شناسهٔ خبر: 60768 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غلامرضا اعوانی: استاد موحد اثبات می کند آنچه در منطق غربی آمده از ابن سیناست

غلامرضا اعوانی در مراسم بزرگداشت مقام علمی ضیاء موحد گفت: دکتر موحد اثبات کرده که آنچه در منطق غربی آمده از ابن سیناست.

استاد موحد اثبات می کند آنچه در منطق غربی آمده از ابن سیناست

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  بزرگداشت مقام علمی ضیاء موحد توسط گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جشنواره بین المللی فارابی، به مناسبت روز جهانی فلسفه دوشنبه ۲۰ آبان برگزار شد.

غلامرضا اعوانی در این نشست گفت: استاد موحد در زمینه های علمی، فرهنگی، فلسفی و مخصوصاً در زمینه منطق، خدمات بسیاری دارد.

وی ادامه داد: سوال این است که ما چطور عالم را می فهمیم و چطور آن را بیان می کنیم. ابن سینا خیلی به این مسئله توجه داشت و با فهم شروع می کند. دکتر موحد یک کار اساسی در منطق انجام داده اند و آن اینکه نوآوری های مسلمانان در علم منطق را با دقت زیادی بررسی کرده اند. او در کتاب نوآوری های ابن سینا نشان داده که ابن سینا چه کرده است.

وی افزود: تمام منطق بر سه محور ترکیب عطفی، ترکیب شرطی و ترکیب فصلی است که ابن سینا آن را کشف کرده است. موحد نشان داده که ابن سینا در موجهات چه کار کارستانی کرده است. دکتر موحد اثبات کرده که آنچه در منطق غربی آمده از ابن سیناست. دکتر موحد کشف کرده، خیلی از قوانینی که به اسم دیگران معروف است، از ابن سیناست.

اعوانی گفت: اصل موضوعی کردن منطق یکی از کارهایی است که ابن سینا انجام داده است. ابن سینا خیلی به اقلیدس توجه داشته است و پایه گذار منطق ریاضی بوده است.

وی ادامه داد: دکتر موحد در منطق سهروردی نیز خیلی کار کرده است و نوآوری های او را به نحو دقیقی نشان داده اند. موحد، ذوجنبتین است و کتاب های اساسی را برای دانشجویان درس می داد و با نظریات جدید و منطق جدید کاملاً آشناست. ایشان توانسته اند منطق تطبیقی را جا بیاندازند و تحقیقات بسیاری در این زمینه دارند.

وی افزود: کار جهان، منطق است و منطق، اساس قانون هستی است و علوم بدون منطق هیچ ندارد. تمدن اسلامی وقتی شکوه و عظمت داشته که علم منطق مطرح بوده است. منطق پایه همه علوم است.

اعوانی گفت: بنده صلاحیت صحبت در مورد دستاوردهای ادبی دکتر موحد را ندارم، اما باید بگویم کسانی که هم ادیب باشند و هم منطق دان باشند کم داریم و دکتر موحد این دو موضوع را در خود جمع کرده اند.

در ادامه این مراسم حسین معصومی همدانی گفت: ما فرهنگ جدید را خیلی جدی نمی گیریم و نتیجه آن به طور خاص خسارت هایی است که در علوم انسانی دیده ایم. دکتر موحد همه جهات را به یک اندازه جدی می گیرند و این جهات در وجود ایشان جمع شده است.

وی افزود: آنچه دکتر موحد در مورد شعر فارسی، منطق و فلسفه نوشته اند سخن از یک درگیری تمام عیار دارد که امروز برای ما کمیاب است. من همیشه دکتر موحد را در حال کار کردن دیده ام. ایشان اهل گزیده گویی است و این مسئله در شعر ایشان هم مشهود است که در شعر به سمت اختصار و سادگی رفته اند.

نظر شما