شناسهٔ خبر: 60229 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارسال فهرست محرمانه متقاضیان پایان نامه غیرمجاز به دانشگاهها

مدیر کل حقوقی وزارت علوم از مکاتبه محرمانه با وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و سمنان در خصوص دانشجویان این دانشگاه که با موسسات غیرمجاز قرارداد داشته اند، خبر داد.

ارسال فهرست محرمانه متقاضیان پایان نامه غیرمجاز به دانشگاهها

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین آقابابایی در گفتگویی از ارسال لیست اولیه به سازمان سنجش برای تعیین محل تحصیل متقاضیان پایان نامه (به صورت غیرمجاز) خبر داد و گفت: از حدود ۲ هزار اسم با کد ملی و تلفن همراه، حدود ۳۰۰ مورد توسط سازمان سنجش شناسایی و محل تحصیل آن ها به وزارت علوم (دفتر حقوقی) اعلام شده است. 

ارسال اسامی «متقاضیان پایان نامه غیرمجاز» به سازمان سنجش

وی علت ارسال این اسامی به سازمان سنجش را مشخص نبودن دانشگاه برای وزارت علوم عنوان کرد و افزود: در گزارشی که سازمان سنجش ارائه داده است، این افراد بیشتر از دانشگاه های غیردولتی (دانشگاه های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد) هستند.

مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم افزود: اما در برخی قراردادهای موسسات غیرمجاز که نام دانشگاه در آن ذکر شده بود، موارد تقلب احتمالی از طریق نامه محرمانه ارسال شد.

مکاتبه با وزارت بهداشت درباره دانشجویان علوم پزشکی

آقابابایی ادامه داد: در خصوص دانشگاه های علوم پزشکی نیز لیست استخراج شده از قراردادها به وزارت بهداشت و درمان به صورت محرمانه ارسال شده است.

ارسال لیست ۱۰۰۰ نفری به دانشگاه آزاد 

وی همچنین از ارسال لیست ۱۰۰۰ نفری از اسامی موجود در قراردادها که محل تحصیلشان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد بود، به این دانشگاه خبر داد و گفت: در این راستا با دانشگاه های دیگر همچون دانشگاه پیام نور، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و سمنان مکاتبه صورت گرفته است که این روند همچنان ادامه دارد.

مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم در ادامه تاکید کرد: ما در ارتباط با این موضوع هیچ حکمی صادر نکرده ایم و صرفا اسامی افرادی که با موسسات غیرمجاز قراردادی تنظیم کرده اند که به طور مثال پایان نامه نوشته شود، به دانشگاه ها اطلاع دادیم. دانشگاه ها موظف هستند، بررسی های لازم را در کارگروه اخلاق در پژوهش داشته باشند و در صورت لزوم، موضوع به هیات تخلفات ارجاع شود.

مدرک متقلبان ابطال می شود

آقابابایی ادامه داد: در صورتی که محرز شود، پایان نامه ای توسط خود فرد نوشته نشده و یا مقاله ای توسط موسسات غیرمجاز به نگارش در آمده است، پس از صدور حکم رسمی در هیات های تخلفات، مدرک فرد ابطال و یا امتیاز آن مقاله از بین می رود.

مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه دانشگاه در ارتباط با تقلب علمی، خاطرنشان کرد: نظارت بر فعالیت اعضای هیات علمی و همکاران بازنشسته در واحدهای دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی، نظارت بر پایان نامه های تحت راهنمایی، مشاوره و داوری، جدی گرفتن داوری پایان نامه ها از جمله مواردی است که دانشگاه ها باید در راستای اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب علمی به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

نظر شما