شناسهٔ خبر: 60922 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه دانشگاهها در روز دانشجو/ چهره‌ها به کدام دانشگاهها می روند

با نزدیک شدن به گرامیداشت روز دانشجو (۱۶ آذر) فعالان و تشکل های دانشجویی در تدارک برگزاری مراسم مختلف با حضور چهره های سیاسی در دانشگاهها هستند.

برنامه دانشگاهها در روز دانشجو/ چهره‌ها به کدام دانشگاهها می روند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تشکل های دانشجویی امسال در آستانه شصت و ششمین سالروز گرامیداشت ۱۶ آذر (روز دانشجو)، در حالی آماده برگزاری مراسم گوناگون در دانشگاه ها می شوند که هنوز و تا به امروز خبری از برنامه حضور رئیس جمهور در میان دانشجویان شنیده نمی شود.

روحانی به دانشگاه نمی رود

سالهای گذشته رئیس جمهور به مناسبت روز دانشجو در یکی از دانشگاه ها حضور می یافت و نمایندگان دانشجویان به بیان نظرات و انتقادات خود در این مراسم می پرداختند به عنوان مثال سال گذشته حسن روحانی ۱۳ آذرماه و در آستانه روز دانشجو در دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان حضور یافت اما پیگیری خبرنگار مهر تا این لحظه نشان می دهد که رئیس جهور برنامه ای برای حضور در دانشگاه ندارد. در همین رابطه روابط عمومی وزارت علوم می گوید که هنوز دفتر رئیس جمهور برنامه ای را برای حضور روحانی در یکی از دانشگاه ها اعلام‌ نکرده است.

برنامه وزیر علوم هم مشخص نیست!

وزیر علوم‌ نیز از دو روز گذشته به مناسبت هفتادمین سالگرد دانشگاه فردوسی‌ مشهد در این دانشگاه حضور پیدا کرده است و تا امروز جمعه (۱۵ آذرماه) همچنان این سفر استانی با بازدید از سایر دانشگاه های خراسان رضوی ادامه دارد. آنطور که وزارت علوم اعلام می کند هنوز برنامه وزیر علوم نیز برای ۱۶ آذرماه مشخص نیست.

یکی دیگر از سنتهای هر سال در چنین روزی دعوت از چهره های مختلف سیاسی توسط تشکل های دانشجویی است. این افراد با حضور در دانشگاهها در باب موضوعات مختلف که معمولا از پیش تعیین شده و بعضا رنگ و بوی بیشتری از سیاست بخود دارد، به سخنرانی می پردازند. 

برپایی تریبون های آزاد، مناظره، کرسی های آزاداندیشی و نشست های دانشجویی از دیگر برنامه های دانشگاه ها در گرامیداشت این روز است.

در همین راستا در این گزارش بر آن شدیم تا گوشه ای از این برنامه ها را اعلام و منتشر کنیم.

رئیسی ۱۶ آذر به دانشگاه تهران می رود

محمد علی زارع، مدیر کل فرهنگی دانشگاه تهران در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، از حضور حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه برای حضور در مراسم ۱۶ آذر این دانشگاه خبر داد.

وی افزود: این دعوت از سوی ۴ تشکل بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جنبش عدالت خواه دانشگاه تهران، صورت گرفته است.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز از پرویز فتاح برای سخنرانی به مناسبت روز دانشجو دعوت کرده است. این برنامه روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه از ساعت یک ظهر تا ۳ بعداز ظهر در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می شود.

حاجی بابایی و احمد توکلی مهمانان دیگر دانشگاه تهران

از سوی دیگر اما انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برنامه ای را تحت عنوان ندای مستضعفان با حضور سید حسن نقوی حسینی، احسان قاضی زاده هاشمی، محمدعلی وکیلی، حمیدرضا حاجی بابایی، احمد توکلی و جمشید جم روز دوشنبه ۱۸ آذر از ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر تا ۵:۳۰ عصر در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه ترتیب داده است.

بررسی عملکرد دولت توسط زیباکلام، رائفی پور و ...

همچنین مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران برنامه ای را با موضوع بررسی عملکرد دولت ترتیب داده و از افرادی همچون سعید زیباکلام، یاشار سلطانی، طریقت منفرد، نصرالله پژمانفر، سید قاسم جاسمی و علی اکبر رائفی پور و ... دعوت به عمل آورده است. این برنامه نیز روز دوشنبه ۱۸ آذر در محل تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

فرمانده سپاه پاسداران مهمان دانشگاه تربیت مدرس می شود 

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و نیز محمدجواد نیک منش رئیس سازمان بسیج دانشجویی روز دوشنبه ۱۸ آذرماه، مهمان دانشگاه تربیت مدرس هستند و با موضوع نقش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حل مسائل کشور، سخنرانی خواهند کرد.

همچنین مقصود فراستخواه جامعه‌شناس و استاد برنامه‌ریزی توسعه آموزشی و همچنین محمود صادقی حقوقدان و نماینده‌ی مجلس دهم به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت ۱۶ آذر در این دانشگاه سخنرانی می کنند. این ویژه برنامه روز شنبه ساعت ۴ بعدازظهر در سالن جابر ابن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.

سخنرانی محمد باقر قالیباف در دانشگاه علامه طباطبایی

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو، برنامه خود را تحت عنوان «همایش دوباره لبخند»، با حضور محمدباقر قالیباف برگزار کند. 

این مراسم روز شنبه ۱۶ آذر، از ساعت ۱۲ ظهر تا ۵ عصر در دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار خواهد شد.

انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا وزیر اقتصاد را دعوت کرد

همچنین فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا برای سخنرانی روز دانشجو به این دانشگاه می رود. 

