شناسهٔ خبر: 60833 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چه کسی گذشته را به یاد می‌آورد؟ تاریخ فراموش شده استعمار آلمانی

«چه کسی گذشته را به یاد می‌آورد؟» مارک ترکسیدیس به بحث و بررسی استعمار آلمان در دیگر کشورها پرداخته است.

چه کسی گذشته را به یاد می‌آورد؟ تاریخ فراموش شده استعمار آلمانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «چه کسی گذشته را به یاد می‌آورد؟» نوشته Mark Terkessidis در ۲۲۴ صفحه منتشر شد. مارک ترکسیدیس، نویسنده و روزنامه‌نگار آلمانی، در سال‌های اخیر، تحقیقات گسترده‌ای درباره مهاجران و نژادپرستی در جامعه آلمان و اروپا انجام داده و آنها را در قالب مقاله و کتاب منتشر کرده است. او در جدیدترین اثر خود با عنوان «چه کسی گذشته را به یاد می‌آورد؟» به تاریخ فراموش‌ شده استعمار آلمان پرداخته است.

تاریخی که از نگاه او باید درس عبرتی برای جامعه آلمان باشد و مسئولیت فرهنگی و اجتماعی شهروندان آلمانی را در مقابل مهاجران بیشتر می‌کند. او در کتاب جدیدش به پیمان ورسای اشاره کرده است. پیمانی که در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۱۹ در کاخ ورسای واقع در حومه پاریس به امضا رسید و براساس آن، آلمان همه مستعمرات خود را در جریان جنگ جهانی اول و پس از آن از دست داد. در واقع در آن زمان، مستعمرات آلمان تحت قیومیت جامعه ملل درآمدند و بخش‌های زیادی از کشورهای آفریقایی که قبلا به عنوان مستعمرات آلمان شناخته می‌شد، به کشورهای دیگر رسید. اما کشورهای آفریقایی تنها مستعمرات آلمان نبوده‌اند.

در آغاز جنگ جهانی دوم، حدود یک چهارم از خاک لهستان توسط نازی‌ها به خاک آلمان ضمیمه شد. نازی‌ها در آن زمان می‌خواستند که خاک لهستان را تحت سلطه خود در آورند. ترکسیدیس در اثر جدیدش تلاش کرده است تا این بخش از تاریخ آلمان را برای مخاطبان خود شرح دهد. او با مرور این وقایع قصد دارد تا جامعه متنوع و رنگارنگ امروز آلمان را با تاریخ فراموش‌شده این کشور آشنا کند. به اعتقاد او ریشه نژادپرستی امروز جامعه آلمان را باید در دوران استعمارگری در این کشور جست‌وجو کرد.

این خبر را رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان به مهر ارسال کرده است.

نظر شما