شناسهٔ خبر: 60940 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیتر هاندکه پاسخ سرراست نداد/ تحویل طومار ۶۰ هزار معترض

پیتر هاندکه برنده جایزه نوبل ادبیات در یک کنفرانس مطبوعاتی که جمعه برگزار شد شرکت کرد و به سوالاتی که در مورد حمایت از رژیم نسل کشی اسلوبودان میلوشویچ مطرح شد پاسخ نداد.

پیتر هاندکه پاسخ سرراست نداد/ تحویل طومار ۶۰ هزار معترض

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پیتر هاندکه که ماه اکتبر به عنوان برنده نوبل امسال معرفی شد به دلیل موضع‌گیری‌هایش در مورد جنگ‌های یوگسلاوی در دهه ۱۹۹۰ با انتقاد وسیع نویسندگان و سیاستمداران روبه رو شده است. طوماری که تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند از کمیته نوبل خواسته است تا این جایزه را از کسی که از قصاب بالکان حمایت کرده، پس بگیرد. هاندکه سال ۲۰۰۶ در مراسم خاکسپاری میلوشویچ شرکت کرده و از او به عنوان «مردی بیشتر تراژیک» یاد کرده بود.

این دادخواست قرار است روز ۱۰ دسامبر و همزمان با اهدای جایزه نوبل به وی، در استکهلم توسط معترضان ارایه شود.

هاندکه در این مراسم جایزه ۹ میلیون کرونی(برابر با ۷۴۳ هزار پوندی) خود را دریافت خواهد کرد.

در نشست دیروز ابتدا ترانه تولدت مبارک برای هاندکه خوانده شد و بعد سوالاتی درباره اعتراض به برنده شدنش طرح شد. او پاسخ داد: این داستانی طولانی دارد. فکر می‌کنم زمان مناسبی برای این ماجرا در این جا نباشد.

وی درباره برنامه معترضان به انتخاب وی در هفته آینده، یادآوری کرد که سال ۲۰۱۴ هم به نروژ رفته بود تا جایزه ایبسن را بگیرد و افزود: وقتی برای گرفتن جایزه به تئاتر ملی اسلو رفتم، آنجا هم معترضان زیادی جمع شده بودند و افراد زیادی فریاد می‌زدند «فاشیست، فاشیست». می‌خواستم با این خانم‌ها و آقایان صحبت کنم اما آنها نمی‌خواستند با من حرف بزنند. این در حالی است که او در مراسم دریافت جایزه‌اش خطاب به منتقدان گفته بود: بروید به جهنم، همان‌جایی که الان هم در آن هستید.

در این جلسه مطبوعاتی پیتر ماس روزنامه‌نگار از هاندکه پرسید که آیا می‌خواهد درباره نسل کشی سربرنیتسا که حدود ۸ هزار مرد و پسر مسلمان در آنجا کشته شدند چیزی بگوید؟ هانکه در پاسخ از نامه‌ای که توسط منتقدی ناشناس روی یک تکه کاغذ توالت برایش فرستاده شده بود یاد کرد و گفت: آن کاغذ توالت را به سوال‌های بی‌معنی و بی‌محتوای شما ترجیح می‌دهم.

پاسخ‌های غیرشفاف هاندکه بعید است بتواند موجب شود تا این مناقشات به آرامش برسد و این در حالی است که کمیته ادبیات نوبل هم برای این انتخاب بسیار زیر فشار است.

در این نشست آندرس اولسون رییس کمیته نوبل به منتقدان گفت: ‌«آرمان ما این است که از آثار ادبی فوق‌العاده وی تجلیل کنیم، نه از فرد وی».

اما اواخر هفته پیش دو عضو نوبل به دلیل مخالفت با این انتخاب، استعفا کردند و یکی از آنها کمیته نوبل را برای پیروزی هاندکه سرزنش کرد.

اوایل روز جمعه، همچنین پیتر انگلوند دبیر سابق آکادمی سوئد گفت در این مراسم شرکت نمی‌کند زیرا «جشن گرفتن پیروزی هاندکه به معنی ریاکاری فاحش از سوی من خواهد بود.»

یوناس اکلوف رییس مجله کتاب سوئد که در این کنفرانس مطبوعاتی حاضر بود نیز حضور در میان روزنامه‌نگاران سوئدی که نوبل را پوشش می‌دهند موجب خستگی و فرسودگی دانست و گفت احساس می‌شود این ماجراها کمتر به ادبیات مرتبط باشد.

نظر شما