بذرپاش و کواکبیان دیگر مهمانان دانشگاه الزهرا در روز دانشجو

از سوی دیگر به درخواست بسیج دانشجویی، آقایان یاسر جبرائیلی، مهرداد بذرپاش و مصطفی کواکبیان به دانشگاه الزهرا دعوت شده اند. همچنین قرار است مناظره ای با موضوع جایگاه دانشجویان در تحولات سیاسی، توسط مجمع اسلامی برگزار شود. 

وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

یک تشکل دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز از سعید نمکی وزیر بهداشت برای برگزاری مراسم روز دانشجو در ۱۹ آذرماه دعوت به عمل آورده است. 

سعید جلیلی و فرشاد مومنی مهمانان دانشگاه شهید بهشتی

اصغر واعظی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، گفت: یکی از تشکل های اصولگرا، سعید جلیلی و تشکل انجمن اسلامی آزادی خواه نیز که تشکلی اصلاح طلب است، فرشاد مومنی را برای مراسم ۱۶ آذر به دانشگاه دعوت کرده است؛ این تشکل همچنین پروانه سلحشوری نماینده مجلس را نیز دعوت کرده که هنوز قطعی نشده است.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع بررسی کارنامه دولت در دانشگاه علم و صنعت

بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت هم در نظر دارد یک کرسی آزاد اندیشی را با موضوعاتی چون عدالت اجتماعی بعد از انقلاب و بررسی کارنامه ۶ ساله دولت در زمینه اقتصاد با نگاه به مساله بنزین، با حضور میثم پیله فروش کارشناس انرژی مرکز پژوهش های مجلس برگزار کند. این مراسم روز شنبه ۱۶ آذر ساعت یک ظهر تا ۳ بعدازظهر  برگزار می شود.‌

رحیم پور ازغدی مهمان دانشگاه خواجه نصیر

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به مناسبت روز دانشجو، برنامه ای را با سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی با موضوع «انقلاب، اقتصاد، مردم» برگزار خواهد کرد. این برنامه شنبه ۱۶ آذر ماه و در سالن آمفی تئاتر دانشکده مکانیک برگزار می شود.

محسن اسفندیاری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر نیز در گفتگو با مهر، ضمن اشاره به اینکه از چندین نفر برای سخنرانی در این دانشگاه دعوت بعمل آمده  است، گفت: به دلیل فضای خاص دانشگاه، هیچ یک از مدعوین حاضر نشدند برای روز دانشجو به این دانشگاه بیایند؛ به همین دلیل، صرفا یک میزگرد دانشجویی را با حضور طیف های مختلف دانشگاه، ترتیب داده ایم.

احتمال حضور علی مطهری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سید حمیدرضا مجتبوی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم به خبرنگار مهر خبر داد که احتمالا روز سه شنبه ۱۹ آذرماه، علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در این دانشگاه حضور پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه یکشنبه ۱۷ آذر هم تریبون آزادی با عنوان «دانشگاه خفته-دانشگاه بیدار» با موضوعیت شفافیت نظام مالی مسئولان و نظام مالی در ایران، برگزار خواهد شد. 

بررسی عملکرد قوه قضاییه در دوران تحول در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

امین جان نثاری، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، از حضور علی بهادری جهرمی، رییس مرکز امور مشاور حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه در این دانشگاه خبر داد و گفت: جهرمی به دعوت جامعه اسلامی، روز شنبه ۱۶ آذر در دانشگاه حضور یافته و از ساعت ۱۲ ظهر، با موضوع «عملکرد قوه قضاییه در دوران تحول و نقش دانشجویان»، به سخنرانی خواهند پرداخت.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بسیج دانشگاه نیز از محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلمات سابق دعوت کرده است تا روز شنبه برای دانشجویان سخنرانی کند. همچنین مقرر شده مناظره ای با موضوع «فضای باز سیاسی» میان مهدی کوچک زاده، محمود صادقی و نیز مناظره دیگری با موضوع سیاست در ایران، میان حیدر علی عابدی و حمیدرضا فولادگر (نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم) در دانشگاه اصفهان برگزار شود.

وی  اضافه کرد: هادی صالحی استاد برجسته اقتصاد هم درباره تاثیر تحریم نفت بر ایران، به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. ضمن اینکه داریوش سجادی، فعال سیاسی نیز از دیگر سخنرانان روز دانشجو در این دانشگاه است.

برگزاری مناظره با موضوع معیشت و فساد در کشور در دانشگاه هنر اصفهان 

همچنین دانشگاه هنر اصفهان در تکاپوی برگزاری مناظره ای تحت عنوان مناظره معیشت؛ حول محور موضوعاتی چون مسائل معیشتی، ناکارآمدی مسئولین و فساد در کشور است. این مناظره قرار است ۱۶ آذر ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه با حضور امیر خراسانی مولف کتاب های جامعه شناسی و مدرس انجمن جامعه شناسی و همچنین محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک و عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شود.

عزت الله ضرغامی به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می رود

رضا قلعه نویی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور به مهر گفت که سید عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۱۷ آذر به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می رود. سید احسان قاضی زاده هاشمی هم قرار است  ۱۶ آذر، در دانشگاه آزاد زاهدان و ۱۷ آذر ماه، در دانشگاه فرهنگیان مشهد سخنرانی کند.

بررسی شیوه مطالبه گری در دانشگاه گیلان

در دانشگاه گیلان نیز روز یکشنبه؛ ۱۷ آذر،  نشست دانشجویی با محوریت «بررسی شیوه های مطالبه گری دانشجویان در سیر تاریخ جمهوری اسلامی ایران» برگزار می شود.

نظر شما