شناسهٔ خبر: 60901 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زبان فارسی در دانشگاه‌های اسپانیا اصلا تدریس نمی‌شود!

نجمه شبیری گفت: متاسفانه در دانشگاه‌های مختلف اسپانیا زبان فارسی اصلا تدریس نمی‌شود، در اسپانیا دپارتمان‌های عربی خیلی قوی هستند و اگر جایی فارسی تدریس می‌شود، ذیل دپارتمان عربی است.

زبان فارسی در دانشگاه‌های اسپانیا اصلا تدریس نمی‌شود!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نجمه شبیری، مدیر گروه آموزشی زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس کنفرانس هزاره خیام ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرگزاری‌کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری متقابل میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه نبریخای مادرید، یک بخش در این دانشگاه به ما تعلق گرفته است، که ما آن را مرکز خیام نام‌گذاری کرده‌ایم و امیدواریم که این مرکز در مادرید، روزی به کانون نشر فرهنگ و ادب و زبان فارسی و سنت ایرانی در اسپانیا بدل شود. چون متاسفانه در دانشگاه‌های مختلف اسپانیا زبان فارسی اصلا تدریس نمی‌شود. در اسپانیا دپارتمان‌های عربی خیلی قوی هستند و اگر جایی فارسی تدریس می‌شود، ذیل دپارتمان عربی است. هدف بر این است که در آینده این اتفاق بیفتد.
 
او ادامه داد: مرکز ایرانشناسی خیام، که در مارس ۲۰۱۸ زیر نظر دانشگاه علامه‌طباطبایی افتتاح شده است، مرکزی علمی و فرهنگی است که به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، زبان و تاریخ ایران می‌پردازد. امسال که دومین سال تاسیس این مرکز در دانشگاه نبریخای مادرید است، فکر کردیم حالا که هم‌زمان با هزاره خیام است، کنفرانسی با این موضوع داشته باشیم، که این کنفرانس هم راهی برای معرفی آن مرکز است و هم اینکه از اندیشمندان خیام‌پژوه دعوت کنیم که در این مرکز گردهم آیند. بنابراین این کنفرانس علمی بین‌المللی، به‌دنبال راه‌اندازی مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در دانشگاه نبریخا و با هدف معرفی فرهنگ ایرانی و دانشمندان نامی آن و بررسی ابعاد مختلف شخصیت علمی این دانشمند ایرانی در سطح بین المللی تدارک دیده شده است.
 
رئیس کنفرانس علمی هزاره خیام درباره زمان‌ برگزاری این کنفرانس اعلام کرد: برنامه‌ریزی این کنفرانس را از بهمن‌ماه سال گذشته شروع کردیم، از اردیبهشت‌ماه به صورت جدی پیگیر آن بودیم و نهایتا در روزهای 17 و 18 فوریه 2020 ، مصادف با 27 و 28 بهمن‌ماه 1398 در مادرید برگزار می‌شود؛ به این ترتیب که روز اول و افتتاحیه در دانشگاه نبریخا، که مهم‌ترین مرکز خصوصی دانشگاهی اسپانیا و روز دوم در دانشگاه کمپلوتنسه، که قدیمی‌ترین دانشگاه اسپانیا است؛ برگزار خواهد شد.
 


نجمه شبیری
 

شبیری درباره شرکت‌کنندگان این کنفرانس اظهار کرد: استادان زیادی از ایران در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. علاوه بر این افراد زیادی هم از کشورهای مختلف برای ما مقاله ارسال کرده‌اند. داوری مقالات از همین هفته شروع و تا هفته آینده اسامی سخنرانان کنفرانس اعلام خواهد شد، که این سخنرانان هم ایرانی و هم از کشورهای دیگر هستند. بخشی از آثار در ایران و برخی در اسپانیا داوری می‌شود؛ چون یک‌سری از استادان ما ایرانی نیستند و ما به صورت آنلاین با هم همکاری داریم؛ اما جلسه رسمی آن در تهران برگزار می‌شود.
 
او ادامه داد: برای این کنفرانس ده داور داریم و برای نشر زبان فارسی، زبان کنفرانس را فارسی انتخاب کردیم. البته برای میزها مترجم گذاشته‌ایم تا اگر مستمع غیر زبان فارسی داشتیم، چکیده سخنرانی سخنرانان را به زبان اسپانیایی برگردانیم. یعنی ارائه همه سخنرانان به زبان فارسی است، برخی هم که اعلام کرده‌اند به زبان فارسی مسلط نیستند، به زبان اسپانیایی از آن‌ها پذیرفته‌ایم، که برای این سخنرانان هم مترجم برای مستمعان فارسی‌زبان توضیح خواهد داد.
 
شبیری در پایان درباره عوامل اجرایی کنفرانس هزاره خیام گفت: ریاست این کنفرانس برعهده خود بنده است، دبیر اجرایی کنفرانس هم در اسپانیا، فاطمه بیات‌فر، مدیر مرکز آزفا در مرکز خیام در اسپانیا و در ایران آقای محمدبیگی از پژوهشگاه علوم انسانی هستند.
 
  لازم به ذکر است این کنفرانس بین‌المللی، با پیشنهاد دانشگاه علامه طباطبائی و در راستای نام‌گذاری سال جاری با نام هزاره خیام از سوی مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در اسپانیا که زیر نظر دانشگاه علامه طباطبائی در دانشگاه نبریخا راه اندازی شده است، برگزار خواهد شد و «خیام در کشورهای مختلف جهان»، «وجوه مختلف شخصیت خیام»، «رباعیات مستند خیام»، «چهره خیام در شرق و غرب»، «ترجمه‌پذیری رباعیات خیام»، «خیام و حکمت»، «خیام و نجوم»، «خیام و ریاضی»، «خیام و شعر»، «خیام و عرفان»، ازجمله محورهای مورد بررسی این کنفرانس دو روزه با حضور استادان، صاحب‌نظران و شخصیت‌های علمی و فرهنگی بین‌المللی خواهد بود.

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۸-۰۹-۱۶ ۰۸:۲۲کاربرجدید 0 0

     اين كه اين خانم مي گويد زبان فارسي در دانشگاههاي اسپانيا تدريس نمي شود و اينطور وانمود مي كند زبان فارسي فقط به همت دانشگاه علامه و شخص ايشان در يك دانشگاه تدريس مي شود ادعايي بسيار عجيب و خلاف واقع است . سالهاست زبان فارسي در دانشگاه هاي كمپلوتنسه مادريد؛ آتوناماي مادريد؛ بارسلون؛ سالامانكا؛ آليكانته تدريس مي شود .خود شخص شخيص ايشان در سال 1391 در كنفرانس آموزش و یادگیری زبان فارسی به اسپانيايي زبانان شركت كردند و مي دانند زبان فارسي در چه دانشگاههايي تدريس مي شود اما جز دانشگاه نبريخا از دانشگاه ديگري نام نمي برد.اتفاقا مركز خيام فقط يك تبليغ بوده و اصولا زبان فارسي در آنجا فعال نيست و دو سه نفر فارسي آموز دارد.در حالي كه شما در مجموع 5 دانشگاه ديگر بيش از 80 دانشجو زبان فارسي را انتخاب كرده اند.
                                

نظر شما