس چاپ مقاله صورت می‌گیرد و خوشبختانه ما مشکل خاصی در این حوزه نداریم. اگر چه در گذشته برای چاپ مقالات از سوی مجلات خارجی هزینه‌ای مطالبه می‌شد و همکاران ما نیز به راحتی این هزینه‌ها را پرداخت می کردند اما در حال حاضر چون این هزینه‌ها جزو هزینه‌هایی به شمار می‌رود که براساس نرخ ارز آزاد تامین می‌شوند همکاران ما باید از مسیرهایی که در سیستم‌های صرافی وجود دارد باید این هزینه‌ها را تامین کنند بنابراین به نظر نمی‌آید مشکل اساسی در چاپ دستاوردهای علمی داشته باشیم.

نظر شما