شناسهٔ خبر: 60525 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مارگارت آتوود و برناردین اِواریستو به طور مشترک برنده من‌بوکر ۲۰۱۹ شدند/ اِواریستو اولین زن سیاه‌پوست و آتوود مسن‌ترین برنده بوکر

مراسم اعلام برنده جایزه معتبر من‌بوکر برگزار دقایقی پیش برگزار شد و دو نویسنده به عنوان برنده بوکر ۲۰۱۹ انتخاب شدند. مارگارت آتوود و برناردین اِواریستو به طور مشترک برنده جایزه بوکر ۲۰۱۹ شدند.

مارگارت آتوود و برناردین اِواریستو به طور مشترک برنده من‌بوکر 2019 شدند/ اِواریستو اولین زن سیاه‌پوست و آتوود مسن‌ترین برنده بوکر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  مارگارت آتوود و برناردین اِواریستو به عنوان برندگان بوکر ۲۰۱۹ اعلام شدند و باید جایزه ۵۰ هزار پوندی من‌بوکر را به طور مساوی بین خود تقسیم کنند.
 
طبق قوانین بوکر جایزه نباید بین دو نفر تقسیم شود اما هیئت داوران اعلام کردند که نمی‌توانستند یکی از این دو اثر را به عنوان برنده اعلام کنند.
 
 پیش از این در سال۱۹۷۴ نادین گوردمیر و استنلی میدلتون و در سال ۱۹۹۲ مایکل اونداتیه و باری آنزوورث به طور مشترک برنده شدند اما پس از سال ۱۹۹۲ قوانین تغییر کرد و برنامه‌ریزان جایزه به هیئت داوران امسال هم اعلام کردند که اجازه ندارند دو برنده انتخاب کنند اما پس از پنج ساعت گفت و گو پیتز فلورانس، رئیس هیئت داوران اعلام کرد: «تصمیم گرفتیم قوانین را به چالش بکشیم. هر چه بیشتر صحبت کردیم بیشتر به این نتیجه رسیدیم که هر دو اثر را دوست داریم.»
 
گَبی وود، مدیر ادبی بنیاد بوکر با تصمیم هیئت داوران چندین بار مخالفت کرد و هر بار هیئت داوران تلاش کردند یک نفر را به عنوان برنده انتخاب کنند اما به نتیجه نرسیدند و در نتیجه وود تصمیم گرفت به رأی هیئت داوران احتران بگذارد. فلورانس گفت: «هر دو کتاب پیام‌های مهمی دارند. علاوه بر این داستان‌های معمایی جذابی هستند که خواننده را پای کتاب میخکوب می‌کند. امیدواریم برندگان ارزشمندی برای جایزه بوکر انتخاب کرده باشیم. از نظر من اهمیت بوکر فقط به جایزه مالی نیست که حالا نگران تقسیم کردنش باشیم.»
 
«وصیت‌ها» نوشته مارگارت آتوود که در واقع ادامه داستان پادآرمان‌شهری «سرگذشت ندیمه» است دومین بوکر را برای نویسنده کانادایی به ارمغان آورد. ۱۹ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۰ آتوود با داستان «آدمکش کور» موفق شد بوکر را به خانه ببرد. البته ۳۳ سال پیش هم برای داستان «سرگذشت ندیمه» در بین نامزدهای بوکر قرار داشت. آتوود مسن‌ترین نویسنده‌ای است که موفق به دریافت جایزه بوکر می‌شود.
 
«وصیت‌ها» ۱۵ سال پس از اتمام داستان در «سرگذشت ندیمه» رخ می‌دهد و توسط سه شخصیت زن روایت می‌شود. «وصیت‌ها» که در ماه سپتامبر وارد بازار کتاب شد در هفته نخست انتشار ۱۰۰ هزار نسخه به فروش رفت تا پرفروش‌ترین کتاب چاپی بریتانیا در یک هفته لقب بگیرد.
 
برناردین اِواریستو، دیگر برگزیده بوکر ۲۰۱۹ اولین زن سیاه‌پوستی است که در طول پنجاه سال قدمت جایزه بوکر به عنوان برنده انتخاب شده است. «دختر، زن، و دیگر» هشتمین داستان اِواریستو است و در ۱۲ فصل با دوازده راوی مختلف داستان زندگی دوازده زن را روایت می‌کند.
 
«کیشوت» نوشته سلمان رشدی، «اردک‌ها: نیوبری‌پورت» نوشته لوسی اِلمان، «ارکستر اقلیت‌ها» نوشته چیگوزی اوبیاما، «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» نوشته الیف شافاک دیگر نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۹ بودند.
 
سلمان رشدی در سال ۱۹۸۱ با داستان «کودکان نیمه‌شب» موفق شد جایزه بوکر را به دست آورد و امسال با «کیشوت»، که برداشتی آزاد از داستان «دن کیشوت» است در میان نامزدهای نهایی قرار داشت.
 
جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون هیلاری منتل، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند.
 
 سال گذشته داستان «مرد شیرفروش» نوشته آنا برنز به عنوان برنده جایزه بوکر اعلام شد. پیش از اعلام برنده امسال هم آنا برنز، نویسنده کتاب «مرد شیرفروش» و برگزیده من‌بوکر سال ۲۰۱۸ سخنرانی کرد.
 
 به برنده جایزه من‌بوکر ۵۰ هزار پوند و به هر کدام از نامزدها ۲۵۰۰ پوند به عنوان هدیه مالی اهدا می‌شود. جایزه ۵۰ هزار پوندی امسال باید بین آتوود و اِواریستو به طور مساوی تقسیم شود.

نظر شما