شناسهٔ خبر: 60719 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی ادبیات در کتاب‌های درسی

پرونده «بررسی ادبیات در کتاب‌های درسی» در سایت شهرستان ادب گشوده شد.

بررسی ادبیات در کتاب‌های درسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ همزمان با خبرهای برخی رسانه‌ها و کنش‌های سیاسی یا غیرسیاسی آن‌ها درباره حذف آثار برخی شاعران و نویسندگان از کتاب‌های درسی، سایت شهرستان ادب در تازه‌ترین پرونده تخصصی و موضوعی خود، به نقد، تحلیل و بررسی محتوایی کتاب‌های فارسی مدرسه‌ها پرداخته است.

هیات تحریریه این سایت به تحلیل و مقایسه تالیفات امروز درس فارسی با کتاب‌های گذشته پرداخته و به‌طور جداگانه از شاعران، نویسندگان، معلمان و دبیران نیز درباره محتوای آموزشی این کتاب‌ها در هر پایه نظرخواهی کرده است. همچنین با توجه به اهمیت این موضوع، برای بهبود کیفیت کتاب‌های فارسی پیشنهادهایی نیز ارائه شده است. مطالب این پرونده به صورت روزانه از هجدهم آبان‌ماه در سایت شهرستان ادب منتشر می‌شود.
 

در بخشی از دیباچه این پرونده آمده است: «هیات تحریریه سایت شهرستان ادب از چندی پیش با پژوهشی دقیق و دشوار بر آن شد که محتوای ادبی کتاب‌های مدارس را مورد نقد، تحلیل و بررسی قرار دهد و ویژگی‌های مثبت یا منفی شعرها و داستان‌های موجود در این کتاب‌ها و تناسب آثار با گروه سنی دانش‌آموزان را بررسی کند.» همچنین در پایان این دیباچه، پرونده با یک تقدیم‌نامه همراه شده است: «تحریریه سایت شهرستان ادب این پرونده را تقدیم می‌کند به تمام پدران، مادران، دانش‌آموزان، آموزگاران و دست‌اندرکاران آموزش کشور، به ویژه تدوین‌کنندگان ارجمند کتاب‌های درسی و مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش که بار اصلی آموزش را برعهده دارند. امیدواریم این تلاش پژوهشگرانه و خیرخواهانه یک نهاد ادبی بتواند  برای سازوکار آموزشی کشور مفید فایده باشد.»

علاقه‌مندان برای مطالعه مطالب پرونده تخصصی کتاب‌های درسی که از روز شنبه هجدهم آبان به‌مرور منتشر خواهند شد می‌توانند به صفحه ثابت این پرونده در سایت شهرستان ادب مراجعه کنند.

پیش‌تر در سایت شهرستان ادب پرونده‌های موضوعی دیگری چون «ادبیات و فوتبال»، «رمان فانتزی»، «رمان معناگرا»، «پرونده ادبیات کودک و نوجوان» و پرونده‌های پرتره‌ای مثل «پرونده پرتره فردوسی»، «پرونده پرتره شهریار»، «پرونده پرتره نادر ابراهیمی»، «پرونده پرتره طاهره صفارزاده»، «پرونده پرتره قیصر امین‌پور» و «پرونده پرتره حمیدرضا شاه‌آبادی» منتشر شده بود.

نظر شما