شناسهٔ خبر: 59977 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به سنت‌های معاصر غرب برای اندیشیدن در امر فرهنگی

جلد اول کتاب «سنت‌های نظری در تحلیل فرهنگی» با زیرعنوان غرب معاصر از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.

نگاهی به سنت‌های معاصر غرب برای اندیشیدن در امر فرهنگی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  جلد اول کتاب «سنت‌های نظری در تحلیل فرهنگی» با زیرعنوان غرب معاصر تالیف سیدمجید امامی جلد اول از مجموعه نظریات فرهنگی ارتباطی معاصر انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) است که به سنت‌های معاصر غرب برای اندیشیدن در پدیده و امر فرهنگی پرداخته است.

این اثر به جامعه‌شناسی و حتی مطالعات فرهنگی اکتفا نکرده و به عرصه‌های مختلف علوم انسانی معاصر غرب توجه داشته است. این ورود به سنت‌ها و مکاتب نظری، تقریبا در محافل فرهنگ‌پژوه و عمدتا علوم‌اجتماعی مورد توجه نیست؛ لذا خواننده را با نظریه‌ و منابع سنت روان‌شناسی  ـ سوای روان‌کاوی ـ، مکاتبی چون پراگماتیزم، انسان‌شناسی و مردم‌شناسی، مطالعات و نظریات تفاوت (رویکردهای پسااستعمارگرایی، ترنس مدرن‌ها، سنت‌گراها، مطالعات کوئیر و ...) آشنا می‌سازد. این توجه به نقد، تحلیل و فهم زندگی و زمانه فرهنگی معاصر برای نخستین بار در یک اثر تالیفی  و بر اساس منابع دست اول گردآوری شده است. 

فصل سنت جامعه‌شناسی شامل موضوعاتی همچون ساختارگرایی، پساساختارگرایی و واسازی، نقد نو مارکسیستی، تاریخ‌گرایی جدید و مادی‌گرایی فرهنگی، مکتب بیرمنگام، عبور از جامعه‌ناسی فرهنگ به مطالعه فرهنگ، مکتب فرانکفورت، منظر جنبش‌های اجتماعی و عمل‌گرایی است. در فصل مربوط به سنت روان‌شناسی (روان‌کاوی) نیز به مباحثی مثل نقد روان‌کاوانه، رفتارگرایی ، فرهنگ و ارتباطات در گروه و اندیشمندانی مثل، یونگ، اریک فروم و اسلاوی ژیژک پرداخته شده است.

در فصل سنت انسان‌شناسی نیز از تاریخ انسان‌شناسی، رویکرد چهار حوزه‌ای در انسان‌شناسی، قوم‌نگاری، انسان‌شناسی مذهب، انسان‌شناسی اقتصادی و مطالعات شهری در انسان‌شناسی می‌خوانیم. سنت بازنگری و مطالعات فرامدرن، نقد فمینیستی، نقد پسااستعماری، ترنس‌مدرنیسم، نظریه کوییر و ... نیز از دیگر موضوعات مطروحه در این کتاب هستند.

کتاب «سنت‌های نظری در تحلیل فرهنگی» با زیرعنوان غرب معاصر، تالیف سیدمجید امامی در ۴۲۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۴۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات امام صادق (ع) منتشر شده است.

نظر شما